Postmen - Documents (1998)

Hip-Hop / Reggae
Label: Top Notch

1. Foundation (2:32)
  2. Stolen Arts (4:15)
  3. Homeland '96 (Interlude) (0:21)
  4. Cocktail (4:31)
  5. Corrosion (4:53)

met U-Niq en Sonny D

6. Basement '93 (Interlude) (0:28)
  7. Crisis (4:17)
  8. Cocktales (3:23)
  9. Build on Blood (3:22)
  10. Renaissance (4:07)

met Dignity

11. Basement '94 (0:37)
  12. This Life (4:44)

met Extravaganz

13. Brotherly Love (3:47)
  14. Precise '95 (Interlude) (0:35)
  15. U Wait (6:19)
  16. Homeland '97 (Interlude) (0:44)
  17. When in Doubt (5:01)

met E-Life

avatar van Jordy
Nederlandse hiphop van internationale klasse, heel erg fijn. Tweede albums was nóg iets beter, maar: heerlijke mix van funky/reggae/soul achtige nummers, en wat hardere hiphop.

avatar van Tommeh
Live vind ik ze ook altijd erg goed.

avatar van Coldplayer
Erg zalig album moet ik zeggen. Ik denk het beste album dat ik heb. Het gaat gewoon niet vervelen. Perfectie combinatie van muziekstijlen zoals Jordy hierboven al zegt. Een kameraad van me wou hem in de bus naar vakantie ff lenen. Hij heeft hem toen 4 keer achterelkaar gedraait. Kheb hem nu maar voor hem gebrand . Een stuk beter dan Era en Revival, mede door de hits Crisis en Renaissance. Echt een toppertje! Aanrader dus...

avatar van Coldplayer
Zeker erg jammer. Ik moet terugkomen op mijn uitspraak dat documents een stuk beter dan revival is. Revival is toch ook een erg lekker album. Aan Era kan ik nog steeds niet echt wennen. Vooral de eerste liedjes klinken niet zoals ik van Postmen gewend ben...

Marcel²
Jordy schreef:
heerlijke mix van funky/reggae/soul achtige nummers, en wat hardere hiphop.

Ook eens uit de kast getrokken, en luister lekker weg moet ik zeggen. Dit is wel mijn enigste van Postmen die ik heb. Erg verrassend toen, en nog steeds erg goed.

avatar van Reijersen
Als er een korte tijd terug (voor Pete Philly) in de Nederlandse hiphop een artiest was die internationale allure uitstraalde dan was het wel Postmen.
De 3 mannen hebben een sound die het best te categoriseren is als hiphop-reggae met hier een daar een vleugje rock, soul of R&B. De Soul en de R&B zijn vooral terug te vinden in de refreinen.
Mis rapt met een heerlijke flow op de reggae-actige hiphopbeats de nummers weg waar Roc aan de andere kant zijn zangkunsten vertoont.
Het geheel is een erg aangenaam gebeuren wat er toe leidt dat het een makkelijke te beluisteren cd is geworden.
De Interludes bestaan vooral uit korte instrumentale stukjes die het album zeker ter toevoeging realiseren.

Het verdere verhaal van Postmen is bekend (heet nu Postman en is dus in z'n eentje). Maar deze cd blijft hun beste werk. 4 goede sterren.

vondeich
Reijersen schreef:

Geheel mee eens!! Samen met Pete Philly het beste wat Nederland op dit gebied te brengen heeft of heeft gehad!

avatar van Lukas
Huh, wat zie ik nu? Heb jij een hiphopplaat in je top 10 gezet?

Ja, verbazingwekkend hè? Is ook voor het eerst hoor. Ik ken eigenlijk heel weinig hiphop en de hiphop die ik ken vind ik meestal wel aardig, maar luister ik maar zelden. Maar goed, dit dus niet.

Maar waarom dan Postmen? Het komt uit Nederland, het heeft in de top 40 gestaan... kan toch nooit wat wezen?

Tja, Amerika zal ongetwijfeld de bakermat, het wezen en weet ik veel wat meer van de hiphop zijn, maar ik kan dit gewoon niet weerstaan. In 1998, toen ik nog een klein Lukasje was, was Cocktail een bescheiden hitje. Daar was ik toen al helemaal verliefd op. Veel artiesten die ik toentertijd kon waarderen zijn later toch vrij genadeloos door de mand gevallen, maar dit absoluut niet. De frisse hiphop mixt gewoon ideaal met de zomerse reggaemelodieën. Voor mij luistert dit eerder weg als bijvoorbeeld Manu Chao dan als andere hiphop. Het is relaxed, maar toch met scherpe kantjes.

Maar op MusicMeter val je nu wel genadeloos door de mand zeker ?

Ik was toch al geen toonbeeld van goede smaak . Misschien is dit ook wel een schromelijk onderschatte plaat. Geen enkele artiest hoeft zich namelijk te schamen voor nummers als Foundation, Cocktail, U Wait en When in Doubt. Deze plaat heeft in elk geval een origineel eigen geluid dat ik nog nergens eerder gehoord heb. En waar reggae nog wel eens dreigt wat plat en eentonig te worden: niets van dat al. Prachtige, bijna laidback hiphopplaat is dit gewoon.

Of toch vooral jeugdsentiment?

Misschien ook wel een beetje, wie zal het zeggen. Feit is dat ik misschien wel geen nummer vaker gedraaid heb in mijn leven dan Cocktail. En nog steeds hè... als een huis!

En volgende week is ie weer je top 10 uit zeker?

Wie zal het zeggen, ik ben de wisselvalligheid in eigen persoon, wat top 10 betreft. Belangrijker is dat dit gewoon een prima plaat is.

Dus nu toch maar wat meer hiphop luisteren?

Wellicht, wellicht. Tips van de kenners in het genre over platen die een beetje in deze lijn liggen zijn in elk geval zeer welkom.

Joy
dit is toch geen hip hop?

dit is reggae met rap eroverheen (kort door de bocht:)

klinkt als een klok iig, vooral live erg leuk om te zien

tuktak
dit album blijft zelfs nu nog boeien en goed in het gehoor klinken. en dat voor een hollandse productie uit 1998. dit album heb ik in het verleden helemaal grijs gedraaid en valt helemaal in een periode die mij bijstaat als veel luisteren naar bijvoorbeeld no doubt, notorious big, red hot chili peppers. de intro van cocktail met het lachje is echt super gedaan. de hele formule die postmen was klopte. the anonymous mis valt nog wel eens terug te horen bij gastoptredens, waarbij zijn kwaliteiten nog steeds goed te horen zijn, het niveau op dit album is echter nooit meer gehaald helaas.

Hier hoef ik niet al te veel woorden aan te schenken. Dit is een topplaat voor Nederlandse begrippen. Ik vind dat de hip-hop formatie met een vleugje reagge heel goed klinkt op het album. Lekkere nummers en goede teksten en beats.

avatar van Raul
Cocktail is echt een briljant nummer, zo zomers, zo heerlijk!

You used me, abused me, mentally confused me......

Hele album is lekker trouwens.

Miss zijn verse op when in doubt, is echt genieten. Ik ga nog steeds los op zijn verse. Heel deze cd is een classic. Heel erg zomers, maar toch heeft anymous miss altijd een boodschap in zijn nummers.

erg veel geluisterd dit. daarom een 5

avatar van Madjack71
Sterk debuut en een prachtige mix van hip hop en reggae.
Maatschappelijke betrokken teksten en prima muzikanten.
Vaak gedraaid en kan er nog steeds goed naar luisteren.
Crisis/Cocktail zijn de hits, maar dit album is meer dan goed te smaken in zijn geheel.

avatar van Raul
Snap niet dat dit album zo weinig aandacht heeft gekregen op MuMe, is toch één van de beste Nederlandse hiphopplaten die ooit gemaakt zijn.
Dit album verveelt eigenlijk nooit en heeft een hele eigen, unieke sound. Heerlijk voor in de zomer vooral!
Cocktail is een nummer waar ik nooit maar dan ook nooit genoeg van krijg. Kan het blijven luisteren.

4 sterren.

avatar van KILLERBEE99
Leuke mix tussen Hip-Hop en Reggae. Geslaagde plaat.

avatar van Nr.4
Nog steeds een van de betere NL hiphopreleases in mijn ogen. Lekkere zomerse sound, idd mooie reggaevibe erbij. De hook op This Life vind ik erg nice.

avatar van MAS
MAS
Ik vind dit album sowieso een van de betere hiphop releases uit die tijd. Stukken beter dan veel grote releases die destijds in Amerika uitkwamen.

avatar van Sjaan
Tijdsloos album.....af en toe pak hem nog eens......

avatar van Shelter
Vet album hoor! vooral door producties, de teksten en flow van anonymous mis zijn niet echt super of zo. Ook niet heel erg sotrend, maar er zijn betere rappers.
Ook hoor je bij hem duidelijk een accentje, desondanks een lekker geluid. Heel zonnig, soms fijne hardere beats, de zang is relaxed...fijn om eens in de zoveel tijd op te zetten.
Favoriete tracks: Crisis, Cocktail, Build On Blood, Renaissance, This Life, U Wait.

avatar van Slowgaze
Mijn bespreking van dit album, i.v.m. de recente heruitgave vanwege het vijftienjarige jubileum van Documents, is hier te lezen.

avatar van Shelter
@slowglaze, eens met je review dat vooral de muziek het album draagt.
Overigens vind ik de teksten verre van bijzonder en maatschappij kritisch valt ook wel mee

avatar van Slowgaze
Dat mag jij best vinden, maar als poëzierecensent zijnde ben ik natuurlijk verplicht om m'n tekstenfetish te laten zien. Afijn, blij dat je het er mee eens bent. Dat is hip en zo.

avatar van Boermetkiespijn
Topplaatje. Was vroeger echt fan van Postmen. Nu, jaren en jaren later ben ik geen fan meer, maar mag ik nog altijd graag naar deze mannen luisteren. De muzikale reggae-achtige beats zijn echt heerlijk om naar te luisteren vanuit je luie stoel, de oersterke raps maken de muziek ook geschikt voor andere aangelegenheden.

Favoriete tracks zijn "Cocktail" (grijs gedraaid en nog niet oud), "Crisis", "Cocktales", "Build on Blood", "U Wait" en "When in Doubt".

Vorig jaar zomer : even binnengestapt bij Fnac en met de dubbel-cd "Documents" van Postmen (among others) buitengewandeld. Ik kende enkel de naam Postmen maar kende hun muziek totaal niet. Voor 2,99€ wilde ik wel eens een gokje wagen en kijk : fijn plaatje met lekkere reggae. Nog geen seconde spijt gehad van deze aankoop !

avatar van VDB79
Verbazingwekkend dat dit legendarische album van nederlandse bodem zo laag scoort hier op MuMe.
Voor mij persoonlijk het ultieme zomeralbum met fantastische herinneringen, maar meer algemeen bekeken zijn dit album en Extince’s Binnenlandse Funk de fundering van de Nederlandse rapscene (alsmede het begin van het Topnotch label) en zijn beide albums van een zeldzaam hoogwaardig niveau wat later nooit meer is geëvenaard.
Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met leeftijd en het feit of je deze tijd bewust hebt meegemaakt, maar een waardering onder de 4 sterren voor deze classic is echt te laag.

avatar van Sjaan
VDB79 schreef:

Heb er gelijk 4 sterren van gemaakt....!! je hebt gelijk

avatar van Funky Bookie
Fantastisch debuut van eigen bodem. Heerlijke mix van reggae en hip-hop zorgt voor een origineel album. Fijn, zomers sfeertje, maar vooral muzikaal hoogstaand en fantastische flows.

avatar van Nr.4
Die zeldzame keer dat ik deze plaat luister ben ik toch telkens weer verbaasd over hoe fantastisch dit nog altijd klinkt. Heeft wat mij betreft zelfs na 24 jaar nog niets aan kracht verloren. Was deze hiphopplaat met reggaemuziek in 2022 uitgekomen dan was ik ook mega enthousiast geweest. Bijna allemaal sterke tracks, lekker meezingen met de hooks haha, genieten. Verbaas me over het in mijn ogen wat lage gemiddelde hier.

avatar van Shelter
ik denk omdat de teksten niet geweldig zijn en de flow van de rappers zeer mwah zijn. Kwa geluid wel vet, leuke producties en eindelijk eens wel een goede fusion van hiphop en reggae. Ik vind overigens wel dat je zeeeer duidelijk kan horen dat ze niet native English speakers zijn, dat is ook een minpuntje.