Lykke Li - Wounded Rhymes (2011)

Zweden
Label: LL

1. Youth Knows No Pain (2:59)
  2. I Follow Rivers (3:48)
  3. Love Out of Lust (4:43)
  4. Unrequited Love (3:11)
  5. Get Some (3:22)
  6. Rich Kids Blues (3:01)
  7. Sadness Is a Blessing (4:00)
  8. I Know Places (6:06)
  9. Jerome (4:22)
  10. Silent My Song (5:24)
  11. Made You Move * (2:46)
  12. The Only * (3:50)
  13. I Follow Rivers [Acoustic] * (3:20)
  14. Jerome [Acoustic] * (3:45)
  15. I Follow Rivers [The Magician Remix] * (4:40)
  16. I Follow Rivers [Tyler the Creator Remix] * (3:42)
  17. Get Some [Beck Remix] * (4:46)
  18. Get Some [Mike D Remix] * (3:50)
avatar van archangel9
Go Lykke go! Ik heb een zwak voor deze dame met de Björkse nukkigheid. Toen ik voor het eerst met haar kennismaakte was ik echter niet bijster onder de indruk. Dance, dance dance, daar liepen veel van mijn muziekvrienden mee weg en zeiden: Lykke is DE ontdekking. Maar ik miste pit en avontuur. Hoe had ik kunnen bevroeden dat dit 'schuchtere' meisje een Jekyll and Hyde in zich zou herbergen? Totaal verrast was ik door Youth novels. Spannend en sfeervol. En na het live optreden dat ik van haar had gezien heeft ze me helemaal overtuigd. Schuchter meisje? Allerminst! Lief? Forget it. Daar stond een bitch van het zuiverste water die met een felheid en zelfs een zekere agressie haar nummers vertolkte. Verbeten, alsof de duivel op haar hielen zat. Met vaste en zekere stem. Weg waren de fluisterende zuchten van haar debuut.
Get some en I follow rivers beloofden al veel goeds en
zowaar, haar nieuwe album blijkt geen teleurstelling. Uitschieters zijn de al genoemde singles, maar ook Rich kid blues en Youth Knows No Pain zijn ijzersterk. Het avontuurlijke is gebleven en ook hier een heel eigen, bijna sprookjesachtige sfeer. Maar of je het er zonder kleerscheuren af brengt als je in Lykkes wereld verdwaalt? Desalniettemin, Wounded Rhymes blijkt een album om om van te houden.

avatar van Angelo
Uiteindelijk één van de beste albums van 't jaar! Voor mij dan. Wounded Rhymes valt, zoals meerderen al opmerkten hier, onmogelijk in één richting te duwen. Van begin tot eind wordt de verscheidenheid en originaliteit benadrukt op deze plaat. Naast de diversiteit aan genres die in ieder nummer verwerkt lijkt te zijn, is het ook lastig het geluid dat hier wordt neergezet onder een bepaalde noemer te laten vallen. Dankzij de vele bombastische nummers lijkt het soms alsof je te maken hebt met de "retro-sound", de muziek die doet denken aan dat van laten we zeggen de jaren ’60, maar tegelijkertijd is het ontzettend eigentijds en zelfs verfrissend. De veelal kale, soms zelfs ietwat donkere productie van de nummers in combinatie met haar eigenaardige stemgeluid en het tamelijk bijzondere songmateriaal (het weet zich opvallend goed te onderscheiden van al 't andere muziek van dit jaar, vind ik) maakt dit een geslaagde creatie die zich vrij avontuurlijk aandoet. Wounded Rhymes is het type album dat het goed kan doen bij zowel het alternatieve publiek als het commerciële publiek. Hoogtepunten op 't album: echt alles! Geen zwak liedje te vinden hier. De charme van de zangeres en van het album valt dan ook niet te ontwijken. Het is te hopen dat I Follow Rivers nu -eindelijk!- eens een hit wordt hier in Nederland, want de huidige 75e plek in de Single Top 100 (de hoogste notering hier tot dusver) moet haast wel een grote grap zijn.

avatar van catdog
Lykke Li is ooit eens in een korte vlaag bij mij in de aandacht gekomen, en dan wel als feature op de mixtape van rap-sensatie Drake. Bleef verder niet hangen. Tot het moment dat de TV-serie Glee in het 2e Seizoen een cover deed van het, toen nog vrij wel overal onbekende, "I Follow Rivers". Na de desbetreffende episode gelijk de bijbehorende dame, Lykke Li, opgezocht en plots schoot me dat plaatje van Drake weer in het geheugen. Één klik verder op de originele versie van "I Follow Rivers" en ik was verkocht. Dat ook de rest van Nederland kennis met haar maakt kan ik alleen maar toejuichen. Het wordt eens tijd dat pure artiesten zoals Lykke dat is, hun aandacht verdienen.

"Wounded Rhymes" ligt in het verlengde van "I Follow Rivers". Een album vol bombastische, en pakkende instrumentaties bezongen door een zangeres die emotie kan overbrengen. Een echte schaarste de laatste tijd, wat mij betreft. Bij iedere luisterbeurt weer raak je gevangen door haar imponerende stem en de instrumentaties die daar bij horen. En iedere keer ontdek je weer wat nieuws in de muziek. Of dat nou gebeurd op het opliftende "Love Out of Lust", de swingende single "Get Off" of het bedeesde "I Know Places", het maakt niet uit. Het gebeurd en het maakt indruk. Je zit erin gevangen, net zoals in een goed boek.

Alleen maar hulde voor Lykke Li en haar "Wounded Rhymes" vanuit mijn kant. Alhoewel, als ik toch iets mag aanwijzen dat net iets buiten de boot in het geheel voor mij valt, dan is dat "Unrequited Love". Een net wat te eigenzinnig plaatje waardoor het als albumtrack net buiten het geheel valt.

4* (favorieten: "I Follow Rivers" en "Love Out of Lust")

Wat een prachtige stem heeft Lykke Li toch. Tegelijk ook heel bijzonder, anders, moeilijk te omschrijven. Daarbij horen liedjes waar heel veel inzit. Tot soms volle instrumentatie, dan weer (semi-)akoestisch. Dan weer vrij donker, dan breekt weer de zon door. Zo bevind je je op een Amerikaanse prairie, zo in de duistere Zweedse wouden, zo midden in een Indianendans, zo tussen de IJslandse geisers en vulkanen. En toch, er is een onmiskenbare mooie lijn in dit gevarieerde album te ontdekken. Een hele mooie haast geheimzinnige sound, waarvan die fraaie stem de basis is.

Het knappe is ook dat Lykke Li alle teksten zelf heeft geschreven en alle muziek samen met Bjorn Yittling, soms ook met Rick Nowels. Ik vind het allemaal erg origineel klinken, je kan altijd vergelijken: maar dat doe ik hier niet. Op het wel aardige Sadness Is A Blessing na vind ik alle nummers (erg) goed. 2 favorieten kiezen is hier niet te doen.