Yes - Close to the Edge (1972)

Label: Atlantic

1. Close to the Edge: (i) the Solid Time of Change (ii) Total Mass Retain (iii) I Get Up I Get Down (iv) Seasons of Man (18:36)
  2. And You and I: (i) Cord Of Life (ii) Eclipse (iii) The Preacher The Teacher (iv) The Apocalypse (10:13)
  3. Siberian Khatru (8:57)
  4. America [Single Version] * (4:12)
  5. Total Mass Retain [Single Version] * (3:21)
  6. And You and I [Alternate Version] * (10:17)
  7. Siberia [Studio Run-Through of "Siberian Khatru"] * (9:19)
avatar van Sgt. Revolver
Vandaag dit album gekocht (10 euro, geremastered en met bonustracks!). Wat een fantastische muziek! Ik had Genesis' "Selling England By The Pound" al, en dat album vind ik helemaal te gek. Omdat ook "Close To The Edge" een mijlpaal uit de geschiedenis van de symfonische rockmuziek is, stond dit album al een tijdje op m'n verlanglijstje. 5 sterren!

shappy1010
Sprak laatst met een mede-symphonic rock liefhebber en zijn stelling sta ik geheel achter, Genesis was een band met enorm goeie songwriters die ook nog eens voortreffelijk konden spelen, Yes was een band met enorm goeie muzikanten, die "wel aardig" konden schrijven. Nu wil ik geen Yes vs. Genesis discussie op gang brengen, maar ik vind de muziek van Yes veel meer een archief in de popgeschiedenis dan de tijdloze melodieen van Genesis. Als ik naar close to the edge luister hoor ik een typische 70s album.

Ps. Overginds vind ik Jon Anderson live verschrikkelijk onzuiver zingen. Ik heb live at the house of blues, nou nou nou het is niet om aan te horen, sorry Jon.

avatar van Paalhaas
shappy1010 schreef:

Ik vind dat Genesis nooit een album zo goed als deze heeft gemaakt.

shappy1010
Paalhaas schreef:

Ik vind dat Genesis nooit een album zo goed als deze heeft gemaakt.

En toch zitten we met zijn allen gezellig op deze forum. Leuk he.

shappy1010 schreef:

En toch zitten we met zijn allen gezellig op deze forum. Leuk he.

...... de liefde voor progressieve muziek is onze gemene deler

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
shappy1010 schreef:

Een heel eind mee eens, al vind ik dit nou net wel een sterk album, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het ook vaak hoog aangeschreven Fragile.

En nouja, de briljantie van Genesis duurde eigenlijk ook maar een plaat of zes, zeven... nee, dan déze band

avatar van Flipper
De hele discussie Yes - Genesis is als wat beter smaakt, koffie of thee ??

Ja en wanneer je er ook nog Rush behaalt is het meer een koffie, thee en Red Bull discussie.

Ach ik vind persoonlijk Yes EN Genesis niet tijdloos. En wat ik van Rush tot nu toe ken (en dat is niet veel, dat geef ik toe) ook niet. Dit album is overigens wel geweldig.

Maargoed, ik zal de discussie wat uitbreiden: hier

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ah ja, King Crimson er ook nog bij... wel, naar mijn idee
- zijn ze alle vier tijdloos
- waren ze alle vier in hun hoogtijdagen hun tijd vooruit
- zijn van alle vier de hoogtijdagen onderhand wél gedateerd (in positieve zin)

avatar van Hans Brouwer
Het toeval wil dat ik vannacht op onze terugreis uit Italie deze cd in de auto weer eens heb beluisterd. Vrouw en dochters waren in slaap gevallen en chauffeur Hans moest natuurlijk wakker blijven. Nou met "Close to the edge" lukt dat prima!! M.i. is dit HET meesterwerk van Yes.

Hans Brouwer schreef:

Welkom terug Hans. Zeker wel een feestje gehad samen met die Italianen.

Niet geluisterd naar wat meer hedendaagse prog ??

Hans Brouwer schreef:

Nou Flipper dat vind ik nou ook. Ik heb zo'n beetje alles van Yes op cd, alleen............je raad het al..........niet geremasterd. En daar baal ik behoorlijk van
Ik kon het niet langer uithouden. Vandaag bij Bol.com de geremasterde versie besteld! € 7,99 daar valt nog wel overheen te komen!!

Filipper, van alle prog (oud of hedendaags) is "Close to the edge" toch wel verre weg het beste

Hans Brouwer schreef:

Misschien had je jouw vakantie nog meer Italiaanse kleur kunnen geven met bv 'Moongarden', 'The Watch' en/of 'Mangalis Vallis'.

Maar neemt idd niet weg dat dit album van grote klasse is en dat zomaar voor 7.99 ..............

avatar van axel33
erwku schreef:
Geniaal!!!!

Close to the edge, eerste nummer, is samen met supper's ready de meesterlijkste lange prognummers ooit!

Beide nummers zijn goed ja, maar Van der Graaf Generator's 23 minuten durende "A Plague of Lighthouse Keepers" van het album Pawn Hearts veegt met allebei toch redelijk de vloer aan. Dat nummer gaat niet alleen close to the edge maar bij tijd en wijle ook gierend erover, weergaloos.
Maar goed, ook Close to the Edge is 'n prima klassiek prog-album.

Hans Brouwer schreef:

Ik heb de geremasterde versie van "Close to the Edge" (samen met "Fragile" en "Relayer") nu enige tijd in huis. Ik weet niet of ik reclame mag maken op deze site.......... . Iedere Yes liefhebber raad ik ten zeerste aan om naar Bol.com te gaan en de geremasterde cd's van Yes te bestellen. Ze klinken echt geweldig

avatar van Status Seeker
Voor maar € 8,- toch?

avatar van Pinsnider
Is het echt zo'n verschil..?? Ik heb eigenlijk nog nooit een geremasterde CD naast een "oude" cd geluisterd...

Pinsnider schreef:
Beste Pinsnider, ik zou zeggen: doe een bestelling en overtuig je zelf....... Ik was in ieder geval aangenaam verrast!

Omayyad
Aangezien enkele titels inmiddels op dvd-audio zijn verschenen, wacht ik even met het opnieuw aanschaffen van (een deel van) het Yes-oeuvre.

Hans Brouwer schreef:

Ik was in ieder geval aangenaam verrast!

Hans, hoor je ook stemmen ????

Zie: Glass Hammer - Chronometree

Flipper schreef:
Hans, hoor je ook stemmen ????
Zie: Glass Hammer - Chronometree
Flipper, op het geremasterde exemplaar hoor ik inderdaad ondefinieerbare geluiden die ik op de "gewone" cd niet hoor . En ik heb de gewone cd echt honderden keren gedraaid .

Hans Brouwer schreef:

Moet ik je helpen met bouwen ??

Hans Brouwer schreef:

Ik vraag me zeer sterk af of zelfs een geremasterde CD de kwaliteit van het edele vinyl ook maar kan benaderen, maar ik zal eens een poging wagen. Ben wel benieuwd... Komt bij dat mijn plaat inmiddels zodanig is grijsgedraaid (letterlijk) dat ik vast ook die stemmen heb gemist

Pinsnider schreef:

Ik heb "Close to the edge" nu drie keer in huis. Twee keer op cd, in de gewone versie en in de geremasterde versie. Daarnaast heb "Close to the edge" ook nog op vinyl. En inderdaad is dat eigenlijk wel m'n mooiste. Ik weet namelijk als ik de lp draai, precies wanneer welke tik komt. Daar kan geen cd tegenop!!

avatar van Paalhaas
Close to the edge wordt algemeen beschouwd als Yes’ pièce de résistance. Zo ook door mij. In drie lange suites wordt hun symfonische art-rock tot nieuwe hoogten getild. Vooral het titelnummer getuigt van bijzondere inspiratie, compositioneel genie en geweldig spel.

Yes herbergde misschien wel de meest getalenteerde, virtuoze groep muzikanten uit de hele progrockscene, en dat wil heel wat zeggen. Vooral Rick Wakeman op keyboards en Bill Bruford op drums behoren tot de crème de la crème in hun stiel. Deze instrumentale expertise leidt op dit album gelukkig niet tot een grote ‘kijk ons eens briljant spelen’-show, iets wat later in hun carrière nog wel eens wilde gebeuren. Tuurlijk, ze spelen wel briljant, maar hier zijn ook de composities meer dan in orde.

Het titelnummer is een epische, bijna 19 minuten durende melodische fantasie die gotische, psychedelische, folk-, jazz- en a cappella-elementen incorporeert. Een bonte mix waar regelmatig de vonken van af vliegen, zoals in de intro op lichtsnelheid of de spetterende finale, voorafgegaan door een geweldige, zwaarwichtige pijporgelsolo. De muzikanten gooien al hun vakmanschap in de strijd. Het nummer eindigt op rustieke wijze, met geluiden van kwetterende vogeltjes en kabbelend water.

Het tweede nummer is And I and you, evenals Close to the edge opgedeeld in vier delen. Ook dit is een schitterend nummer. Het nummer is erg vrolijk en levenslustig van stemming en bevat wederom enkele schitterende melodieën. En ook hier is het stuk constant aan het evalueren, vervalt nooit in herhaling. Na deze 2 nummers kan het album al niet meer stuk, al zet je er nog 10 vervelende Hollandse hits achteraan.

Siberian kathru is een beetje de vreemde eend in de bijt. Het is veel minder ingenieus en veel meer recht-toe-recht-aan (zeker in het begin), en duidelijk het minste nummer, maar het mag er nog steeds best wezen.

Close to the edge is een tijdloos meesterwerk, en één van de hoogtepunten uit de prog-wereld. 4,5/5

avatar van Sgt. Revolver
Wederom een geweldige recensie, Paalhaas .

avatar van Sgt. Revolver
Ik ben het volmondig met je eens.

Voor mij het absolute hoogtepunt van Yes, later vond ik ze te veel voortborduren op dit meesterwerkje en heb alleen nog Relayer in huis.

Bill Bruford vond, na dit album, dat er geen progressie meer zat in het spel van zeker 1 (Chris Squire), maar misschien van meerdere bandleden, en ging naar King Crimson.

avatar van ChrisX
Starless schreef:

Ik weet haast wel zeker dat hij het nooit zo gezegd heeft. Wat ik me uit meerdere interviews, artikelen en boeken kan herinneren is dat hij vond dat HIJ binnen Yes uitgeleerd was, dat hij vond dat ze met Close To The Edge bij een eindstation waren aan beland en dat het alleen nog maar meer van hetzelfde kon worden.

Zijn toetreding tot King Crimson en met name het contact met percussionist Jamie Muir heeft op hem bevrijdend gewrekt waardoor hij evolueerde van een drummer naar een echte muzikant.