Sepultura - Roots (1996)

Alternatieve titel: The Roots of Sepultura

Braziliƫ
Label: Roadrunner

1. Roots Bloody Roots (3:32)
  2. Attitude (4:15)

10. Born Stubborn (4:07)
  11. Jasco (1:57)
  12. Itsári [Live] (4:48)
  13. Ambush (4:39)
  14. Endangered Species (5:19)
  15. Dictatorshit (1:26)
  16. Canyon Jam * (13:16)
  17. Intro * (1:33)
  18. C.I.U. (Criminals in Uniform) * (4:17)
  19. Orgasmatron * (4:15)
  20. Dead Embryonic [Original Mix] * (4:31)
  21. Desperate Cry [Original Mix] * (6:42)
  22. Murder [Original Mix] * (3:25)
  23. Under Siege [Regnum Irae] [Original Mix] * (4:44)
  24. Necromancer [Demo Version] * (3:59)
  25. The Past Reborns the Storms [Demo Ver.] * (5:08)
  26. A Hora E a Vez Do Cabelo Nascer * (2:21)
  27. Drug Me * (1:53)
  28. Crucificados Pelo Sistema * (1:03)
  29. Anticop [Live] * (3:02)
  30. Intro [Live] * (1:30)
  31. Arise [Live] * (2:51)
  32. Inner Self [Live] * (4:42)
  33. Mass Hypnosis [Live] * (4:25)
  34. Escape to the Void [Live] * (5:03)
  35. Troops of Doom [Live] * (2:53)
  36. Altered State [Live] * (5:20)
Schizophrenia schreef:
Daar ben ik het wel met je eens, alleen de nummers van Nailbomb bieden niet de diepgang als die van Soulfly doen. Maar goed. Dit album bevat echt een paar hele goede songs, en een paar super slechte zoals Ratamahatta! (Pokemon?)

Toch wel een beetje een tegenstrijdig berichtje. Ik vond Nailbomb vele malen oprechter overkomen dan Soulfly in zowel de teksten als de muziek. Soulfly zoekt m.i. veel meer een soort van gemakzucht op met soms nogal onzinnige teksten, al dan niet in het Braziliaans (Oubelambaloumba was toch dat voetbal-liedje? ). En dan noem je Ratamahatta, het nummer dat Soulfly hierop het dichtst benadert, superslecht...

avatar van Schizophrenia
Nailbomb, vind ik zelf ook beter dan Soulfly. De houdbaarheid van Nailbomb is alleen wel een stuk korter. Soulfly kon ik eerst veel vaker naar luisteren zonder dat het me verveelde. Dat bedoel ik met diepgang.

Ik kende Soulfly voordat ik Sepultura kende, ik vond het toen wel heel tof. Maar toen ik Sepultura leerde kennen en nog eens goed naar de teksten van Soulfly keek vond ik het toch wel een heel stuk minder.

Nailbomb vind ik op een geven moment heel tof, maar het verveelt best snel. Hopelijk is het nu wat duidelijker?

PriestMaiden
In mijn ogen het minste Sepultura album

avatar van Devoo
Breed Apart heeft nogal een abrupt einde, maargoed.

avatar van krosnicky
PriestMaiden schreef:
In mijn ogen het minste Sepultura album
in jou ogen je moet er niet naar kijken je moet er naar luisteren

avatar van Edwynn
Roots klinkt behoorlijk lomp. En de tribal sfeer die de band zich in de loop der jaren eigen maakte komt nog meer tot uiting dan anders. Opnemen met een primitieve indianenstam is ook wel een bijzonder idee, natuurlijk. Maar tjonge jonge, al dat mid-tempo geneuzel is wel heeeul saai.

Werd op Chaos A.D. de hardcore aanpak nog verpakt in ziedende songs, hier is die woede alleen nog maar in het gespuw van Max Cavalera terug te vinden. De nu-metal taferelen irriteren mij al na anderhalf nummer. Vernuftigheden zoals op Schizophenia, Beneath The Remains of Arise zijn al helemaal wegbezuinigd.

Het legde de band geen windeieren uiteindelijk. Onverwacht werd Roots een commercieel succes. Maar mijn kopje thee is het niet .

PriestMaiden
krosnicky schreef:
in jou ogen je moet er niet naar kijken je moet er naar luisteren

Wat een intelligente commentaar. . Zielig dus.

Ik vind dit een rommelige plaat. Staan wel goede nummers op zoals Spit, Look Away, Attitude en Roots Bloody Roots. Ratamahatta is een rotnummer. Productie valt ook tegen.

avatar van krosnicky
PriestMaiden schreef:

Wat een intelligente commentaar. . Zielig dus.

oke dit is het minste album van de originele sepultura tot zo ver ben ik het eens maar na deze plaat is er vornamelijk aleen maar crap gemaakt ze hebben hier en daar wel nog is een nummer die er mee door kan maar echt een goeie plaat hebben ze niet meer gemaakt sinds Max weg is .sinds hij weg is is sepultura compleet de mist in gegaan .ze hadden beter sepultura opgedoekt toen max opstapte voor mij heeft sepultura dan ook maar 6 albums gemaakt en hebben ze bestaan van 1984 tot 1997

avatar van Edwynn
Roots bewijst dat Sepultura juist mét Max Cavalera de mist ingegaan is. Althans in mijn beleving. Want ik ken veel mensen die weglopen met Roots. En eerlijk is eerlijk. Ik viel destijds voor de charme van de schitterende verpakking. De interviews en de foto's rondom het verschijnen van het album. Over hoe de bandleden de Braziliaanse jungle introkken. Daar meededen met met inheemse rituelen. Zelfs opnamen maakten van die sessies. Sepultura is de uitgelezen band om de unieke sfeer van die ernstig bedreigde reservaten in het amazonewoud om te zetten in een metalen aanklacht.

Maar helaas.

De teksten van Cavalera waren weer terug bij de Engelse woordenaanelkaarplakgalore van Morbid Visions en Bestial Devastation. De muziek was niet vooruit te branden. De stompe hoekige riffs bieden na anderhalve seconde luisteren helemaal niets meer om naar de repeatknop te grijpen. En net als de vaart erin komt met Ratamahatta blijkt dat niet meer te zijn dan wat zeurderig dronkemansgeneuzel. Een fletse oprisping uit de favelas, ondergedompeld in doffe, saaie metalriffs. Daarna moeten we wachten tot Dictatorshit alwaar maar liefst anderhalve minuut lang het gaspedaal ingetrapt wordt.

En dat was het dan. Roots. Het album waar ik me zoveel van voorstelde. En nog steeds doe, trouwens. Want telkens als ik in de kast kijk, zie ik het prachtige ding staan. En dan geloof ik gewoon niet dat ik het zo'n broddelstuk vond. Dus hup. Weer in de speler en dan helaas na al die jaren weer opnieuw dezelfde conclusie getrokken.

Goed. Het commerciële succes gunde ik de band van harte. Het was/is een sympathieke club muzikanten. Althans zo komt ze over. Daarnaast denk ik dat het juist Roots is, dat de deuren opende voor bands als Korn en later Slipknot enzo. Dus in die zin heeft het zijn plek in de geschiedenis wel verdiend. Maar voor mij geldt helaas de sombere constatering dat ik de natuurgetrouwe Symptom Of The Universe interpretatie nog het allerleukste vind op mijn exemplaar. Een bonustrack die ook al op Nativity In Black verzamelaar stond. Helaas ontbrak het Sepultura aan fantasie om iets te doen met het middenstuk van dat nummer. Fantasie die we gelukkig jaren later opmerkelijk genoeg niet bij de Cavalera Brothers aantreffen, maar bij de Sepultura incarnatie van Andreas Kisser en Paulo Jr. Het duurde even maar vanaf A-Lex is er een nieuwe, geweldige Sepultura opgestaan.

Toch denk ik dat ik Roots volgend jaar ofzo maar weer eens probeer.

avatar van bennerd
bennerd (moderator)
Hoe meningen kunnen verschillen... Roots is in mijn ogen de beste Sepultura-plaat in het tijdperk met Max Cavalera. Ik vind het zelfs een tikje beter dan Chaos A.D., gewoon omdat het rommelige thrashgeluid dat ze hadden voor deze plaat mij echt niet ligt. Beneath the Remains is tergend saai in vergelijking met de pompende grooves van dit album.

Mind Ruler
Hoe meningen kunnen verschillen inderdaad...Ik vind Beneath The Remains en Arise de beste Sepultura schijven. Chaos AD had zo z'n momenten maar vond ik als geheel al behoorlijk tegenvallen. Roots was de doodsteek en vanaf hier ben ik gestopt met ze te volgen.
Wel een fanatstische hoes!

avatar van Edwynn
Even over de subtitel The Roots Of Sepultura Die was oorspronkelijk bedoeld voor een verzameling covers, outtakes en b-kantjes enzo. Omdat Roadunner 25 jaar bestond ofzo. Later verscheen die ook weer met het Roots album erbij. Ik weet zeker dat dat ding ook los verkrijgbaar was.
Het meest idiote van dat kleinood was de liveversie van het oeroude Antichrist. Cavalera had samen met zijn broertje naar N.W.A. zitten luisteren. Van hun zuurverdiende centjes hadden ze blijkbaar een woordenboekje Engels-Portugees aangeschaft. Het idioom van de heren Cube en Dre werd snel geadopteerd en zodoende ontstond Anticop. Lachwekkender wordt het niet.
Maar goed. Het punt is dat ik mij afvraag of de subtitel The Roots Of Sepultura wel bij Roots hoort en geen apart album moet zijn.

Het hoort wel bij Roots.

The Roots Of Sepultura is bij mijn weten altijd een expanded editie geweest van Roots met rariteiten op een extra cd. Zo'n beetje als wat er tegenwoordig met elk album gebeurt dus.

Daarna verscheen er nog een losse rariteitenverzameling genaamd Blood Rooted.
Dit is weer een andere verzameling dat helaas teveel overlapt met die extra cd.

Roots was een eclatant succes, dus een uitmelkpartijtje werd het eigenlijk wel, de Roots-periode.
Zal ook wel wat te maken hebben gehad met het vertrek van Max.

Even wat over Edwynn's kritiek:
Roots is vooral een ander album dan een Arise of Beneath The Remains. Die deur voor Korn etc. was al geopend, want de band koos voor producer Ross Robinson omdat Korn (dat al was doorgebroken) hem gebruikte op hun debuut en Life Is Peachy. Jonathan Davis vertolkt zelfs een gastrol op het album (Lookaway). Er is dus een vleugje nu-metal waarneembaar, maar een nu-metalalbum is dit zeker nog niet. Daarvoor zijn de arrangementen te onvoorspelbaar en de riffs te vettig en dat vind ik gelijk de kracht bij Roots.

Alleen vind ik het bij Soulfly dan weer jammer dat Max gigantisch uit de bocht vloog met de exotische invloeden en het werd bij Soulfly dan ook echte trommeltjesnu-metal met snellere ritmes.

avatar van Edwynn
Dus het album zat er altijd bij? Maar dan wel met een andere cover. Geloof ik.

En uitmelken? Mwa. Het is een leuk extraatje voor diegenen die bijvoorbeeld Third World Posse nog niet bezaten. Goed om de Roots teleurstelling mee te verwerken.

Blood Rooted is weer een ander samenraapsel van covers en b-kantjes. Daar staat weer Symptom Of The Universe op. Voor diegenen die of Nativity In Black of de digipack van Roots hadden gemist. Maar ook een Celtic Frost cover, wat livenummers enzo. Vast al eerder verschenen. Maar nu bij elkaar.

Ik vind zoiets minder erg dan een goedkope verzamelaar met studiotracks.

avatar van kaztor
Persoonlijk had ik liever een combi van de verzamelaars gezien met het studio-werk op één schijf. Dat had een ijzersterke cd opgeleverd. De live-nummertjes hadden dan op een andere cd gezet kunnen worden. Is ook sterk materiaal, maar minder interessant.

De achtergrondkleuren van de cover waren goudgeel i.p.v. rood.

avatar van Edwynn
Dat is het lullige van verzamelaartjes. Die wil dit er weer bij op en die dat weer niet. De volgende wil het bij elkaar op één cd. Daar kom je toch nooit uit.
En ja. De schoorsteen moet roken. Max weg. Dus nog even cashen want wie weet, wordt het nooit meer wat. Beter zo dan met een overbodig Essentials ding.

avatar van milesdavisjr
Na het geweldige Arise en het wat meer verfijnde maar in mijn ogen betere Chaos A.D. sloeg de band aan het experimenteren resulterend in Roots. De band probeert een mengeling van hardcore, rootsmuziek, metal en akoestische elementen tot een geheel te smeden. De overvloed van ideeën levert een onevenwichtige plaat op. Sterker nog de b-kant van de single Roots Bloody Roots; Procreation (of the Wicked) een cover van Celtic Frost vind ik het beste nummer uit deze periode en hij staat niet op deze plaat. Waar de voorganger van Roots veel hardcore elementen bevatte maar wel 1 geheel was wil deze schijf maar niet aanslaan. De nummers komen stroperig over, en de tribal ritmes worden naar mijn mening veel te veel doorgevoerd. Nee; dit album zal mijn cd lade niet meer halen.

avatar van Funky Bookie
Rommelig album waar het geschreeuw van Max de ene keer prima is, maar het andere moment me tegenstaat. Het tweede deel luistert prettiger weg, waarbij het eerste deel muzikaal interessanter is.

avatar van Edwynn
Gamechanger voor Sepultura maar ik heb er een slechte smaak aan over gehouden. Ik kan leven met het geïnspireerde spel van de band. Dat is aanstekelijk. Maar na een tijdje ben ik wel murwgebeukt door deze eenvormige, laaggestemde midtempoterreur.

Rattamahatta blijft het leukst. Vanwege de diversiteit.

En de oorspronkelijke uitgave kent géén subtitel. Roots heet het. C'est ça

avatar van ASman
Om een of andere bizarre reden ben ik deze plaat beter gaan appreciëren, hoewel hij vaak als instapplaat wordt beschouwd. Het oudere spul, inclusief het naar mijn mening ondergewaardeerde Morbid Visions, draagt nog steeds met voorsprong mijn voorkeur uit, maar deze Roots kan op zijn tijd best wel amusant zijn. Nog steeds is het langs de ene kant een compleet zooitje, maar de bizarre lompheid blijkt toch enige aantrekkingskracht te kennen.

avatar van Edwynn
Morbid Visions. Dat waren nog eens tijden. Komt nooit meer terug. Ooit haatberichtjes over geschreven alhier. Maar daar heb ik spijt van. Zeker in het licht van Roots.

avatar van trebremmit
Toen dit album uit kwam was ik zeventien, en volgens mij zag ik ze hetzelfde jaar op pinkpop, dat maakte toen enorme indruk want ik had nog nooit zoiets hards gezien en gehoord, dit album draaiden we daarna ook helemaal grijs. Mede dus door het jeugdsentiment en een onvergetelijk optreden op pinpkop scoort dit nog steeds erg hoog bij mij.

avatar van Edwynn
Dat kan ik volkomen begrijpen. Ik zag ze een paar jaar eerder op Dynamo. Beneath The Remains was geloof ik net uit. Dan snap ik en jij waar de sentimentele verschillen liggen tussen ons.

avatar van trebremmit
Nou kende ik Sepultura daarvoor ook wel, maar ik had ze nog nooit live gezien en ik vond dit toen nog een tikkeltje harder dan vorige albums, tegenwoordig denk ik daar wat anders over. Ik heb zelfs nog een cassetteopname van Vara's Vuurwerk met een optreden van Sepultura ten tijde van Beneath the Remains en Arise.

avatar van Edwynn
Roots Bloody Roots zat nb in de dagprogrammering van de Nederlandse radiozenders. Kom daar maar eens om.

avatar van ASman
Edwynn schreef:

De Morbid Visions-Bestial Devastation combo is prima spul als je het mij vraagt. Diezelfde vuile groezelige sfeer lijkt de muziekwereld in de 21e eeuw niet meer te kunnen recreëren.

avatar van Don Cappuccino
ASman schreef:

Ik denk dat dat vooral komt omdat de bandleden ten tijde van Morbid Visions/Bestial Devastation simpelweg nog niet goed konden spelen en eigenlijk geen goede instrumenten tot de beschikking hadden, maar de passie en bedrevenheid druipt ervan af.

Ik vind Roots echt een vette plaat, die het nu-metalgenre een hele eigen invulling geeft. Als drummer smul ik van de volledig ritmische aanpak van deze plaat, de gitaren zijn namelijk ook ontzettend percussief. Igor Cavalera speelt ontzettend goed op deze plaat, diepe grooves en creatief tomspel in combinatie met donderende tribaldrums.