Wiz Khalifa - Rolling Papers (2011)

Label: Atlantic

1. When I'm Gone (4:09)
  2. On My Level (4:32)

met Too $hort

3. Black and Yellow (3:38)
  4. Roll Up (3:48)
  5. Hopes and Dreams (3:59)
  6. Wake Up (3:47)
  7. The Race (5:36)
  8. Star of the Show (4:46)

met Chevy Woods

met Curren$y

14. Cameras (4:29)
  15. Taylor Gang * (5:35)

met Chevy Woods

16. Middle of You * (4:16)

met Chevy Woods, MDMA en Nikkiya

17. Stoned * (3:31)
avatar van sydbarrett
begin met 3,5 maar deze groeit, gaat groot worden...

avatar van MAS
MAS
Op een paar nummers en wat refreintjes na (was te verwachten) vind ik dit wel een vermakelijk album van Wiz Khalifa. Lijken zijn oudere albums hier een beetje op?

avatar van Kid
Kid
MAS schreef:

Nee, totaal niet. Hij is na Deal or no deal een totaal anderere richting ingegaan. De stijl van de mixtape Kush & Orangejuice deed me er wel een beetje aan denken. Misschien dat je die kunt checke.

M-Ty
Lijkt idd totaal niet op z'n oude werk, maar naar mijn mening een sterk album wel commercieel maar ben allang blij dat er geen auto tune in zit , overigens opvallend eindelijk weer eens een rapper die zijn album weet te vullen zonder belachelijk veel features.

Luistert lekker makkelijk weg, kortom zeer vermakelijk

avatar van Silky & Smooth
Ik vind het opvallend dat een rapper met een vrij veelvoorkomende stijl toch kan opvallen tussen al die 13-in-een-dozijn-artiesten.

Wat slowchat weggehaald.

avatar van Colucci_Era
Jammer van de vele gezongen refreintjes. Sommige zijn best aanstekelijk, maar de meeste vind ik erg irritant. De 3 tracks die al uit waren zijn meteen de beste en enige goede tracks imo, de rest is matig of gewoon slecht.
Misschien dat ie nog groeit, maar ik denk het niet.

Harco
Ontzettende deceptie: als je me verteld had dat alle producties afkomstig waren van StarGate, had ik het ook geloofd. Ontzettend standaard en poppy producties die net zo goed aan R&B/popzangeresjes als Alexis Jordan of Rihanna gegeven hadden kunnen worden. Is de beat eens okay, dan wordt het nummer meestal om zeep geholpen door het refreintje (zie bv. On My Level).

Leukste nummer is, uiteraard, die met Curren$y. Black and Yellow blijkt zelfs nog één van de leukste tracks van het album te zijn.

avatar van Rhythm & Poetry
Mensen, niet naar Harco luisteren. Hij komt uit Ureterp en daar kennen ze alleen de Ureterp G Kingz.

Dit is gewoon een prima album van Wiz Khalifa, met erg fijne raps en vrolijke refreintjes. Beats zijn wellicht niet van een al te hoog niveau, maar alsnog zeer vermakelijk. Ze passen ook gewoon goed bij de raps van Wiz zelf, en het versterkt de 'niets aan de hand sfeer'. Ja, lekker plaatje om fijn bij te relaxen.

Eerste track is naar mijn mening het beste, krijg echt kippenvel bij de intro.
Grappig dat het laatste nummer 'Camera's' eigenlijk al een tijdje oud is en op een on-officiële mixtape northern lights onder de naam 'Know Your Name' werd vermeld, beetje makkelijk om deze dan op je album te zetten onder een andere naam.

avatar van KILLERBEE99
Het eerste album dat ik van deze man hoor, klinkt allemaal erg leuk!

RabbitRabbit schreef:
Eerste track is naar mijn mening het beste, krijg echt kippenvel bij de intro.

Dat maakt toch niet zo veel uit? Blijkbaar was het dan een oud demonummer dat nu wat opgepoetst is en op de nieuwe plaat is gezet.

Black and Yellow heeft al op talloze mixtapes gestaan.

Harco
Zoals hij zelf al zegt; het is een niet-officiële mixtape. Khalifa heeft er dus zelf nooit voor gekozen om Cameras uit te brengen (zelfde geldt voor Black and Yellow).

avatar van UmindC
Wiz Khalifa heeft het afgelopen jaar zichzelf flink in de aandacht weten te zetten door diverse leuke mixtapes e.d. uit te brengen, ook ik was zeer benieuwd of hij een volwaardig album zou kunnen dragen - aangezien ik zijn eerste twee niet gehoord heb.
Het album begint wel aardig met When I'm Gone en On My Level, maar echt hoogstaand zou ik dit niet noemen. Too Short die vrijwel niet toevoegt, en beats waarvan ik het niet warm of koud krijg. Met Wiz zelf is helemaal niets mis op deze tracks.
Dan komen de 2 singles, Black & Yellow en Roll Up, twee erg aangename tracks. Wat hierop volgt is zeker niet aangenaam, 8 erg getranspireerde tracks die allemaal op elkaar lijken en totaal geen inhoud hebben. Erg slecht is het allemaal niet, maar na met name de mixtape Kush & OJ en diverse gastbijdragens had ik veel meer verwacht van deze plaat. Na deze 8 nummers komt het absolute hoogtepunt van de plaat, voor mij dan, Rooftops met Curren$y. Prettige beat, prettige teksten, prettige Wiz Khalifa en een zeer prettige Curren$y. Vervolgens komt er nog een 13-in-een-dozijn nummer onder de naam Camera's, wat ook niet slecht is, maar ook niet toevoegt aan het album.

Over het algemeen is het dus vrij gemiddeld, nergens erg slecht, en op Rooftops na nergens echt goed. Jammer, want ik had hier veel meer van verwacht.

avatar van Yorrick da 95
Valt eigenlijk best wel tegen. Refreinen lijken allemaal op elkaar, maar toch een 3.5 omdat de rest gewoon goed is. Black & Yellow en Roll Up steken er boven uit, waar de rest een beetje eentonig is, niet per se dat het dan gelijk niet een goed album is, maar had wel beter gekund.

avatar van D-Clutch
Zeer matig album van Wiz.

Ik volg hem al sinds Star Power in 2008. Helaas is er weinig over van deze sound. Natuurlijk, hij heeft altijd over vrouwen en wiet gerapt, maar het komt op dit album allemaal zo verschrikkelijk poppy over. Er staan wel wat aardige nummertjes op (The Race, Star Of The Show, Rooftops), maar het grootste deel is toch zeer zwak.

Wiz moet het natuurlijk sowieso niet van z'n teksten hebben, maar wat hij hier laat horen is toch wel verschrikkelijk matig. De beats vallen me ook tegen. Waar is Sledgren? Waar is Johnny Juliano?

Star Power, Flight School, Deal Or No Deal en Kush & OJ zijn allemaal aanraders, maar dit is een flinke tegenvaller.

Wiz Khalifa - Rolling Papers

Ik heb zoals vele anderen ook bijna alle mixtapes van Deal or no Deal tot Kush and OJ geluisterd. Ik zie veel negatieve reacties over Wiz' album. Ik kende enkele nummers al een tijdje omdat ze 'geleaked' zijn op het internet. Ik vind het een alleraardigst album. Velen vinden dit te mainstream en te poppy, but i like it though! Black and Yellow, On my Level, Roll up, No sleep, Rooftops, When i'm Gone en Camera's vind ik sowieso allemaal lekkere nummers. In principe luistert het hele album wel goed weg maar deze springen er voor mij uit. Keep it rollin' Wiz!

avatar van Anne Maaike
Luistert lekker weg dit album vooral bij dit mooie weer.

avatar van MJ_DA_MAN
Dit album kan sowieso niet tegenvallen voor mij; zojuist On My Level gehoord (deels dan) en veel slechter dat dat kan het niet worden denk ik.

Jawel: Cameras.

avatar van MJ_DA_MAN
Nummer zojuist beluisterd een nee, daar kan ik het (gelukkig) niet eens mee zijn. Best een best geinig nummertje.

avatar van Delars
Hopes And Dreams is wel slechter... wat een kut nummer.

bennerd
Er staan in ieder geval een aantal tracks op die er geheel de vaart uithalen.

avatar van Capo Regime
Wiz Khalifa debuteerde in 2006 met Show and Prove, maar kende met de single Say Yeah pas een jaar later zijn grote doorbraak in de V.S. Sindsdien heeft hij een stijgende lijn weten vast te houden met één album (Deal or No Deal) en nog wat mixtapes. In Nederland is de jonge rapper echter niet zo lang bekend. Toch is zijn concert in de Melkweg maanden van tevoren uitverkocht. Waarom? Eigenlijk door één nummer (Black & Yellow) dat een immense hype om Wiz Khalifa heeft aangewakkerd. Doordat deze track voor velen de eerste kennismaking was, wordt de nieuwe plaat Rolling Papers als debuut behandeld en zijn de verwachtingen hooggespannen.

Op al zijn platen heeft Wiz het eigenlijk over hetzelfde: geld, vrouwen en heel veel wiet. Door de beheerste manier van rappen en bijna hypnotiserende stem van de jonge artiest wordt de eenzijdigheid hem vergeven. Het is vooral bij de beats dat er een grote verandering ten opzichte van het oude werk heeft plaatsgevonden. Daar rapte hij vooral op rustige, zweverige producties die je ook zonder verdovende middelen in een trance wisten te brengen. Maar na het succes van Black & Yellow heeft Wiz Khalifa veel van zijn oude beatbakkers de rug toegekeerd en kiest hij voor het geluid van Stargate, die aan de basis van deze hit stond. Rolling Papers staat dan ook vol poppy synthesizerproducties die stuk voor stuk veel te vrolijk klinken. De meerderheid van de beats lijkt een soort twinkeling in zich te hebben waardoor Wiz amper serieus is te nemen. Gek is dat niet als je nagaat dat Stargate in het verleden voornamelijk heeft samengewerkt Ne-Yo en Rihanna. Daarnaast dragen alle gezongen refreinen van Wiz Khalifa bij aan het Top40-geluid van het album.

In tegenstelling tot wat men misschien had verwacht, staan er maar weinig samenwerkingen op Rolling Papers. Op slechts drie tracks roept Wiz Khalifa de hulp in van een buitenstaander (Too $hort, Curren$y en Chevy Woods). Alle drie de artiesten hebben een geluid dat erg van Wiz verschilt en ze bieden hiermee een noodzakelijke afwisseling op zijn stemgeluid. Jammer is wel dat de gastbijdragen beperkt zijn en ze om die reden de eentonigheid van de muziek maar in mondjesmaat kunnen tegengaan.

De eerste plaat van Wiz Khalifa bij een groot label mag best een kleine deceptie worden genoemd. De rapper heeft duidelijk zijn geluid aangepast om bij het publiek aan populariteit te winnen. In het verleden wist hij met zijn kalme raps en chille beats nog een rustig sfeertje te schetsen. Op Rolling Papers rapt hij nog weliswaar over hetzelfde, maar de blije producties gooien een veel te zoetsappig sausje over het geheel heen. De Stargate-stempel die op deze plaat staat gedrukt maakt het instrumentale gedeelte - op een enkele uitzondering na - ook geschikt voor een willekeurig zestienjarig zangeresje. Het is te hopen dat Wiz Khalifa ook wat van zijn oude werk in de Melkweg opvoert, zodat ook de fans van het eerste uur zich nog enigszins kunnen vermaken.

Bron: Hiphopleeft

Chill, laidback, relaxed, .... allemaal ok, en allemaal zaken waarom we fan zijn van Wiz, maar dit is gewoon soft, plat, gemikt op 16 jarige meisjes muziek.

Tegenvaller!

avatar van sydbarrett
dus het is chill en kut? ik snap t niet helemaal... vind je t niet lekker afgemixt (te poppy?)

in tegenstelling tot anderen hoopte ik juist meer nummers als 'on my level' te zien op dit album,
rustig, simpele tekst en een hoog 'wiet-gehalte'.
ik heb dit album bij een vriend geluisterd en het was alles wat ik niet had verwacht.
de beats zijn vrolijk, teveel zingen en ondanks dat het nog altijd een hoog 'wiet-gehalte' heeft is dit heel geschrikt voor 13-jarige meisjes.

vooral toen ik nummers als 'no sleep' en 'top floor' te horen kreeg kon ik mijn gemartelde oren niet geloven. het had me niet verbaast als er een featering van justin bieber langs zou komen.
toch waren er een paar nummers die dit album ophoog hebben gekrikt zoals:
'on my level' 'rooftops' en natuurlijk 'black and yellow'

2.5*

ik hoop dat ik jullie niet verveeld heb,
dit is namelijk mijn eerste reactie op deze site.

avatar van FlyLo
1,0
Rhythm & Poetry schreef:

Waar is de tijd dat ik gewoon naar R&P kon kijken om te weten of een album de moeite was
Wat een commerciële rommel is dit. Pff. Doet soms denken aan Soulja Boy, minus de vervelende stem.
M-Ty schreef:
maar ben allang blij dat er geen auto tune in zit ,

Roll Up? Die stem tijdens het refrein lijkt me toch sterk vervormd.

heerlijk, lekker commercieel

monnie maken