Colin Stetson - New History Warfare Vol. 2: Judges (2011)

Neoklassiek / Jazz
Label: Constellation

1. Awake on Foreign Shores (1:30)
  2. Judges (5:13)
  3. The Stars in His Head [Dark Lights Remix] (5:30)
  4. All the Days I've Missed You (ILAIJ I) (1:16)
  5. From No Part of Me Could I Summon a Voice (2:16)
  6. A Dream of Water (3:36)
  7. Home (3:13)
  8. Lord I Just Can't Keep from Crying Sometimes (4:49)

met Shara Worden

9. Clothed in the Skin of the Dead (3:41)
  10. All the Colors Bleached to White (ILAIJ II) (0:36)
  11. Red Horse (Judges Il) (2:58)
  12. The Righteous Wrath of an Honorable Man (2:28)
  13. Fear of the Unknown and the Blazing Sun (2:42)

met Shara Worden

14. In Love and in Justice (4:54)
avatar van FlyLo
FlyLo (moderator)
blonde redhead schreef:

Geef me jouw definitie van muziek eens?

avatar van king_pin
indd.
Muziek is meer dan alleen liedjes met couplet en refrein...

blonde redhead schreef:
Inderdaad. Mensen houden tegenwoordig van muziek wat echt nergens meer op muziek lijkt. Zoals annimal collective bijvoorbeeld. Echt grappig om iedereen bij zo'n concert uit zijn dak te zien gaan. Op drie nerds die zo "experimenteel" mogelijk proberen te doen. Ik krijg hetzelfde idee bij deze plaat.

Ah, het "als ik het niet goed vind zal er wel iets mankeren aan degenen die het wel goed vinden"-argument, die had ik al een tijdje niet gezien.

Hoe zongen de Beatles dat ook alweer? "Picture yourself in a boat on the river...". Maw, zet die 'Doors of Perception' eens open.

avatar van Gyzzz
Beetje jammer inderdaad als mensen hun eigen ergernissen aan muziek op anderen gaan projecteren.

avatar van spoon
blonde redhead schreef:

Die mensen ook tegenwoordig...en weet je wat de ergste mensen zijn ?! experimentele nerds !! Geef je een keer je eerlijke mening, hebben ze direct weer commentaar...tsss

avatar van niels94
Een heerlijke plaat. Hypnotiserend, meeslepend en intrigerend: dit is een fijne ontdekking. Een apart album waarop wordt geëxperimenteerd met blazers, af en toe bijgestaan door zang of spoken word, goed voor wat afwisseling, en soms door een soort drone-achtig geluid die de desbetreffende nummers nog wat hypnotiserender maakt. Ik kan hier echt van genieten, dit lijkt me een ideale plaat om 's avonds of 's nachts op te zetten, waarna je op je bed gaat liggen en je laat omringen en opzuigen door de klanken van Colin Stetson.

Vanwaar dat er bij het vorige album maar 1 stem te vinden is en hier veel meer?

avatar van niels94
Ik trap af met 3,5, een 4, die ik de laatste tijd toch niet zo snel meer geef, vind ik nog net iets teveel eer, al scheelt het niet veel. Zoals ik hierboven al vertel een heerlijke plaat die van begin tot eind blijft boeien, eigenlijk al vanaf de eerste luisterbeurt. Echt zo'n plaat waar je in op kunt gaan door de zich steeds maar herhalende loops die je in de wereld van Colin Stetson zuigen. Fijne ontdekking dus!

avatar van Yamato
Nou, ik ben er eindelijk aan toe om dit bijzondere stukje muziek te beoordelen. Het heeft me even gekost om dit te verwerken maar het is toch wel een fraai album hoor. Ik heb toch geen beginnersoren maar dit kostte me echt even om te bevatten. Nu ik het eenmaal door heb weet ik zeker dat ik het nog wel vaak op zal gaan zetten.

UnknownPleasure

oei.

Lang leve de progressieve muzikant, lang leve The beatles Pink floyd, The Velvet Underground, David Bowie, Talk Talk Animal collective, lang leve Colin Stetson en lang leve ook de 'liedjes' muzikant. het lijkt alsof ik tegen mijn (hele lieve) opa over muziek praat, al vastgeroest in zijn denken.

wat een intrigerende plaat zeg, ik hoorde dat er tientallen microfoons zijn gebruikt, (vooral) ook in de saxofoon, en dat de meeste opnames uit 1 take bestaan. grote ver-en bewondering.

avatar van essence
Heerlijke plaat, met een eigen smoel. Verrassend wat deze man uit zijn saxofoon haalt. (akkoord, het is een overmaats exemplaar, maar dan nog).
En deze vindt ik ook dat ietsje beter dan het eerste deel.

En met terugwerkende kracht ook een plaatsje in mijn 'beste van 2011 lijst'.

avatar van Devoo
De reacties hier wekken mijn interesse! Hier ga ik achteraan!

Misterfool
Voor het eerst beluisterd. Ik heb in tijden niet een zo'n groot: "wat is dit"-gevoel gehad .Een interessante plaat is het dan ook absoluut. Jazz is dit inderdaad niet, eerder een soort minimalistische muziek(denk aan een Tery Riley), met een hoofdrol voor de saxofoon. Op sommige nummers werken de circulaire saxofoonpartijen bijzonder goed. Een The Stars in His Head is bijvoorbeeld heerlijk intens en daardoor erg genietbaar. Eens kijken of de rest van de nummers, op den duur, ook zo veel indruk gaan maken.

Misterfool schreef:
circulaire saxofoonpartijen

Zou dit een album zijn waarbij de term 'sferisch' daadwerkelijk ergens op slaat?

Misterfool
Haha, wellicht wel dan inderdaad. Al ga ik de discussie of sferisch wel of niet een goede metafoor is voor bepaalde stukken muziek(ik vind van wel ) hier niet starten. Dat heb ik hier al gedaan.