Lykke Li - Wounded Rhymes (2011)

Zweden
Label: LL

1. Youth Knows No Pain (2:59)
  2. I Follow Rivers (3:48)
  3. Love Out of Lust (4:43)
  4. Unrequited Love (3:11)
  5. Get Some (3:22)
  6. Rich Kids Blues (3:01)
  7. Sadness Is a Blessing (4:00)
  8. I Know Places (6:06)
  9. Jerome (4:22)
  10. Silent My Song (5:24)
  11. Made You Move * (2:46)
  12. The Only * (3:50)
  13. I Follow Rivers [Acoustic] * (3:20)
  14. Jerome [Acoustic] * (3:45)
  15. I Follow Rivers [The Magician Remix] * (4:40)
  16. I Follow Rivers [Tyler the Creator Remix] * (3:42)
  17. Get Some [Beck Remix] * (4:46)
  18. Get Some [Mike D Remix] * (3:50)
LoveStoned
Ik vind dit album een stuk sterker dan haar vorige. Vooral de verandering van electronische Indie naar Scandinavische weemuziek was een goede beslissing. Ik moet toegeven, ik heb er aan moeten wennen; heel erg zelfs. Maar nu kan ik niet anders meer.

avatar van catdog
Waar Glee je al niet mee kan laten kennis maken. Wat een fantastische artiest heb ik hierbij ontdekt.

"I Follow Rivers" is echt

avatar van FRNKY
Ben eigenlijk gisteren pas met dit album begonnen, kende de voorganger wel en de remix van I Follow Rivers had ik ook wel eens voorbij horen komen. Haar stem blijft toch echt een geval apart, al moet ik zeggen dat ze op dit album (nog) niet constant weet te boeien. Wel een ruime voldoende tot nu toe.

avatar van Angelo
Uiteindelijk één van de beste albums van 't jaar! Voor mij dan. Wounded Rhymes valt, zoals meerderen al opmerkten hier, onmogelijk in één richting te duwen. Van begin tot eind wordt de verscheidenheid en originaliteit benadrukt op deze plaat. Naast de diversiteit aan genres die in ieder nummer verwerkt lijkt te zijn, is het ook lastig het geluid dat hier wordt neergezet onder een bepaalde noemer te laten vallen. Dankzij de vele bombastische nummers lijkt het soms alsof je te maken hebt met de "retro-sound", de muziek die doet denken aan dat van laten we zeggen de jaren ’60, maar tegelijkertijd is het ontzettend eigentijds en zelfs verfrissend. De veelal kale, soms zelfs ietwat donkere productie van de nummers in combinatie met haar eigenaardige stemgeluid en het tamelijk bijzondere songmateriaal (het weet zich opvallend goed te onderscheiden van al 't andere muziek van dit jaar, vind ik) maakt dit een geslaagde creatie die zich vrij avontuurlijk aandoet. Wounded Rhymes is het type album dat het goed kan doen bij zowel het alternatieve publiek als het commerciële publiek. Hoogtepunten op 't album: echt alles! Geen zwak liedje te vinden hier. De charme van de zangeres en van het album valt dan ook niet te ontwijken. Het is te hopen dat I Follow Rivers nu -eindelijk!- eens een hit wordt hier in Nederland, want de huidige 75e plek in de Single Top 100 (de hoogste notering hier tot dusver) moet haast wel een grote grap zijn.

Volgens mij het beste album van 2011.Beter dan haar vorige cd.Jammer genoeg niet live meegemaakt ,ik had ze normaal bezig moeten zien op Pukkelpop 2011.

avatar van Insignificance
Op Lykke Li's website is The Lost Sessions Vol. 1 te downloaden; een collectie van drie demo / alternatieve versies van I Follow Rivers, Jerome en Youth Knows No Pain.

avatar van LucM
Lykke Lee leerde ik kennen door de hit I Follow Rivers, een nummer dat ik hoe langer hoe meer waardeer met een geweldig refrein. De overige songs vind ik even sterk en het album zakt nergens in. Enerzijds doet mij dat denken aan Björk vanwege de sprookjesachtige sfeer, de stem doet mij ook wat denken aan Stevie Nicks, anderzijds lijkt Lykke Li ook de mosterd hebben gehaald bij de popmuziek van begin jaren '60 en meer bepaald de meidengroepen en de Phil Spector-sound gezien de productie en de melodielijnen. Maar het klinkt toch eigen en bovenal fris en sfeervol, dit album past perfect bij een koude besneeuwde winterdag waarop wij nog steeds zitten te wachten deze winter.

avatar van Booyo
Hier I Follow Rivers in een ander jasje gestoken door Triggerfinger. Weet niet of ik er mensen blij mee maak, ik vind het te gek.

avatar van Carolaah
Grappig, ik zag 'I follow rivers' meer als een goed 'dance-achtig' nummer, niet wetend dat hier een singer-songwriter achter schuil ging. Dat verklaart al beter waarom 'I follow rivers' het bij mij een stuk beter deed dan andere zogenaamde 'dance'. Mooi album, met diepgang, bijzonder stemgeluid.

avatar van de_nis_
Ik hoorde gisteren een verschrikkelijke remix van "I Follow Rivers" (Radio 538, ik was ergens aan het werk waar het op stond).
Wat een bagger, zou ze hiervan weten, of is ze iets commercieels gaan maken voor het geld.

avatar van Kos
Kos
Zal vast aan mij liggen, maar die remix vind ik veel leuker dan het origineel.

Ik ook. Wel jammer dat het nummer eind vorig jaar pas een hit begon te worden, ik kan me nog herinneren dat ik hem een jaar geleden al op een feestje draaide. Meestal worden nummers toch wel iets sneller opgepikt.

avatar van de_nis_
herman schreef:

Belooft niet veel goeds voor de andere remixes

Ik vind deze ook wel goed:
YouTube - Lykke Li - Little Bit (Loving Hand Remix)

Beide versies vind ik beter dan de originelen...

avatar van Stalin
Wat kan het soms ook lang duren voordat goede muziek je eindelijk eens bereikt...

De laatste weken hoorde ik te pas en te onpas I Follow Rivers in alle mogelijke versies en remixes voorbijkomen.
Het bleek zo'n typische oorworm die je niet meer uit je kop krijgt...

Na bijvoorbeeld Hey Ya van Outkast en recent uiteraard de hit van Gotye, blijkt dat er in de stront die je dagelijks op de radio over je heen krijgt wel degelijk zo nu en dan iets echt uitmuntends, origineels en uiterst verslavend kan zitten

Vorige week kwam ik tot de ontdekking dat het een nummer is van de Zweedse Lykke Li wat ondertussen alweer een jaar geleden is uitgekomen.

Daarom mijzelf maar eens verdiepen in dit album om te horen of de rest van de muziek mij ook kan bekoren...

avatar van catdog
Lykke Li is ooit eens in een korte vlaag bij mij in de aandacht gekomen, en dan wel als feature op de mixtape van rap-sensatie Drake. Bleef verder niet hangen. Tot het moment dat de TV-serie Glee in het 2e Seizoen een cover deed van het, toen nog vrij wel overal onbekende, "I Follow Rivers". Na de desbetreffende episode gelijk de bijbehorende dame, Lykke Li, opgezocht en plots schoot me dat plaatje van Drake weer in het geheugen. Één klik verder op de originele versie van "I Follow Rivers" en ik was verkocht. Dat ook de rest van Nederland kennis met haar maakt kan ik alleen maar toejuichen. Het wordt eens tijd dat pure artiesten zoals Lykke dat is, hun aandacht verdienen.

"Wounded Rhymes" ligt in het verlengde van "I Follow Rivers". Een album vol bombastische, en pakkende instrumentaties bezongen door een zangeres die emotie kan overbrengen. Een echte schaarste de laatste tijd, wat mij betreft. Bij iedere luisterbeurt weer raak je gevangen door haar imponerende stem en de instrumentaties die daar bij horen. En iedere keer ontdek je weer wat nieuws in de muziek. Of dat nou gebeurd op het opliftende "Love Out of Lust", de swingende single "Get Off" of het bedeesde "I Know Places", het maakt niet uit. Het gebeurd en het maakt indruk. Je zit erin gevangen, net zoals in een goed boek.

Alleen maar hulde voor Lykke Li en haar "Wounded Rhymes" vanuit mijn kant. Alhoewel, als ik toch iets mag aanwijzen dat net iets buiten de boot in het geheel voor mij valt, dan is dat "Unrequited Love". Een net wat te eigenzinnig plaatje waardoor het als albumtrack net buiten het geheel valt.

4* (favorieten: "I Follow Rivers" en "Love Out of Lust")

avatar van Mitsiooh
Tot nu toe ken ik alleen het 'I Follow Rivers' en andere liedjes alleen maar vaagjes, maar ik werd wel weggeblazen van haar optreden op Lowlands. Net als Selah Sue heeft zij mij via daar aan haar muziek gebracht. Al die duizend covers en mixen van 'i Follow Rivers' tja...het heeft allemaal wel wat, maar het origineel blijft het best.

Jocharo-T
de_nis_ schreef:
Ik hoorde gisteren een remix van "I Follow Rivers" (Radio 538, ik was ergens aan het werk waar het op stond).
Kos schreef:
Zal vast aan mij liggen, maar die remix vind ik veel leuker dan het origineel.
herman schreef:
Ik ook. Ze vindt het zelf trouwens de beste remix die ooit van een nummer van haar is gemaakt.
Wat is de naam van die remix? Er zijn zoveel verschillende versies te vinden.

avatar van rkdev
Jocharo-T schreef:
Wat is de naam van die remix? Er zijn zoveel verschillende versies te vinden.
Logischer wijze de hitversie, dus I Follow Rivers (The Magician Remix).

Jocharo-T
De hitversie? Ik luister niet echt radio, dus had geen idee. In ieder geval bedankt.

Wat een prachtige stem heeft Lykke Li toch. Tegelijk ook heel bijzonder, anders, moeilijk te omschrijven. Daarbij horen liedjes waar heel veel inzit. Tot soms volle instrumentatie, dan weer (semi-)akoestisch. Dan weer vrij donker, dan breekt weer de zon door. Zo bevind je je op een Amerikaanse prairie, zo in de duistere Zweedse wouden, zo midden in een Indianendans, zo tussen de IJslandse geisers en vulkanen. En toch, er is een onmiskenbare mooie lijn in dit gevarieerde album te ontdekken. Een hele mooie haast geheimzinnige sound, waarvan die fraaie stem de basis is.

Het knappe is ook dat Lykke Li alle teksten zelf heeft geschreven en alle muziek samen met Bjorn Yittling, soms ook met Rick Nowels. Ik vind het allemaal erg origineel klinken, je kan altijd vergelijken: maar dat doe ik hier niet. Op het wel aardige Sadness Is A Blessing na vind ik alle nummers (erg) goed. 2 favorieten kiezen is hier niet te doen.

1 van de ontdekkingen op pukkelpop. veel diepgaander dan ik dacht. en donker. ze wist me te charmeren en te emotioneren...

Dit staat nu op op mijn werkplek en ik moet zeggen dat het toch wel erg aangename muziek is. Beetje indie, beetje zwijmelen, af en toe best dynamisch ook. De vorige plaat vond ik ook al leuk, maar deze kan ik ook in huis halen. De hoes vind ik ook wel wat hebben.

Ik kan me ook wel iets bij Gerre's bericht voorstellen.

BobbieMarley
Als Lykke Li "I follow rivers" iets minder tegendraads had gemaakt, had zij nu dubbel platina gehad i.p.v Triggerfinger! Het is natuurlijk een fantastisch nummer.

avatar van Deranged
Ik vind het erg innemend allemaal.

Bij een interview zag ik haar zeggen dat muzikale ingevingen in haar beleving naar haar komen als 'een geschenk van God'.

En dat zijn dus gelijk flinke pluspunten voor mij.

Ik hou van spirituele bitches.

avatar van T.O.
Die Magician remix hoorde ik zelfs dit jaar nog een aantal keer op Amsterdam Dance Event langskomen, op heel verschillende plekken. Breed gedragen classic van de laatste 10 jaar