Live - Secret Samadhi (1997)

Label: Radioactive

1. Rattlesnake (4:51)
  2. Lakini's Juice (4:59)
  3. Graze (5:39)
  4. Century (3:22)
  5. Ghost (6:20)
  6. Unsheathed (3:37)
  7. Insomnia and the Hole in the Universe (4:01)
  8. Turn My Head (3:57)
  9. Heropsychodreamer (2:48)
  10. Freaks (4:50)
  11. Merica (3:22)
  12. Gas Hed Goes West (5:36)
  13. Freaks [Radio Edit] * (4:53)
  14. Lakini's Juice [Live] * (5:04)
  15. Freaks [Live] * (4:56)
  16. Love My Way [Live] * (4:22)
  17. Lakini's Juice [Full on Mix] * (5:11)
avatar van freakey
Luister ze eens achter elkaar chronologisch Herman.....

avatar van freakey
dix schreef:

Wie kopt 'm in ?

Dah zou flauw zijn dix...

avatar van Heer Hendrik
kort en krachtig: Beste album van Live!!!

avatar van Madjack71
Ikzelf vind dit album wat 'gladder' gestreken als Throwing Copper. Meer gericht op het grote publiek dat ze sindsdien bereikt hadden m.i. Maar nog steeds met mooie nummers erop. Hierna zou de neerwaartse spiraal alleen maar groter worden.

avatar van LucM
Voorganger Throwing Copper en deze Secret Samadhi zijn de enige Live-albums die overeind blijven, daar gaan pathos en het grote gebaar nog gepaard met spiritualiteit en bezieling. Nadien moest Live het vooral hebben van de pathos en bombast maar werd het songmateriaal geleidelijk minder.
Throwing Copper bevat de beste songs, Secret Samadhi vormt meer een geheel.

avatar van SoNick
herman schreef:
Waarom is volgens jou deze beter dan Throwing Copper, Nick?

Een beetje laat, maar wat Freaky zegt. De nummers kloppen voor mij van kop tot staart. Throwing Copper heeft absoluut prachtige nummers/singles, maar in totaliteit pakt dit album mij meer.

avatar van Jumpjet
Na jaren weer eens een luisterbeurt voor Secret Samadhi en besloten dat er een half sterretje af gaat. Op deze plaat staan vier sterke nummers die zich kunnen meten met Throwing Copper: Rattlesnake, Lakini's Juice, Graze en Freaks. Met de overige tracks wordt de neerwaartse lijn neergezet die Live in de jaren daarna is blijven volgen.

Hoorde ´Freaks´ op radio 3 vanochtend, dus Secret Samadhi daarna weer eens opgezocht in de playlist. Eens met Jumpjet: er staan 4 echte topnummers op deze CD, die Secret als geheel volgens mij geslaag maken. Voor mij hield het na 'The Distance to Here' op, dat is ook nog een topplaat, met topnrs. als Voodoo Lady.

avatar van Ronald5150
Na een succesalbum als ”Throwing Copper”, wat tevens de doorbraak voor Live betekende, is het moeilijk om dat te overtreffen. Toch denk ik dat Live daarin is geslaagd, ondanks dat de singles van ”Secret Samadhi” niet het succes hebben gekend van die van ”Throwing Copper”. Ik vind de consistentie van ”Secret Samadhi” vooral de kracht van het album. Voor mij zijn er geen echte uitschieters, maar klinkt het als een coherent geheel. Bij ”Throwing Copper” heb ik het gevoel dat de singles toch boven de rest uitsteken. Daarnaast vind ik de sfeer op ”Secret Samadhi” intrigerend: duister, dreigend en bij tijd en wijlen beklemmend. De stem van Ed Kowalczyk is duidelijk de dragende kracht achter deze band en die stem komt heel goed uit de verf op ”Secret Samadhi”. Tel daarbij de donkere melancholische muzikale begeleiding op en het plaatje is compleet. Na ”Secret Samadhi” ben ik snel mijn interesse in Live verloren. Opvolger ”The Distance to Here” kent zijn momenten, maar is al een behoorlijke stap terug. Daarna is het huilen met de pet op. Dus al met al kom ik meer en meer tot de overtuigen dat ”Secret Samadhi” mijn favoriete album van Live is.

Een van de betre platen van LIVe die hierna steeds meer commercieel werden waardoor het niveau m.i. behoorlijk zakte

avatar van DjFrankie
Vandaag maar weer eens opgezet, en 1/2 verhoogt. Album doet het voor mij nog steeds in tegenstelling tot de opvolger hiervan. Goeie nummers mijn favoriet is Ghost, met de juiste spanning een wereldnummer.
Hun beste plaat voor mij.

Mr.Bungle
Samen met Throwing Copper in de (mijn persoonlijke) lijst van beste rockplaten uit de 90's,zeer sterke songs en een duister ondertoontje, hierna ging het wel bergafwaarts helaas.

avatar van Funky Bookie
Na het fantastische Throwing Copper kwam Secret Samadhi. Een album dat door de hoes en de begeleidende interviews werd neergezet als donkerder. Dat klopt wel enigszins, maar die spanning kunnen ze niet over het hele album vasthouden.
Lakini's Juice zou zomaar hun beste nummer kunnen zijn, maar het middenstuk vind ik behoorlijk matig. Het bekende Turn My Head trekt mij uiteindelijk weer terug het album in.
Al met al een prima rockplaat, maar zeker niet hun laatste goede album.

WPE
Ik vind dit een heel evenwichtig album, met goede nummers. Alleen..hoe kan het toch zo zijn dat de muziek, hoe vaak ik het album ook luister, niet in mijn geheugen blijft staan?

avatar van milesdavisjr
Destijds vond ik Secret Samadhi een lekker album. Een prima opvolger van Throwing Copper. Nu, bijna 20 jaar later draai ik enkel en alleen nog wel eens Rattlesnake. De rest van deze plaat pakt mij niet meer. Het zal te maken hebben met de spontaniteit en energie van Throwing Copper, dat album vind ik nog steeds een topper. Secret Samadhi laat met terugwerkende kracht al een beetje horen waar de band heen wilde; spirituele bedachtzame nummers. De Amerikaanse markt moest aangeboord worden na het succes in Europa. Dat lukte, hoewel de populariteit van de band in Europa met name na The Distance to Here flink afnam.

Dit live album ook maar weer eens opgezet en ja hoor, de verslaving van jaren geleden lijkt te zijn teruggekomen. Nouja, een beetje dan. Het melancholische Gosts, het krachtige Freaks en het gevoelige Turn My Head hebben weer eens bevestigd dat dit een van de beste rockplaten van de 90s is en zeker de beste van Live.

Eindelijk weer verkrijgbaar op vinyl. 500 stuks in t Pinkpop roze, 500 in oranje en grijs vinyl (geen idee hoeveel) Maar dat werd wel eens tijd.

Weliswaar een music on vinyl uitgave, Maar qua artwork en geluid prima in orde.

Lang niet geluisterd, maar daar gaat nu verandering in komen.

avatar van Lamontagne
Dit album weer eens gedraaid
en hij blijft maar doordraaien in mijn auto.

Toch maar een halfje erbij

avatar van milesdavisjr
Na enkele jaren deze plaat niet meer aan een luisterbeurt te hebben onderworpen toch maar weer de revue laten passeren en wat blijkt, het schijfje heeft aan kracht gewonnen. Zonder Secret Samadhi nu direct te bestempelen als een topper zit het geheel wat sterker in elkaar dan in eerste instantie gedacht. De plaat is bedachtzamer dan voorganger Throwing Copper en kent ook minder hoogtepunten. Throwing Copper klinkt spontaner is bij vlagen gruiziger en kent meer spanning. Dan deze plaat, de productie is kristalhelder, de nummers klinken stuk voor stuk verzorgd en niet alle songs geven hun geheimen direct prijs. Dat wil niet zeggen dat het zijn voorganger kan evenaren maar titels als Rattlesnake, Century en Insomnia zijn ijzersterk. Het is echter jammer dat wat tragere songs als Ghost en Gas Had Goes West zo lang worden uitgerekt, in dergelijke nummers vergalopperen de heren zich, ze hebben immers niet de compositorische kwaliteiten om zo lang te blijven boeien. Desalniettemin toch vrij genietbaar.

avatar van Riffhard
Heer Hendrik schreef:
kort en krachtig: Beste album van Live!!!

Dank je wel. Velen zien dit als een mislukking, maar er staat geen middelmatig nummer op. Op Throwing Copper zeker wel. Na dit album vergalde de commercie de albums.