Protest the Hero - Scurrilous (2011)

3,77

3. Tandem (5:12)
  4. Moonlight (4:48)
  5. Tapestry (4:29)
  6. Dunsel (4:52)
  7. The Reign of Unending Terror (3:25)
  8. Termites (3:56)
  9. Tongue-Splitter (4:34)
  10. Sex Tapes (4:41)
21 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van Don Cappuccino

Laat ik daar maar mee beginnen. Je zou bijna door de nieuwe van Radiohead vergeten dat er nog meer geweldige albums uitkomen of nog moeten uitkomen. De nieuwe van Protest the Hero is vandaag gelekt en vanaf luisterbeurt 1 ben ik er al helemaal gek op. Protest the Hero was altijd een opvallende band maar met Scurrilous gaan ze toch nog een stapje hoger komen. Vooral de zang is geweldig, lang geleden dat ik zo´n goede zanger heb gehoord in de moderne metal als Rody Walker samen met Tommy Rogers (Between the Buried and Me, ook bekend als Thomas Giles). In een tijd waar juist Pig Squeals en Grunts de overhand nemen in deze stijl is dit echt een verademing, wat een stem. De screams zijn helemaal weggelaten en daar ben ik heel erg blij mee, want dat was juist het ding wat ik bij Protest the Hero niks vond.

En dan de instrumentatie, wat een instrumentenbeheersing! De gitaristen soleren er echt op los en je hoort de bas echt heel erg goed. Protest the Hero maakt echt een geweldige mix van de Heavy Metal uit de jaren ´80 en de moderne metal van nu. 2011 was tot nu toe al een geweldig muziekjaar en daar helpt dit album nog meer bij. Dit album is de eerste om de eer te krijgen voor de eerste volle mep bij een album uit 2011. 5 sterren, wat een album. Zo zat ik ongeveer achter mijn computer tijdens de eerste luisterbeurt:

Nog een keer!

Ik vond juist de screams iets wat nog een extra demensie aan Protest The Hero gaf. Gelukkig is het niet over met de geweldig technische riffs en de bas is gewoon té vet.

Na twee luisterbeurten ben ik onder de indruk, een van de betere 2011 tot dusver.

avatar van The Trooper
Ik zag vanochtend dat het album al gelekt was, gelijk gaan luisteren natuurlijk. Ik sla echt stijl achterover van die album, fantastisch gitaarspel, fantastische zang. Het jaar 2011 is nog maar net begonnen maar dit is nu al zeker een van de toppers van het jaar.

Man o Man die vrouwelijke vocals in Hair-Trigger

avatar van Tha)Sven
Mooi om te horen dat de screams weg zijn, de normale zang vond ik namelijk briljant. Snel eens beluisteren dan maar!

avatar van Alarum
Zeker een zeer sterk album. Ik vind het niet zonde dat de screams weg zijn, maar ik had het ook niet erg gevonden als ze er nog inzaten, stoorde mij in ieder geval nooit echt. Maar iig, zeer sterk en zéér verslavend. Maar dat vind ik sowieso altijd bij Protest the Hero.

Muzikaal natuurlijk ook weer top. Man wat een instrumentbeheersing. Nog maar een keer!

Paar berichten verwijderd. MuMe is geen vraagbaak voor downloadlinks.

avatar van laboomzaa

herman schreef:
Paar berichten verwijderd. MuMe is geen vraagbaak voor downloadlinks.

Niet??

avatar van Ducoz
Vette Hoes!

avatar van Dexter
Wow, net voor de eerste keer beluisterd: wat een machtig album.
Ik heb Protest the Hero een paar jaar geleden leren kennen, vlak voor de release van Fortress. Kezia vond ik een erg goed album, maar Fortress zelf was een kleine teleurstelling voor me.
Maar met deze Scurrilous maken ze dat ruimschoots goed. Hier overtreffen ze zichzelf op alle fronten: zang, riffs, solo's en de energie die hele plaat constant hoog blijft.

Hier is het laatste woord nog niet over geschreven.

avatar van Etiul
Verslavend goed album. Prachtige ontdekking. Had hier nog nooit van gehoord.

avatar van Elliot
Voor nu een 3.5*
Het album moet ik nog eens nader beluisteren, maar er zitten weer geweldige stukken voor zover ik het gehoord heb.

avatar van Gajarigon
Tegen beter weten (ik heb Kezia op 2* staan) heb ik me toch nog eens aan een Protest The Hero gewaagd, helaas met eenzelfde resultaat. Niets voor mij, dit soort metalcore die de riffage en solo's van Iron Maiden neemt en die extrapoleert naar absurde hoogtes, tesamen met de cheesy-ness die erbij hoort. Een enkel nummer kan ik nog wel trekken, maar daarna begin ik me gewoon dood te ergeren aan de non-stop riedeltjes chugga-chugga gitaarriffs. En als fan van the Fall of Troy durf ik beweren dat ik wel wat aankan qua gitaarwankery, maar dit gaat er te zwaar over.

Dat ze ditmaal opteren voor uitsluitende cleane zang valt me wel in de smaak - met screams erbij was het helemaal fout. Metalcore zal wel nooit echt mijn ding worden, helaas kan Protest The Hero me hier niet van gedacht doen veranderen. Op de achtergrond kan ik het nog wel verdragen, met de koptelefoon word ik er een beetje zot van; dus ik ga voor een bescheiden 2*.

avatar van AOVV
Zo, dus ik ben toch niet de enige die dit niet zo geweldig vindt..

avatar van Tha)Sven
Fall of Troy vind ik persoonlijk een stuk verder door schieten met hun ridicule riffs, kwestie van smaak en subtiliteit wellicht.

avatar van AOVV
Ondanks alle lovende kritieken hier (laten we Gajarigon even buiten beschouwing laten), vat ik 'm jammer genoeg niet. Het is nog wel goed genoeg voor een voldoende, maar veel meer zit er toch ook niet in. Een los nummer zou ik nog wel smaken, maar een heel album vol.. Nee. De reden: het klinkt me allemaal veel te gelikt, en ik sluit me in grote mate ook aan bij Gajarigon. Alleen ben ik wat milder, en geef 'm toch een halfje meer.

2,5 sterren

avatar van andnino
Ik vond Fortress leuker.

avatar van Kronos
Ik vind dit best geweldig en kan me goed vinden in wat erover te lezen stond in Aardschok. Het album luistert lekker weg maar als je even goed oplet schrik je op van wat er allemaal gebeurt. Als dromerig uit het raam staren in de TGV en plots beseffen dat je tegen 300 per uur onderweg bent.

Dat het te gelikt zou zijn, dat vind ik niet. Het album heeft een erg heldere productie maar dat is ook wel nodig bij overdadig drukke muziek als deze. Anders wordt het een ondoordringbaar rommeltje.

De zangpartijen zijn erg goed maar zitten wat op de achtergrond. Dat is echter een kwestie van even wennen.

avatar van Lau1986
Protest the Hero laat met deze plaat horen een blijvertje te zijn. Op deze 3e plaat wordt er minder gebruik gemaakt van grunts en dat vind ik enigszins jammer, want ik vond door de afwisseling de cleane zang er erg goed uitkomen. Maar op dat kleine puntje na is dit een geweldige plaat, technisch nagenoeg perfect en met een snelheid waarvan je u tegen zegt. Toch vergeten ze niet herkenbare songs te maken. Kortom deze plaat is genieten.

avatar van Ducoz
Gister live gezien in Heerlen, tracks van deze plaat kwamen goed tot hun recht.
Ik had gehoopt dat ze de plaat verkochten bij het optreden, maar dit was helaas niet het geval,..

avatar van permafrost

Ik zal wel gek zijn, maar wat heeft dit nog met metalcore te maken ? Dit is progressive trash.
En laat ik daar nou geen ruk aanvinden. Jammer maar helaas, niks voor mij.

avatar van Lau1986
Moet de band dan in een hokje blijven zitten en altijd maar metalcore maken. Ik vind echter dat dit album in het verlengde ligt van de vorige.? Het is trouwens tHrash...