Amon Amarth - Surtur Rising (2011)

Zweden
Label: Metal Blade

1. War of the Gods (4:33)
  2. Töck's Taunt - Loke's Treachery Part II (5:58)
  3. Destroyer of the Universe (3:41)
  4. Slaves of Fear
  5. Live Without Regrets (4:25)
  6. The Last Stand of Frej (5:03)
  7. For Victory Or Death (4:30)
  8. Wrath of the Norsemen (3:44)
  9. A Beast Am I (5:14)
  10. Doom over Dead Man (5:55)
  11. War Machine * (5:21)
  12. Balls to the Wall * (5:22)
  13. Aerials * (3:39)
avatar van Metalhead99
Hier ben ik behoorlijk benieuwd naar. Hun vorige studio plaat was ook erg goed, hopelijk hebben ze weer een plaat van dezelfde kwaliteit gemaakt. De cover is in ieder geval erg mooi.

avatar van The_CrY
Van deze band ken ik alleen Twilight of the Thunder God, en als deze plaat qua kwaliteit ook maar iets weg heeft van zijn voorganger, dan ga ik hem beluisteren.

De hoes is inderdaad alvast heel mooi.

avatar van Sinner
....en maar liefst in een half dozijn verschillende versies te krijgen binnenkort (single cd, cd + dvd, cd + dvd + vlag, 2lp, box set met beeldje...) . Hoe bedenken ze het - beetje overkill. Maar goed, de speciale editie van de vorige cd was erg de moeite waard - kwalitatief dus niets te mekkeren. Het eerste nummer klinkt in ieder geval ook weer goed - lijkt me dus sterk dat de full cd me teleur gaat stellen.

avatar van Thibbledorf
Hier kijk ik ook erg naar uit. De vorige twee albums vond ik ook erg sterk. Hun beste materiaal tot nu toe vind ik. Hoop dat ze de stijgende lijn doortrekken naar dit album. Vette hoes inderdaad!

avatar van Metalhead99
Matig album. Het is allemaal wel typisch Amon Amarth, maar het is gewoon saai. Tot nu toe hadden alle albums wel één of meerdere uitschieters erop staan, maar dat heeft dit album niet. Als bonus krijgen we nog een verkrachting van het geniale SOAD nummer Aerials te horen. Amon Amarth kan veel beter dan dit, het lijkt wel of ze een beetje op automatische piloot draaien op dit album. Het is gewoon totaal niet boeiend.

avatar van bennerd
Dat klinkt als sleet op de bekende formule.

avatar van paulisdik
Mij maakt het geen reet uit dat Amon Amarth op dezelfde toer doorgaat als hun voorgaande platen, ik vind al de 10 nummers echte knallers niks vernieuwend maar wel heel goed.

avatar van Kef
Kef
Niets nieuws onder de zon, maar wel weer heerlijk tipisch Amon Amarth.

avatar van Lau1986
Aardig album en inderdaad niet veel nieuws onder de zon. Ik moet alleen wel zeggen dat ik het album een stuk "liever" vind dat voorgaand werk. Het rauwe is er helaas vanaf. Vermakelijk, maar niet echt memorabel.

avatar van Sinner
Dit weekend eindelijk eens aangeschaft en inderdaad - 'vernieuwend' is duidelijk geen term die op Amon Amarth van toepassing is. Kwalitatief is het dan wel gewoon weer goed. Ik vind Surtur Rising trouwens wel weer een stapje aggressiever en sneller dan zijn twee voorgangers. Met name een track als 'A Beast am I' hakt er toch lekker op in - en ook 'Destroyer of the Universe' is van hetzelfde pak een laken. De band begint een beetje hetzelfde pad te bewandelen als een AC/DC of Motorhead - altijd herkenbaar, voor sommigen wellicht niet meer boeiend genoeg - maar ook wel altijd weer lekker om te horen.

Trouwens alle hulde voor de aankleding - het artwork is mooi, de digi-pack (althans de speciale uitvoeringen) weer erg mooi uitgevoerd (in mini-boek formaat) en de toevoeging van een DVD met de eerste vier albums in hun geheel live uitgevoerd is ook super. En dat voor een normale prijs (nou ja als je de editie met vlag of met figurine niet koopt natuurlijk). Het zorgt er wel voor dat je toch het idee krijgt dat je iets 'speciaals' in handen hebt. Zouden meer bands moeten doen.

avatar van Spock2011
Amon Amarth wordt met deze plaat een beetje goedkoop, saai en cliché. Het openingsnummer is nog best sterk, maar dan heb ik het ook grotendeels gehad.

avatar van birdhermes
Ik heb ze in Utrecht gezien tijdens hun 20th anniversary en wauw... Wat een geweldig concert, het publiek was geweldig, we zongen(/schreeuwde) met z'n allen hun bekende nummers mee, geweldig Tijdens de pauze trad Legion of the Damned op, maar die vond ik niet zo.

Surtur Rising is overigens een vrij goed album, het is lekker bekend en je kan lekker meeblèren na de songs een keer te hebben gehoord.

Metalhead99 schreef:

Ik wou even melden dat ik het dar niet mee eens ben:

Geen uitschieter wat dacht je van war of the gods en a beast i am zulke powervolle nummers en epische gitaar sound sorry dat ik het zeg maar wat je zegt slaat nergens op!!

avatar van vin13
De gitaren klinken heerlijk .Ik vind het een stabiel degelijk album.
Wanneer dit je eerste album is van de band is het een goede keuze ook gezien hoe ze live zijn.
Gewoon een goede band.