Fleetwood Mac - The Pious Bird of Good Omen (1969)

Blues / Rock
Label: Blue Horizon

1. Need Your Love So Bad (3:59)
  2. Comin' Home (2:43)
  3. Rambling Pony (2:46)
  4. The Big Boat (2:42)

met Eddie Boyd

5. I Believe My Time Ain't Long (3:00)
  6. The Sun Is Shining (3:16)
  7. Albatross (3:16)
  8. Black Magic Woman (2:52)
  9. Just the Blues (5:42)

met Eddie Boyd

10. Jigsaw Puzzle Blues (1:40)
  11. Looking for Somebody (2:56)
  12. Stop Messin' Round (2:18)
Destijds (1969) een gemiste kans, die nooit op cd hersteld is. De B-kant van "Need your love so bad" ("Stop messin' round") is de verkeerde take (n.l. de Mr.Wonderful lp versie en niet de single versie). Ook de B-kant van Eddy Boyd's "The big boat" ontbreekt, terwijl er wel een paar nummers op staan die al op lp te koop waren. Typische arrogante nit-wit platenmaatschappij houding: "Waarom zou ik me druk maken om de collecties van de platenkopers, als we maar verkopen!" Geen wonder dat de cd-verkoop inklapte en er veel moeite gedaan moest worden om "complete" collecties te compileren.

Pieter Paal
Ik heb dit album in verschillende versies in de kast staan. 'The pious bird of good omen', 'The very best of' en als 'Greatest hits', maar bij de laatste titel staan er 2 extra tracks op.
Klassiekers zoals 'Albatross', 'Need your love so bad' en 'Black magic woman' spreken mij het meest aan. Van de Peter Green albums zou ik zou eerder 'Then play on', 'The best of Fleetwood Mac' of de trilogie 'Live in Boston' opzetten, want daarop vind ik Peter Green echt toppie! O ja, die Immediate- single van 'Man of the world' en die gave b-kant vind ik ook onwijs goed.

Bij "The Big Boat", dat door Eddy Boyd gezongen wordt, moet ik altijd aan André van Duin denken.

Ik bedoel dus aan het begin:

The big boat is at the landing
And my baby is waitin' to step on board

avatar van musician
Ik heb waarschijnlijk een wel heel bijzondere versie van dit album.

Tracklist

01 Need your love so bad (version #2 (remake) take 4) (6.55)
02 Rambling pony (3.32)
03 I believe my time ain't long (3.01)
04 The sun is shining (3.10)
05 Albatross (3.10)
06 Black magic woman (2.51)
07 Jig saw puzzle blues (1.33)
08 Like crying (2.29)

09 Need your love so bad (version #1 takes 1, 2 & 3) (11.33)
10 Need your love so bad (version # 2 takes 1 & 2) (13.06)
11 Need your love so bad (version # 2 (remake) take 3) (6.18)
12 Need your love so bad (USA version) (6.18)

Waarschijnlijk vooral voor de liefhebbers van Need your love so bad erg interessant. Ik heb dit album (een compilatie) vooral gekocht vanwege de aanwezigheid van I believe my time ain't long, het debuutsingletje van Fleetwood mac dat ik niet zo snel op een ander album kon vinden.

Aardige bluesnummers in Fleetwood mac stijl zonder melige rock and roll varianten.
Dit album verscheen al snel na de release van de eerste albums van Fleetwood mac met Peter Green en werd redelijk succesvol. De 'verdwenen' vier tracks van mijn versie van dit album heb ik vanaf andere albums moeten aanvullen. Beetje raar dat die zijn weggelaten ten faveure van vier wat langdradige versies van Need your love so bad.

sugartummy
een mooie verzameling sterke mac songs in een intrigerende hoes gestoken. een goede aanvulling op de eerste 2 platen en then play on.

avatar van Rinus
Raar, dat Man of the world hier niet op staat. Staat volgens mij op geen enkel regulier album.

Naast dat deze LP een fraaie hoes heeft staan er op deze bluesverzamelaar uit 1969 ook nog eens een paar nummers die niet op de albums met Peter Green staan, waaronder het fijne The Big Boat & Just The Blues, beiden met Eddy Boyd. Verder ook nog eens 3 grote hits die altijd prettig zijn om te horen: Albatross, Need Your Love So Bad & Black Magic Woman.

Als Elmore James liefhebber is het extra leuk om 3 versies van zijn songs door Fleetwood Mac te horen: Coming Home, I Believe My Time Ain't Long (Dust My Broom) & The Sun Is Shining. Kortom, dit is wel een heel erg fijne aanvulling op het reguliere werk van Peter Green's Fleetwood Mac.

avatar van kaztor
Heb dit nu als deel van die 3-cd release met ook het debuut en Mr. Wonderful.

Volgens mij is dit de Britse tegenhanger van English Rose die handig wat materiaal bevat dat niet op de eerste albums verscheen of net daarna op singles verscheen.
Het vult dus een gat tussen Mr. Wonderful en Then Play On.
Ik denk dat The Green Manalishi en Man Of The World net hierna verschenen, dus die belandden dus weer op Greatest Hits uit 1971.

Enfin, het nieuwere materiaal laat ook duidelijk weer een doorgroei horen; Then Play On sluit er naadloos op aan.

Ik vind de ontwikkeling van Fleetwood Mac in de eerste twee jaar zeer opvallend. Luister naar het debuutalbum, dan kun je het je niet voorstellen dat Albatros het jaar erna zou verschijnen.

avatar van Koos R.
In 1999 is een uitstekende verzamelbox op de markt gebracht, Fleetwood Mac - The Complete Blue Horizon Sessions 1967-1969 (1999) - MusicMeter.nl: De opnames gedurende de periode dat deze bluesband onder Blue Horizon viel. Schitterende box met de reguliere opnames, alternatieve versies, valse starts, studiopraat etc. Een fascinerende inkijk. Diverse heruitgaven van de losse albums zijn regelmatig afkomstig van deze verzamelbox.