Het Goede Doel - Liefdewerk (2011)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Lief, Liever, Liefst (5:16)
  2. Op en Erover (3:52)
  3. Iedereen Gelooft (3:34)
  4. Woorden Tekort (4:13)
  5. Hoofd Omlaag (2:49)
  6. Het Leven Is Geen Repetitie (3:57)
  7. Ik Wil Maar Één Ding (De Kat) (4:28)
  8. Ben Je Wel Eens Vaker in de War? (5:04)
  9. In het Hart van Lissabon (5:47)
  10. Wie Ik Ben (4:59)
  11. Verraders (4:11)
  12. Weg van Utrecht (3:51)
avatar van Poeha
Ik sta al weer te popelen.
Beste Nederlandstalige band ooit.

Edit:
Liefdewerk

Tracks 4 6, 7 en 10 klinken wel aardig, goed.

avatar van bikkel2
Grappig dat de beide Henken zich weer vol overgave in Het Goede Doel avontuur hebben gestort . Het duo treedt weer met regelmaat op en dit Liefdewerk is hun nieuwe plaat .

De mannen zijn ouder , en dat is misschien de reden dat ik vooral wat venijn mis in hun voordrachten . Tekstueel zit het uiteraard gedegen inelkaar , maar lekker uit de bocht vliegen , of hun bekende cynisme tentoonstellen , blijft nogal achter .
Muzikaal is het vooral binnen de lijntjes . Een erg nette produktie maar wel met een aantal sterke liedjes . Vooral de opener en Het Leven is Geen Repetitie dragen mijn goedkeuring .

Na 2 luisterbeurten had ik er echter wat meer van verwacht . Misschien een groeialbum . Voorlopig 3 sterren .

avatar van Bluebird
Schande, ik heb deze nog niet eens. Is het al Valentijnsdag geweest?

avatar van lennon
bikkel2 schreef:
Tekstueel zit het uiteraard gedegen inelkaar

Exact, en op Gekkenwerk vond ik dat ook al.. blijft daardoor wel boeiend, maar..... Sander blijft een gemis bij dit Goede doel.

avatar van dynamo d
Ik heb alle albums van Het Goede Doel in bezit en Gekkenwerk vond ik een prima terugkeer. Echter, Liefdewerk is behoorlijk teleurstellend. Het is niet echt een volwassenplaat naar mijn mening. Te veel kleutermuziek met als dieptepunt Hoofd Omlaag. Er staan nog wel een paar aardige nummers op zoals Weg van Utrecht en Verraders.

avatar van Bluebird
Gemengde reacties tot zover. Ik heb het Goede Doel ook hoog in het vaandel staan maar ik heb nog ff gewacht met deze nieuwste en ken alleen de single Erop en Erover. Ik vraag mij eigenlijk af wat ik onder kleutermuziek moet verstaan, geldt dat de teksten of de muziek zelf? Een vervolg op Kinderen voor Kinderen door het Goede Doel is natuurlijk niet ondenkbaar maar zal toch hopelijk niet het (goede) doel zijn geweest.................

avatar van Bluebird
Nou............. ik had er inderdaad ook iets meer van verwacht. Muzikaal klinkt het me toch allemaal wat te simplistisch en vlakjes in de oren. De dynamiek van weleer is ver te zoeken op dit laatste schijfje maar de teksten zijn zeker niet onder de maat en het album zal idd nog wat kunnen groeien. Aardig en sympathiek genoeg voor de aanschaf en om te beginnen zeker een voldoende waard.

avatar van bikkel2
Ik vind het uiteindelijk veel te braaf . De grote kracht van de Henken was juist op een cynische grappige manier de nederlandse taal te gebruiken voor hun vaak uitstekende liedjes .

Tekstueel vond ik het een verademing . Hier klinkt het voorzichtig en te anoniem . Muzikaal gebeuren er ook weinig schokkende dingen .
Te netjes geproduceerd ook .

Jammer , ik had er ook meer van verwacht . Wel met een aantal sterke troeven . De 3 handhaaf ik , al is het net aan .

avatar van Bluebird
Je zou haast denken dat het de restjes zijn van Gekkenwerk dat ik nu toch beduidend beter vind. Maar dit zal nog lang niet de laatste stuiptrekking zijn van Henk en Henk want ze hebben beloofd alweer voor een vervolg zorg te dragen. Ik hou mn hart vast.

avatar van Poeha
Al met al toch niet wat ik ervan verwacht had na hun prima "comeback" Gekenwerk.
De door mij eerder genoemde 4 nummers vind ik nog steeds goed, maar de rest blijft (wat) achter. Een enkel nummer zal misschien nog wat groeien.

avatar van Bluebird
Dit is toch wel een groeiplaatje. Hoewel muzikaal niet echt spectaculair, toch weer met veel vakmanschap in elkaar gezet en de teksten blijven wederom in je hoofd hangen. Op track 1 en 4 is bovendien weer Sander op gitaar te horen, de rest neemt Joost Vergoossen (Kayak) voor zijn rekening. Helaas te weinig soli en instrumentaal vernuft waar HGD toch altijd vermaard om was. Het totale geluidsbeeld klinkt ook wat droog, blijft op de vlakte en mist een zekere sfeer. Verder blijven het gewoon liedjes maar wel van het alleraardigste soort.

avatar van Madjack71
De teksten zijn altijd het sterke deel van Het Goede Doel geweest. Muzikaal zaten er zeker mooie nummers tussen door de jaren heen. Vocaal gezien zijn het wat zwakke broeders, maar de typerende zang van Westbroek heeft wel iets op zich. Alleen klinkt het hier op dit Liefdewerk al-le-maal wat uit-ge-spro-ken. De andere Henk neemt het merendeel van de zang op zich, wat ik een beetje jammer vind. De teksten passen prima in het straatje van de ik-wil-ook-muzikant-zijn-cabaratiers als Acda & Munnik en diens aanverwanten. Hoewel Het Goede Doel daar eigenlijk eerder patent op had. De teksten zijn ook het leukste deel van dit verder redelijke Liefdeswerk. Waarvan Ik wil maar een ding...wel lekker droogkloterig is gebracht. Verder zijn Het leven is geen repetitie en Ben je wel eens vaker in de war? ook boven het gemiddelde. Nummers als in het hart van Lissabon kunnen ze beter over laten aan een Frank Boeijen.

een leuk goed album deze is beter dan gekkenwerk omdat ik de teksten beter en sterker vind en de nummer op zicht ook

avatar van Bluebird
Kijk eens aan. Toch weer een impuls om het schijfje eens wat intensiever te gaan beluisteren.

avatar van Thomsen
Teleurstellende cd, zowel qua tekst als qua muziek. De minste van het Goede Doel tot nu toe. De Henken hebben nog steeds lekkere stemmen maar het klinkt allemaal een beetje mat. Ook de teksten zijn minder scherp dan voorheen. Beste nummer is Weg van Utrecht. Een heel klein drietje.

Off topic: Wel een mooi cd-hoesje. Dat dan weer wel.

avatar van meesterdch
Leuk album, maar als je het oudere werk weer eens luistert (van de week weer eens mooi en onverslijtbaar en belgië geluisterd) dan weet je wat je mist: die geweldige soli van Sander van Herk en de bas van Stephan Wienjus. Niet dat de muzikanten hier slecht zijn, verre van. Maar het gaf de muziek altijd net iets meer edge, bracht het soms dicht tegen symfonische rock aan. Ook dit album lijdt een beetje aan het overgeproduceer van Temming. Daarom is het Goede Doel live vaak zoveel beter en komen slechte albumnummers dan pas tot leven. Liedjes schrijven kunnen ze nog steeds, maar ze zouden weer eens het lef moeten hebben om met echte muzikanten (de originele) semi-live een nieuw album op te nemen. En dan iemand anders vragen te produceren. Dan kunnen ze acts als Blof gewoon naar de kroon steken.

avatar van divart
vincentcorjanus schreef:

Tsja, met zo'n bril op kan je ook niet zo goed luisteren natuurlijk Al is het op zich wel beter om de nummers met je oren tot je te nemen. En dan zal je zien dat dit dit album niet al te best is

divart schreef:

Mijn mening blijft staan, alleen wil ik wel zeggen dat ik het album vrij weinig luister de laatste tijd dus ik verlaag mijn score

avatar van vigil
Waar Gekkenwerk nog een leuk fris comebackalbum was blijkt deze plaat toch een stuk minder. Wellicht was de inspiratie op want zo klinkt het wel in ieder geval. Geen scherpe randjes meer helaas. Enkel "Wie ik Ben" spreekt me erg aan.

avatar van Thomsen
En na 1 1/2 jaar af en toe luisteren kom je tot de conclusie dat er toch een halfje af moet.

avatar van konijnmuziek
Dit album wisselt sterke liedjes af met matige liedjes. Wie Ik Ben en Verraders horen bij mijn favorieten van HGD. Het lied verraders heeft echt een geweldige tekst. Ook de liedjes: Op en Erover, Woorden Tekort, Het Leven Is Geen Repetitie, en Weg van Utrecht, mogen er wezen. Daar staan de liedjes: Iedereen Gelooft, Hoofd Omlaag en Ik Wil Maar Één Ding (De Kat) tegenover, welke mij minder aanspreken doordat het bijna cabaret is.