Ill Bill & Vinnie Paz - Heavy Metal Kings (2011)

Label: Enemy Soil

1. Keeper of the Seven Keys (3:03)
  2. Eye Is the King (3:02)
  3. Impaled Nazarene (3:05)
  4. Children of God (2:49)
  5. Blood Meridian (2:45)
  6. Oath of the Goat (3:15)
  7. King Diamond (3:10)
  8. The Vice of Killing (5:06)

met Reef the Lost Cauze en Sabac Red

9. Devil's Rebels (3:25)

met Crypt the Warchild

10. Age of Quarrel (2:38)
  11. Metal in Your Mouth (2:45)

met Q-Unique en Slaine

12. Terror Network (2:55)
  13. Leviathan (The Spell of Kingu) (3:06)
  14. The Crown Is Mine (3:17)
  15. Splatterfest (2:57)
  16. The Final Call (3:26)
  17. Blood Meridian [Ill Bill Remix] * (3:03)
  18. Santa Sangre * (3:02)
avatar van pqt
pqt
Vinnie Paz is de laatste tijd een beetje aan het stuntelen. Het laatste Jedi Mind Tricks-album was niet van het verwachte niveau - evenals het laatste Army of the Pharaohs-album - en zijn eerste soloalbum dat in 2010 uitkwam was ook niet om over naar huis te schrijven. Nu, in 2011, heeft hij de handen ineengeslagen met Ill Bill voor Heavy Metal Kings. Aanleiding was de gelijknamige successingle die beide heren hadden gemaakt op het in 2006 uitgekomen Jedi Mind Tricks-album Servants in Heaven, Kings in Hell.

En om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de plaat is een verademing ten opzichte van het recente werk van Vinnie Paz. De beats zijn tiptop in orde en Vinnie en Bill doen het ook niet onverdienstelijk. De teksten bestaan voornamelijk uit vergezochte complottheorieën en spierballenraps, maar dat wordt grotendeels ondergesneeuwd door de flow en de mooie verwoording van de duizend-en-één manieren om iemand om te brengen. Hoewel beide heren op de eerdergenoemde single raptechnisch aan elkaar waren gewaagd, doet Vinnie Paz het op dit album toch net iets beter dan Ill Bill. Dit komt vooral door de leuke quotables waarmee hij vaak een lach op het gezicht weet te toveren (“Fuck around with me, your family’s gonna need a florist//It’s no question who running rap, cause we the rawest”).

Hier komt nog bij dat de producties op Heavy Metal Kings, zoals eerder gezegd, sterk in elkaar zitten. De beats, onder andere verzorgd door C-Lance, Vherbal en ook Ill Bill zelf, bestaan vooral uit drukke violen, trompetten en stemsamples. Ook wordt af en toe de elektrische gitaar erbij gehaald om de verwachtingen van de albumnaam enigszins in te lossen. Dit resulteert in pompende beats die perfect aansluiten op de onderwerpen en flows van de twee MC’s.

Dus voor degene die wat stoom heeft af te blazen is Heavy Metal Kings een zeer goede luisteroptie. Vinnie Paz en Ill Bill zorgen, ondersteund door bombastische beats, voor rauwe raps en vervelen nauwelijks. Het enige minpunt van de plaat is de inhoud van de teksten. Maar als je eens enorm boos of druk bent, of als je gewoon even wat energie nodig hebt, let je daar niet meer op en ben je alleen maar bezig om je hoofd zo hard mogelijk op de schallende violen mee te laten bonken.

Ook hier te lezen.

avatar van james_cameron
Misleidende titel, aangezien er geen heavy metal voorkomt op het album. Wel vette beats. Ik ben doorgaans wel gecharmeerd van beide heren en ook deze samenwerking resulteert in iets moois. Beiden zijn goed bij stem en er zitten geen zwakke tracks tussen. Iets meer afwisseling was echter wel op zijn plaats geweest. Nu beukt alles enigzins monotoon door naar de denkbeeldige eindstreep.