Boudewijn de Groot - Vijf Jaar Hits (1969)

Alternatieve titel: 5 Jaar Hits

Label: Decca

1. Strand (2:34)
  2. Noordzee (2:34)
  3. Welterusten, Mijnheer de President (2:36)
  4. Elégie Prénatale (2:07)
  5. De Eeuwige Soldaat (The Universal Soldier) (2:08)
  6. Er Komen Andere Tijden (The Times They Are a - Changin') (2:15)
  7. Een Meisje van Zestien (Une Enfant de Seize Ans) (3:03)
  8. Morgen (2:29)
  9. Voor de Overlevenden (3:06)
  10. Woningnood (2:10)
  11. Vrijgezel (2:27)
  12. De Dagen Zijn Geteld (2:50)
  13. Land van Maas en Waal (3:03)
  14. De Vrienden van Vroeger (3:01)
  15. Testament (3:18)
  16. Verdronken Vlinder (2:29)
  17. Lied voor een Kind Dat Bang Is in het Donker (2:55)
  18. Eva (3:06)
  19. Prikkebeen (4:18)

met Elly Nieman

20. Waterdrager (3:18)
  21. Als de Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen (3:29)
  22. Aeneas Nu (3:54)
  23. Mensen Om Mij Heen (5:55)
  24. Wie Kan Mij Nog Vertellen (5:20)
EVANSHEWSON
Schitterend overzicht van het begin van Boudewijn's carriëre; Vrij kompleet, een schat aan prima liedjes, met dank aan Lennaert Nijgh uiteraard!

****1/2

avatar van Casartelli
Hmja aan deze kan ik gewoon punten uitdelen natuurlijk... mijn beide ouders hadden deze dubbelelpee, dus een opvoeding met Boudewijn was gegarandeerd.

Het is jammer dat een aantal sterke nummers (singles) nooit op reguliere albums terechtgekomen zijn, al is een aanzienlijk deel van de A-kant tegenwoordig op de geremasterde versie van het debuut te vinden. Voor songs als Waterdrager en Als De Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen blijf je nog even op de verzamelaars aangewezen, terwijl deze toch in niets onderdoen voor het 'reguliere' werk.

In het huidige licht is dit natuurlijk wel een wat beperkt carrièreoverzicht, maar minder dan 4 sterren is ook onrechtvaardig.

Pieter Paal
Hartstikke goed overzicht met alleen maar pareltjes.
Deze heb ik als dubbel-LP. De dubbel-CD heeft (net zoals het vervolg 'Dubbel Twee'/5 Jaar Hits deel 2) een andere voorkant.

avatar van musician
Laten we blij wezen dat we een dergelijk zanger in Nederland in de sixties hebben gehad, als vertolker van Het Hollandse Protest Lied.

Zo verwonderlijk was dat overigens niet, per slot van rekening is opstandigheid en verongelijktheid niet iets van de laatste jaren maar zit het in onze genen. Het Nederlandse klaag-gen is één van de laatste, nog niet blootgelegde dna-schakels, maar zal ongetwijfeld worden ontmaskerd.

Bekende sites als de onze draaien op mopperen en geweeklaag over slechte muziek. Mochten er ooit wereldkampioenschappen in zeuren worden gehouden: Nederland wint zonder problemen, hoewel ongetwijfeld niet geheel kritiekloos.

Vanaf de verst bekende voorvaderen van ondergetekende bivakkeert ook mijn familie al eeuwen in dit kikkerland: de teksten van Lennert Nijgh klinken mij maar al te bekend in de oren.

Derhalve is Boudewijn de Groot onlosmakelijk aan ons verbonden, net als zijn teksten en muziek dus. Dat maakt van hem een apart man, meestal onstaat er niet zo snel een familieband met muzikanten.

Waarbij aangetekend, dat ook voor hem deze kritiek niet geheel onverwacht zal komen: eigenlijk heeft hij tot 1973 zijn allerbeste werk gemaakt, daarna werd het beduidend minder. Deze verzamelaar is daarom een prima afspiegeling van zijn prachtige verleden. Hij kan in de armen worden gesloten.

avatar van henk01
ėén van mijn 1e LPs. Heb deze niet meer. Waar is ie toch gebleven?
Draaide hem vroeger erg graag, zijn betere werk staat er wel op

avatar van Dibbel
Deze dubbel-LP ook weer eens naar onderen gehaald.
Ik heb deze met een Music For The Millions hoes.
Die is dus wat later uitgebracht. Uiteraard nog in nieuwstaat.
Blijft een verzameling mooie, maar dikwijls ook leuke Nederlandstalige liedjes van Nederlands beste troubadour en wekte weer regelmatig een glimlach op.
Favorieten voorlopig weer Prikkebeen, Waterdrager, Testament en Het Land van Maas en Waal.
Kom binnenkort wel terug voor de waardering.

avatar van WoNa
Deze plaat hoorde ik eindeloos vaak in mijn jeugd bij vrienden thuis. Iedereen leek hem te hebben, behalve ik. Daar is recentelijk verandering ingekomen. Tweede hands vinyl. Met groot plezier langs deze herinneringen aan mijn pubertijd gereisd, maar ook, maar niet voor het eerst, vastgesteld hoe goed Boudewijn de Groot was in de eerste jaren van zijn carrière. Na 'Jimmy' was het wat mij betreft wel over.

Zijn beste nummer vind ik zonder twijfel 'Prikkebeen'. Van kinds af aan vind ik het geweldig en nog steeds kan ik er heel veel naar luisteren. Het is magisch, realistisch en feeëriek in een. Daarom heb ik er maar een stuk overgeschreven dat hier op WoNo Magazine te lezen valt.

avatar van teus
WoNa schreef:

Weer mooi stukje geschreven WoNa
vond het boeiend omdat ik Prikkebeen ook het mooiste nr van Boudewijn vind, en die aparte sfeer voel ik ook
Het was een Topsingle want met de B-side Eva had je meteen de 2 mooiste song van Picnick
in huis
Volgens mij speelt Eelco Gelling gitaar op Prikkebeen? ?

avatar van WoNa
Weer mooi stukje geschreven WoNa