Jethro Tull - Heavy Horses (1978)

Label: Chrysalis

1. ...And the Mouse Police Never Sleeps (3:12)
  2. Acres Wild (3:24)
  3. No Lullaby (7:54)
  4. Moths (3:27)
  5. Journeyman (3:57)
  6. Rover (4:17)
  7. One Brown Mouse (3:22)
  8. Heavy Horses (8:54)
  9. Weathercock (4:07)
  10. Living in These Hard Times * (3:10)
  11. Broadford Bazaar * (3:38)
avatar van thyson
De tweede folkprog-plaat van Jethro Tull. "Heavy Horses" is een geslaagd vervolg op het sfeervolle "Songs From The Wood". De stemming is iets aardser, ruwer en minder fantasierijk, maar voor de rest zijn er genoeg redenen om naast Songs ook dit album als ideale soundtrack voor de kerstdagen te gebruiken.

Het eind van het eerste nummer irriteerd mij soms, maar voor de rest een prachtalbum. Mooi voorbeeld van de folkrock fase van tull. De twee bonus nummers zijn mooi, maar iets anders als de rest van het album. Als je van roots to branches en/of songs from the woods houdt is dit een aanrader.

Als ik een top-10 van Jethro Tull nummers zou maken dan heeft de titeltrack alvast een plaats. Dit is ook veruit het beste nummer van het album. Voor de rest geen echte uitschieters, gewoon een vrij goeie plaat. Rover, No Lullaby en eventueel One Brown Mouse zouden na Heavy Horses de beste nummers zijn.

3,75 *

avatar van indana
Een waardige opvolger van 'Songs From The Wood'. Goed uitgebalanceerd album, met Anderson goed op dreef. Gedreven en in zijn element. Voor mij bijna even genietbaar als Thick as a Brick en A Passion play.

Sven Bersee
Decemberists wordt vergeleken met R.E.M., Neutral Milk Hotel en Belle and Sebastian, terwijl Jim DeRogatis van de Chicago Sun-Times het album The Crane Wife "het beste Jethro Tull album sinds Heavy Horses" noemde.

vondeich
Heerlijke plaat, en dan met name de titeltrack! 4*

Heerlijke tijdloze plaat.
Niet zo hoogdravend als Thick as a Brick en Passion Play.
Niet zo standaardrock als Aqualung en Too Old To Rock 'n Roll.

Lekkere folkrock en de zang is geweldig.
Ik vind One Brown Mouse zo'n lekker nummertje.

Sven Bersee schreef:

Waar slaat deze reactie op?!?

avatar van Casartelli
de persoon in kwestie is tien maanden geleden geband, dus dat blijft een open vraag, vermoed ik

Casartelli schreef:

Hier ga ik slapeloze nachten aan overhouden

avatar van BeatHoven
Een realistischer album dan "Songs from the Wood" maar met dezelfde folk rock-sound. Goed onderhouden, stevig gespeeld en mooie teksten. Start overtuigend met "And the Mouse Police Never Sleeps", "No Lullaby" is een zeer sterke song, "One Brown Mouse" is eerder grappig en doorbreekt de sleur wat. Geen fenomenaal einde, maar toch een aardigheid, die "Weathercock". Aanrader voor de fans.

avatar van Leeds
Schitterend vervolg op Songs From the Wood. Voor mij het laatste echte wapenfeit van Tull. De titeltrack Heavy Horses is het beste nummer. Eveneens hou ik ook van het nummer Moths.

BeatHoven schreef:

Hmm, vreemde opmerking. Het zou leuk zijn als je daar es meer uitlegt over geeft. Lijkt me maar weinig verschil. Songs From the Wood is wat meer Progressiever dan deze. Niet meer, niet minder.

Ozric Spacefolk
Jethro Tull is altijd (ten onrechte) afgedaan als progressieve rockband. Terwijl de band eigenlijk maar 2 symfonische rockplaten heeft gemaakt (Passion Play, Thick as a Brick).

Het is eigenlijk gewoon een rockband die verschillende terreinen heeft afgezocht en met verve allerlei stijlen heeft afgewerkt.

Midden jaren 70 besloot de band het eens in de folkhoek te zoeken. Resultaat: 3 hoogstaande folkrockplaatjes op een rijtje: Heavy Horses, Songs from the Wood en Stormwatch.
Waarvan met name de eerstgenoemden de betere werkjes zijn.

Het gaat de band goed af. Ian's stem, akoestische spel en fluitspel alsmede het drumwerk van Barlow lenen zich uitstekend voor deze stijl.

Een echt daadwerkelijk schitterende en springerige plaat.

Alles wat Ian en Martin doen slaagt. Het nummer Heavy Horses is het beste rocknummer wat ooit is gemaakt. Het zou op 1 moeten staan in de top 2000, maar ik vind het wel prettig eigenlijk dat het niet zo bekend is. Het geeft me een veilig gevoel van iets te houden wat enkel behouden is voor een beperkt groepje liefhebbers. M'n zwager komt net binnen terwijl ik dit luister en is onder de indruk. "Nooit gehoord" zegt hij "maar erg goed!" en ik lieg geen woord. Ik ga m'n leven niet meer wijden aan het promoten van Tull. Als ik maar weet wat goed is, toch?

avatar van PaulKemp48
Ben het volledig eens met voorgaande reacties maar het blijft een idioot laag gemiddelde voor deze voortreffelijke plaat.

buizen
Ben Jehtro Tull een beetje (her) aan het ontdekken. De recensies hierboven nopen alweer tot nieuwsgierigheid naar dit album (dat ik helemaal niet ken). Er is ook zoveel mooie muziek.
Too much interesting music, too less time.

avatar van Droombolus
buizen schreef:
Too much interesting music, too little time.

There, I fixed it .....

Voor mij is dit het laatste echt interessante album van Heer Tull. Een verademing na Songs From The Wood, waar ik echt de zenuwen van krijg omdat de heren daarop veel te druk bezig zijn met allerlei nerveus jigs & reels gefiedel. Hier gaan ze gewoon weer uit van waar ze goed in zijn in plaats van te willen laten horen dat ze ook nog andere stijlen beheerschen .........

avatar van Brutus
Ik vind dit album beter dan songs from the wood.
Wat een topnummer is Journeyman.
Komt zeker in mijn top 10 van JT nummers.

avatar van liefkleinhertje
Deze plaat viert ook zijn 40ste verjaardag al hier Heavy Horses 40th Anniversary 'New Shoes Edition' - Jethro Tull - jethrotull.com
Waarbij Minstrel In The Gallery en Songs From The Wood extra live materiaal heeft waarbij het zwaar genieten is hebben we hier een 2CD uit Bern
De CD Busting Out is hier ook gedeeltelijk opgenomen dus of dit iets gaat toevoegen weet ik niet maar wel hier een live uitvoering van Heavy Horses (die staat niet op Busting Out dus die hebben we vast)

Ik ben gelukkig in het bezit van de New Shoes editie .. ben niet bekend met de "oude" cq originele versie .. maar deze New Shoes editie is werkelijk subliem. Wat een topwerk heeft Steven Wilson weer geleverd !

avatar van glenn53
vdhoutd schreef:

Oude versie staat er ook op.

avatar van Gert P
de new shoes editon is inderdaad heel mooi.

avatar van Kronos
Een mooi vervolg op Songs from the Wood. Dezelfde stijl wordt aangehouden maar de muziek is niet zo druk en de sfeer eigentijdser. De nadruk ligt meer op folkrock, minder op prog. Het is een geheel van sterke nummers. Geen echte uitschieters maar mijn favorieten zijn Acres Wild en het uitgesponnen Heavy Horses.

88/100