Russell Allen & Jorn Lande - The Showdown (2010)

Noorwegen / Verenigde Staten
Rock / Metal
Label: Frontiers

1. The Showdown (5:56)
  2. Judgement Day (5:54)
  3. Never Again (4:58)
  4. Turn All into Gold (4:01)
  5. Bloodlines (5:07)
  6. Copernicus (5:03)
  7. We Will Rise Again (5:53)
  8. The Guardian (4:40)
  9. Maya (4:25)
  10. The Artist (5:10)
  11. Eternity (5:35)
  12. Alias * (4:44)
avatar van notsub
Na The Battle en The Revenge is hier The Showdown. De andere titels heb ik niet beluistert, maar deze mag er wezen. Dat deze zangers tot de absolute metaltop behoren behoeft geen toelichting. Feit is wel dat de stemmen en zangstijlen best veel op elkaar lijken. Een project met twee totaal verschillende zangstijlen is eigenlijk nog leuker.

avatar van Liampie
Duidelijk het minste album van de drie. De eerste twee albums moesten het vooral hebben van de krachtige en pakkende melodiën, die hier veel minder aanwezig zijn. Ik vind de liedjes vaak ook gewoon niet lekker lopen... Enkele nummers als The Showdown en We Will Rise Again kunnen zich desondanks nog wel met het oude werk meten. Als ze de helft eraf hadden gestript en het als een EP hadden uitgebracht was ik tevreden, nu is het een teleurstelling. Geen bagger, maar wel inconsequent en alleen in negatief opzicht vernieuwend.

avatar van james_cameron
Derde samenwerking van deze twee grootheden binnen het metalgenre, maar dit keer pakt het toch minder goed uit. Dit ligt vooral aan het belegen songmateriaal. Beide zangers krijgen amper de kans om iets met hun partijen te doen; de songs zijn gewoonweg te zwak om er nog iets moois van te maken. Het titelnummer en het bombastische The Artist kunnen er mee door, maar de meeste tracks zijn behoorlijk gezapig en futloos. Dit keer zijn het vooral de muzikanten die de kar moeten trekken. Met name het gitaarwerk is eersteklas. Gemiste kans dus. Jorn en Russell verdienen veel en veel beter.