Okkervil River - I Am Very Far (2011)

Label: Jagjaguwar

1. The Valley (3:50)
  2. Piratess (4:00)
  3. Rider (4:25)
  4. Lay of the Last Survivor (3:51)
  5. White Shadow Waltz (4:26)
  6. We Need a Myth (4:38)
  7. Hanging from a Hit (5:15)
  8. Show Yourself (5:20)
  9. Your Past Life as a Blast (5:32)
  10. Wake and Be Fine (3:25)
  11. The Rise (6:17)
(verwijderd)
Hier kijk is dus enorm naar uit! De live-versie van Wake & Be Fine is alvast veelbelovend. We gaan weer duister!

avatar van Arrie
Ook ik kijk hier enorm naar uit! De hoes vind ik niet zo mooi...

avatar van RensZ
Ik heb hier ook best wel zin in. Okkervil River blijft een prachtige band.

Ik heb een keer een gedeelte van Wake & Be Fine gehoord, maar ik kan die opname nergens meer vinden. Heeft iemand een link?

Edit, nevermind. Ik heb 'm al.

avatar van Thomzic
ah leuk! Okkervil River, een band die altijd wel een paar leuke liedjes in petto heeft. Ik vind hoes wel amusant eigenlijk. Een bedelende wolf?

(verwijderd)
Wake & Be Fine is te downloaden! Rare productie, het is even wennen. Maar inderdaad een stuk duisterder dan de vorige twee platen. Ik blijf benieuwd!

avatar van Mctijn
Gelekt Ben benieuwd....

Nihilisme
Staat nu op. Vond The Stand Ins matig in vergelijking met hun oudere werk, maar op het eerste gehoor klinkt dit al een stuk spannender. Maar goed, ik ben sowieso redelijk bevooroordeeld wat betreft Okkervil River.

(verwijderd)
Eerste reactie: mooi, goed, maar bij lange na geen Black Sheep Boy (+Appendix) of Down The River Of Golden Dreams.

avatar van Musico Pinjo
Ik moet er ook nog even aan wennen, maar dat is meestal zo met Okkervil River. Ben in ieder geval blij weer eens wat van ze te horen. Zoals al eerder opgemerkt, iets meer back to basic met minder opschmuck.

avatar van indie-nerd
Staat Mermaid niet op de plaat? Bij mijn lek wel, maar dan een verkeerde versie, heel vaag allemaal

avatar van RensZ
Dat had ik ook, maar dat is het nummer 'Hanging from a Hit'.

avatar van XeeGen
Donkerder, nog abstractere teksten maar ook gevarieerder dan hun voorgaande albums. Het is geen Black Sheep Boy maar toch weer een sterk album zoals te verwachten valt.

Hanging from a Hit springt er bovenuit. Doet qua opbouw veel denken aan War Criminal. Ook hun eerste echte opener (sinds Dont fall in Love) klinkt heerlijk ruig en grijpt je meteen.

Waar bij hun laatste 3 albums toch vooral individuele nummers de show stelen is I'm Very Far meer constant en meer een eenheid. Zal nog vele luisterbeurten duren voordat ik een definitief oordeel heb. OR is een van de weinige bands waar ik naar luister en kan blijven luisteren en ik hoop dat I'm Very Far nog gaat groeien.

avatar van Bartjeking
Dat hoop ik met je mee, want na 5 luisterbeurten heeft 'I Am Very Far' mij nog niet echt weten te overtuigen. Ik had erg hoge verwachtingen omdat 'The Stand Ins' voor mij zo ongeveer de beste plaat uit 2008 is. Destijds had ik een subjectief argument als 'sfeer' gebruikt om mijn liefde voor dat album te onderbouwen, maar ik vrees dat ik nu weer naar datzelfde argument terug moet grijpen voor 'I Am Very Far'. De muziek is gewoon in orde, maar het heeft me gewoon nog niet gegrepen. Maar wees gerust, ik ga het nog niet opgeven want misschien ben ik gewoon nog niet in de juiste stemming geweest.

Volgende week is er regen voorspelt en wellicht kom ik dan wel in de stemming, want zoals je uit mijn bericht op kunt maken leg ik de schuld niet zozeer bij Okkervil River neer, maar bij mijn tekort aan inlevingsvermogen. De gigantische hoeveelheid goede releasesvan deze maand zullen ongetwijfeld ook een rol spelen (leve de zapcultuur).

avatar van Sandokan-veld
Ik ben eigenlijk nog niet verder gekomen dan het eerste nummer, maar dat vind ik wel bij elke luisterbeurt genialer...

avatar van RensZ
Vooralsnog heeft dit album mij nog niet echt weten te overtuigen. Op dit moment zijn er drie nummers die dat wel doen, Lay of the Last Survivor, We Need a Myth en The Rise. Voor de rest weet het me nog niet te overtuigen en geniet ik van de pareltjes van voorgaande albums. Een knaller als Girl in Port of Seas Too Far To Reach mis ik wel op dit album.

avatar van Co Jackso
Dit zesde album van Okkervil River begint opvallend zwak. Bij eerdere albums begint deze band normaal gesproken met hun beste nummers, maar in dit geval is dat dus niet zo. The Valley is een bijna vervelend nummer en Piratess is iets beter, maar vooral qua tekst nogal nietszeggend. Van de drie volgende nummers, is alleen Rider de moeite waard. Hiermee heb je dus in prinicpe al een zeer tegenvallende helft van een album gehad, waardoor een topscore uitgesloten is.

Maar gelukkig is daar wel het herstel. Het begint met We Need a Myth, wat een prachtige opbouw kent. Daarna volgt Hanging from a Hit en het hoogtepunt Show Yourself, waarmee Okkervil River laat horen dat zij wel degelijk gegroeid zijn. Your Past Life is ook bovengemiddeld goed, en The Rise is een sterk slotstuk. Het moet gezegd worden dat de tweede helft van dit album nogal bombastisch is, maar dat bevalt mij eerlijk gezegd wel. Het is in ieder geval een stuk beter dan de eerste helft, dat op geen enkele wijze weet op te vallen.

Coys
Voor Okkervil Rivers doen is dit een erg kalme plaat. Zeker niet verkeerd, mijn favoriete muziek bouwt vaak op rust en sfeer. Okkervil River vind ik echter juist een band die op haar allerbest is als de muziek doordrenkt is met de emoties en drive zoals die op eerdere albums te horen was. Op dit album is dat op die manier eigenlijk zelden te horen. Neemt niet weg dat ik dit wel weer een mooie plaat vind, maar mijn voorkeur gaat uit naar de Okkervil River die al haar passie in de strijd gooit (in dit geval de muziek).

avatar van ZERO
Voorlopig weet deze mij nog niet te pakken. Ik heb er nu een drietal luisterbeurten opzitten, waarvan 1 voor ik op vakantie vertrok en 2 erna, dus dat kan wel meespelen.

De verwachtingen lagen héél hoog, aangezien ik vond dat er een stijgende lijn in de albums van OR zat. Voor mij is The Stand Ins hun beste werk tot nu toe, en zelfs één van mijn favoriete albums ooit dat dicht tegen mijn top 10 aanzit.

Ik heb echter niet het gevoel dat ze op dat album verder borduren. Qua stijl lijkt het album misschien wel dichter bij Shearwater te liggen, de andere band van Will Sheff die me (vreemd genoeg) nooit echt heeft weten boeien.

Voorlopig merk ik ook nog geen uitschieters op dit album. Maar ik geef hem dus nog volop de kans om te groeien, The Stand Ins was ook een serieuze groeier, dus er is nog hoop!

Weer een hele fraaie plaat van Okkervil River. Inderdaad regelmatig wat rustiger, maar oh zo mooi. Gelukkig ook nog af en toe die fraaie versnellingen a la Arcade Fire. Voor mij één van de beste albums van 2011.

Coys schreef:
Voor Okkervil Rivers doen is dit een erg kalme plaat.

Over het geheel genomen is dit inderdaad een kalme plaat voor Okkervil River. Er staan echter 13 nummers op, met toch regelmatig een aantal ouderwetse versnellingen daarbij. Om te beginnen gelijk al openingstrack The Valley, gevuld met heerlijke strijkers. Rustiger is Pirates, een nummer waar ik aan moest wennen. Maar wat heeft het eigenlijk een heerlijk relaxte beat en loopt het lekker.
Het wordt gevolgd door één van de beste nummers: The Rider. Ja hoor, toch echt in die ouderwetse Okkervil River versnelling, met een Arcade Fire achtige piano, gevolgd door sterke drums en violen. Het dwarrelt fraai door je kamer heen (of je hoofd als je een koptelefoon op hebt). Eigenlijk lijkt dit ook wel een beetje een Springsteen nummer.

En dan Lay of the Last Survivor. Daar horen we een bekend geluid terug: dat van de Nieuw Zeelandse band The Veils. Als je mij dit had laten horen en gezegd dat het een nieuw nummer van The Veils was, had ik je geloofd. Ik ben een fan van The Veils met hun intense hele fraaie muziek, dus dit rustige mooie nummer mag er wezen. Die sound komt trouwens vaker terug op dit album.
White Shadow Waltz is echt een heerlijk nummer, a la Arcade Fire. Tegen het valse aan gezongen vol met aanzwellende violen en trommels. Fantastisch. En het gaat zo door: We Need A Myth heeft een geweldige opbouw, begeleidt door piano, gitaar en drum.

Dan gaan we de rustige nummers in. Het begint met de honkie-tonkie piano van Hanging from a Hit. Opvallend is de mooie zang van Will Sheff en de fraaie melodie. Show Yourself is nog wat rustiger en wordt begeleidt door een akoestische gitaar en electronica. Op de koptelefoon klinkt dit nummer echt prachtig. En ineens komt er een electrische shoegaze gitaar voor de finale: sterk.

Your Past Life as a Blast heeft een mooi orgeltje eronder en doet weer denken aan The Veils. Shake It, Shake It! Wake and Be Fine heeft fantastisch mooie violen, een lekkere piano en knallende momenten. De finale track The Rise duurt ruim 6 minuten en is een monumentaal nummer. Piano, dubbele zang, violen en andere klassieke instrumenten beginnen vol aan dit nummer. Dan volgt er een heel rustig, bijna barok, tussenstuk, waarna er een enigzins chaotisch en toch mooi eind volgt.

Alles bij elkaar is dit een heel gevarieerde plaat geworden, van rustige momenten tot aanzwellende finales. Er worden veel verschillende instrumenten gebruikt en flink wat stijlen, waarbij de vergelijking met soms the Veils & the Arcade Fire opvallen. De productie is sterk en de uitvoering evenzo. En de plaat staat vol met goede tot prachtige tracks. Echt een hoogtepunt van 2011 dit I Am Very Far!

avatar van AOVV
'I Am Very Far', mijn eerste kennismaking met Okkervil River. Nou ja, als je die samenwerking met Roky Erickson van vorig jaar niet meetelt, natuurlijk. Eigenlijk moet je die wel meetellen, dus ik beken; niet mijn eerste kennismaking met Okkervil River.

Wat me gelijk vanaf het begin opvalt, is de zang van Will Sheff. Niet bepaald m'n ding, maar het straalt een zekere elegantie uit, waardoor ik op sommige momenten (vooral wanneer de instrumentatie sterk is) toch overstag ga. Voorbeelden daarvan zijn 'We Need a Myth' en het lieflijke 'Mermaid'. Niet elk nummer is een voltreffer, maar onder andere die twee doen het toch wel voor mij.

Helaas zijn dat uitzonderingen, en ontstijgt het merendeel van de nummers de middelmaat niet. De eerste twee nummers vind ik zelfs ronduit vervelend klinken, nogal slappe popsongs. Dan is afsluiter 'The Rise' andere koek; waarom dat zo is, dat hoef ik niet meer te vertellen, dat heeft west hierboven al gedaan in zijn mooi geschreven review.

De meest opvallende conclusie die ik trek na de 51 minuten die dit plaatje duurt, is dat ik Okkervil River beter vind als ondersteunend element, op de achtergrond. Als begeleiders van Roky Erickson deden ze het geweldig, echt een heel goeie plaat met nogal wat sterke songs, mede dankzij Okkervil River. Nu ik eindelijk ook een plaat van hen alleen heb beluisterd, ben ik lichtjes teleurgesteld, had er toch iets meer van verwacht. Maar eens teruggrijpen naar ouder werk, dan?

3 sterren

avatar van Co Jackso
AOVV schreef:
'Maar eens teruggrijpen naar ouder werk, dan?

The Stage Names beschouw ik persoonlijk als het beste album, maar meer dan 4* krijgt het niet. Elk album van Okkervil River bevat jammer genoeg een aantal zwakke nummers.

I do not agree voor dit album, the Stage Names & Black Sheep Boy. 3 prachtplaten met maar heel weinig mindere momenten.

avatar van The Eraser
Onderschat album, blijkbaar is West de enige die de genialiteit van deze plaat inziet Voor mij na Down The River Of Golden Dreams hun beste, die mij net wat meer raakt. Maar eigenlijk is deze kwalitief misschien wel beter. Ze zijn gegroeid, dat is duidelijk en kan ik alleen maar toejuichen.

avatar van ZERO
Tot dit album was ik eigenlijk een behoorlijk grote fan van Okkervil River. Maar bij dit album ben ik eigenlijk afgehaakt. Het heeft mij nooit weten pakken. Getuige ook mijn vorige bericht hier uit 2011 en het feit dat ik 10 jaar later nog steeds niet gestemd heb.

Ik had het album toen echter wel blind gekocht en dus heb ik het de afgelopen weken na jaren stof vergaren in de kast nog eens een herkansing gegeven.

Na een aantal luisterbeurten, zit de waarheid wellicht ergens in het midden. Het album haalt voor mij persoonlijk absoluut niet het niveau van de albums daarvoor. Ik blijf ook het gevoel behouden dat de stijl wat verandert is en dichter aanleunt bij (wat ik ken van) Shearwater dan bij wat Okkervil River tot dan toe gemaakt had.

Maar het is zeker niet zo dat het album me over de gehele lijn niet weet te raken. Het grootste probleem is dat ik vooral de opener en het tweede nummer niet denderend vind. Wellicht ben ik daardoor nooit helemaal in het album geraakt.

Daarna bouwt het album wel geleidelijk aan op naar een (voor mij) goed middenstuk waar ik wel een aantal nummers weet te waarderen. Ook de afsluiter vind ik tof.

Al bij al dus een degelijke album met een aantal fijne nummers, maar als geheel voor mij toch te mager voor wat ik gewend ben (of was) van deze band.

Favorieten: White Shadow Waltz, We Need a Myth, Hanging From a Hit