Status Quo - Piledriver (1972)

Label: Vertigo

1. Don't Waste My Time (4:20)
  2. Oh Baby (4:39)
  3. A Year (5:48)
  4. Unspoken Words (5:07)
  5. Big Fat Mama (5:52)
  6. Paper Plane (3:00)
  7. All the Reasons (3:39)
  8. Roadhouse Blues (7:30)
  9. Don't Waste My Time [Live] * (4:21)
  10. Don't Waste My Time" [BBC Sounds of the Seventies 1972] * (4:24)
  11. Oh Baby [BBC Sounds of the Seventies 1972] * (4:25)
  12. Unspoken Words [BBC Sounds of the Seventies 1972 * (5:06)
  13. Paper Plane [BBC Sounds of the Seventies 1972] * (2:59)
  14. Softer Ride [BBC Sounds of the Seventies 1972] * (4:03)
  15. Paper Plane [John Peel Session 1973] * (2:57)
  16. Don't Waste My Time [John Peel Session 1973] * (4:19)
  17. Junior's Wailing [BBC in Concert, Paris Theatre, London 1973] * (3:55)
  18. Someone's Learning [BBC in Concert, Paris Theatre, London 1973] * (8:07)
  19. In My Chair [BBC in Concert, Paris Theatre, London 1973] * (3:44)
  20. Railroad [BBC in Concert, Paris Theatre, London 1973] * (6:14)
  21. Don't Waste My Time [BBC in Concert, Paris Theatre, London 1973] * (6:31)
  22. Paper Plane [BBC in Concert, Paris Theatre, London 1973] * (3:57)
  23. Roadhouse Blues [BBC in Concert, Paris Theatre, London 1973] * (15:47)
  24. Bye Bye Johnny [BBC in Concert, Paris Theatre, London 1973] * (5:14)
Nieuwstad
Wie zingt er eigenlijk op Unspoken Words en All The Reasons? Is dat Parfitt of Lancaster?

Parfitt

Nieuwstad
Eigenlijk is hij een veel betere zanger dan Rossi. Veelzijdiger ook. Op deze 2 nummers klinkt ie weer heel anders dan op bijv. Little Lady of Big Fat Mama.

avatar van glenn53
Helemaal waar, de zang van Rossi is zo dun op één of andere manier. Ik vind Lancaster en Parfitt gewoon betere zangers.

Nieuwstad
Ja alleen het grote publiek denkt bij Quo meteen aan Rossi omdat hij de meeste hits zong.

avatar van Tupelo
Eenieder die mijn zwak voor Oh Baby deelt, raad ik aan
deze versie van Acrimony op Youtube ook eens te beluisteren - dendert ook zo heerlijk door. Als er een nummer is waarvan ik nog gehoopt zou hebben dat het op het dubbellive album gestaan had, dan was het wel Oh Baby.

Over Piledriver kan ik kort zijn: een van de beste Status Quo albums - must-have voor elke fan. De niet door Parfitt gezongen nummers zijn allemaal hoogtepunten.

avatar van Dibbel
Laatste tijd weer veel berichten bij Piledriver.
Nu stond ie al wel weer onder, dus dat maakte het makkelijker om hem weer eens een paar keer op te zetten.
Piledriver kwam op LP als tweedehandsje een stuk later bij de grote familie erbij en is dus nooit zo heel veel gedraaid.
Maar ik mag toch nu wel spreken van een grandioze herontdekking uit eigen catalogus.

A Year is een werkelijk prachtig nummer en het maar voortdenderende O Baby is ook geweldig.
Verder het Engelse hitje Paper Plane en het ook al zo goede Big Fat Mama.
En de rest (op Roadhouse Blues na) doet er niet voor onder.
Heerlijke boogie-ende hardrock die hier zijn definitieve gestalte begon te krijgen.
Quo had hier al die warmte in die songs zitten. Hoe ze dat doen weet ik niet, maar ik krijg er altijd zin van in de zomer.
Alleen Roadhouse Blues vind ik dan wat minder dan de rest, maar dat nummer vind ik van The Doors ook al geen topper.
IJzersterk album dus en alles wat daarna nog komt in de jaren 70 is zeker zo goed.

Berichten die niet over dit album gingen verplaatst naar Status Quo

avatar van vielip
Dit jaar geen live-box en remasters van Rocking all over the world en Piledriver, maar pas in 2014
Het volgende vond ik namelijk op de officiële site:

Universal Music have put back their Quo re-issue plans until 2014 so as not to overlap with the release of the Live DVD in September. The "Status Quo Live" album is due to be issued in March next year. The 4 CD 'Deluxe Box Edition' includes the "Tokyo Quo" album and a previously unreleased soundboard recording from the gig in Sydney, Australia on the 20th November 1974. The re-mixed "Rockin' All Over The World" album and the "Piledriver" album re-issue are to be released in June 2014.

Nieuwstad
Wat wordt eigenlijk het verschil met de remaster in 2005? Daar stond 1 bonustrack op, live versie van Dont Waste My Time. Ditmaal meer bonustracks of een echte remix? Anders zou het mijn inziens een wat overbodige re-release zijn.

avatar van vielip
Ik vrees dat Piledriver inderdaad een overbodige re-release wordt. Naar mijn weten zijn er geen nummers meer uit die periode die nog onuitgebracht zijn. Van een remix weet ik ook niks. Dat geldt volgens mij enkel voor het Rocking all over the world album voor zover ik weet. Het stukje tekst van de officiële site zegt het wat dat betreft ook goed; een re-issue en een re-mixed version.

Nieuwstad
De buren vinden het weer eens nodig de wasmachine 3 uur lang te laten draaien. Dan trek ik Piledriver toch weer ff uit de kast

Eigenlijk de eerste Quo plaat waar ze hun echte sound hebben gevonden hebben vind ik. Alleen ipv Roadhouse Blues had ik liever nog een eigen nummer gehad. Of een wat meer obscuur nummer op een echte Quo manier uitgevoerd was ook interessant geweest. Maar nu zit je toch teveel met het originele Roadhouse Blues in je hoofd.

Nieuwstad schreef:
Alleen ipv Roadhouse Blues had ik liever nog een eigen nummer gehad.

Vriend!! Ik ben ook nooit zo'n mega fan van het nummer op dit album geweest. Een geweldig nummer natuurlijk, maar net zoals je al aangeeft had ik liever een eigen nummer extra gehad.

avatar van JJ&Joan
Naar Status Quo normen en zeer gevarieerd album.
Ik ben er heel enthousiast over. Ik hou van alle songs: maar geef mij maar eerst die Big Fat Mama!