The Beatles - Rock 'n' Roll Music Volume 1 (1976)

Label: mfp

1. Twist and Shout (2:32)
  2. I Saw Her Standing There (2:50)
  3. You Can't Do That (2:33)
  4. I Wanna Be Your Man (1:59)
  5. I Call Your Name (2:09)
  6. Boys (2:24)
  7. Long Tall Sally (2:00)
  8. Rock and Roll Music (3:32)
  9. Slow Down (2:54)
  10. Kansas City / Hey, Hey, Hey, Hey (2:30)
  11. Money (That''s What I Want) (2:47)
  12. Bad Boy (2:17)
  13. Matchbox (1:57)
  14. Roll over Beethoven (2:44)
avatar van Madjack71
Dit album staat ook op MuMe, maar dan met deel 1 en 2 samengevoegd. Deze lp heeft mijn vrouw meegenomen in ons huwelijk, samen met deel 2 o.a. Voorheen een groot Beatles liefhebber. Dit deel handelt veelal om de rock 'n' roll covers en voegt m.i. niet zoveel toe. Maar ik heb dan ook niets met de beginperiode van deze heren.

avatar van musician
Dit is een verzameling nummers uit de beginperiode van The Beatles, laten we zeggen 1963, 1964. Ze maakten hits van bekende rock and roll songs, die deels op Please Please me, With the Beatles en A Hard day's Night staan, met een drietal nummers van de hand van Lennon/McCartney (tracks 2,3,4,5)

Het is heel erg aardig, vrolijke muziek. Uptempo. Leuk om iets meer dan een half uurtje af en toe te beluisteren. Een aantal nummers is bekend en zijn ook vroege Beatles klassiekers geworden. En daarmee dus ook bekender dan het origineel zijn geworden.

Wat de reden was om deze verzamelaar in 1976 uit te geven: het is mij een raadsel. Misschien vanwege de opleving van de populariteit van de band en vooral de rode en blauwe compilaties, The Beatles 1962-1966 en 1967-1980. Yesterday werd weer een hitje in de Top 40 en toen werd er waarschijnlijk gedacht: vooruit, ook nog een met deze rock 'n roll.

Want, Twist and Shout, Long Tall Sally, Rock and Roll Music en Roll over Beethoven zijn niet op de rode dubbelaar terug te vinden. Rock 'n roll music Vol. 1 vult dat gat inzake Beatles hits daarom behoorlijk aan.

Op LP nog in bezit. Best een aardige kwaliteit, uit de beroemde MFP (Music For Pleasure) serie.
Dit is vreemd genoeg nog maar het tweede bericht bij dit album, zou het album voor Beatles fans wellicht minder interessant zijn?

avatar van lennon
Ja.. Deze lp voegt weinig toe aan de platen die hiervoor al uitkwamen. Dat is voor mij in ieder geval een reden om dit album wat te negeren. Heb m ook op lp, maar draai m nooit.

avatar van bikkel2
Ik ken deze ook. Samen met het 2e deel ooit eens geleend van de bieb.
Ik maak er geen geheim van dat ik The Beatles pas echt ben gaan waarderen vanaf pakweg 1965.
Dit zijn natuurlijk lekkere songs met een zekere herkenbaarheid ( zang/ coirtjes) maar de real shit is dit nog niet.
Glimlachend en goedkeurend kan ik het aanhoren, zeker wel. Maar vanaf Ruber Soul spitsen de oren echt en is het echt genieten.
Natuurlijk hadden ze al iets speciaals. Maar dat is niets nieuws.

Feitelijk ook geen echte aanvuller als compilatie.
De rode en de blauwe zijn heilig wat dat aangaat.

avatar van Arrie
Nouja, er staan toch wel wat nummers op die niet op reguliere studio-albums of de blauwe en rode staan. In dat opzicht dus wel een aanvulling. Staan zelfs een paar nummers op die ik nog niet kende. Bovendien een erg fraaie hoes!

Ik kan dit plaatje toch wel waarderen hoor. Niet alle covers weten het origineel te evenaren maar het enthousiasme werkt aanstekelijk. Klinkt eigenlijk allemaal best wel fris.

avatar van devel-hunt
Dit is feitelijk de eerste LP van de succesvolle dubbel lp Rock and roll uit 1976.
De aanstekelijkheid en de frisheid van nummers uit de periode 63-64 zijn nu nog, meer dan 50 jaar later voelbaar. Dat is knap, en zegt wel iets over de hoge kwaliteit. The Beatles uit 63-65, ik luister er vaker na dan hun zogenaamde betere en latere werk. Het is natuurlijk onzin dat het pas met Rubber soul begon. A hard days night een handvol singles uit die tijd en With the Beatles waren vroege jaren 60 meesterwerkjes die de muziekwereld al deed veranderen .

avatar van Droombolus
MFP ( Music For Pleasure ) was een butsjet label van EMI waarmee ze probeerden naast platenwinkels ook via supermarkten e.d. hun waren te slijten. Voor de echte fans waren die comps nauwelijks interessant en de geluidskwaliteit hield ook niet altijd over ...........

avatar van caravelle
Onbegrijpelijke verzamelplaten vind ik dit altijd. Voegt echt helemaal niets toe aan de reguliere lp's. Niet meer dan een verzameling willekeurige nummers. Beetje zoals Decca dat met de Rolling Stones ook altijd deed. De cover alleen al en dan ook nog twee delen. Verzamel al het reguliere werk van The beatles al jaren maar voor deze neem ik geen enkele moeite om ze aan te schaffen.