Light Bearer - Lapsus (2011)

Rock / Metal
Label: Halo of Flies

1. Beyond the Infinite (4:03)
  2. Primum Movens (13:56)
  3. Armoury Choir (14:44)
  4. The Metatron (1:43)
  5. Prelapsus (7:04)
  6. Lapsus (17:39)
avatar van snarf349
Je kunt me s'nachts wakker maken voor dit soort post/sludgie metaal en je heb geen last met me.
Oftewel: goeie epische schreeuw metaal.

avatar van Alarum
Dit album is subliem en uniek.
Zeer fascinerend om te horen wat deze mannen er van hebben gemaakt.
Met de zanger van Fall of Efrafa hebben ze dus een goede brul.
Maar ook clean komt goed uit de verf op het nummer "Prelapsus".
Veel betere post-metal dan dit, ga je niet vinden.

5* Sterren voor dit meesterlijke album.

avatar van laboomzaa
Kreeg deze als tip van Joy4Ever...en die weer van leander?....beide hebben een uitstekende smaak voor muziek...dus ben hier héééél benieuwd naar!!

avatar van laboomzaa
Ben nu bij het tweede nummer en dít is echt heel lekker....het instrumentale gedeelte is echt post-rock/metal, lekkere sfeer wordt er neergezet, soms wat soepele stukjes er tussen, maar de brul...die maakt het af!! Nu de rest nog...

leander?
En ik weer van Alarum
Tot nu toe enorm blijverrast. Het heeft een heel andere sfeer, maar eigenlijk is dit gewoon de volgende stap na Inle van Fall of Efrafa. Ik zet met 4 sterren nog voorzichtig in.

avatar van laboomzaa
Lees net dat dit de eertste is van vier hoofdstukken...

avatar van Alarum
Eerste van 4 hoofdstukken?
Dat klinkt zeer interessant! Ik benieuwd of ze deze kwaliteit consistent vol kunnen houden. Laten we het hopen, want dit smaakt inderdaad naar meer.. en snel!

avatar van Dudeness
Inderdaad een behoorlijk geslaagd stukje weemoed, dit schijfje.

Instrumentaal de evenknie van heel wat andere (instrumentale) post-metal bands, maar overstijgt dat genre dan ook weer met gemak door de bijzonder gesmaakte rol van de vocalist.

Qua sfeer komt dit allemaal aardig in de buurt van COL's Salvation, maar bevat genoeg elementen om zich hiervan te onderscheiden.

Ja hoor, héél erg sterke plaat dit. En (Pre)Lapsus is best wel een monsterlijke duo!! Indrukwekkend stukje gemusiceer.

avatar van Dudeness
Tjonge, die laatste 2 minuten van Prelapsus kunnen -hoewel doodeenvoudig qua opzet- gerust als 'behoorlijk hemels' omschreven worden... Tot op heden blijven de koude rillingen opduiken, telkens als ik het hoor.

Dudeness schreef:

Prachtig omschreven! En het is inderdaad niet heel moeilijk, maar als het werkt, werkt het! Denk ik altijd maar

Dudeness schreef:
Prachtig idd. Net als de laatste pakweg 2 minuten van Primum Movens. Dit is sludge zoals ik het graag horen wil. Intens, meeslepend, volop emotie. Tot dusver het beste wat ik dit jaar gehoord heb.

avatar van Joy4ever
Primum Movens, hoe geniaal wil je het hebben

avatar van robbizzel
oei wat is dit goed..

avatar van AOVV
Eerste luisterbeurt, en het blaast me volledig omver. Dit is een prachtig uurtje muziek, een geweldige sludgeplaat uit het Verenigd Koninkrijk.

avatar van AOVV
Vandaag deze geweldige plaat nog maart eens opgezet, wat garant staat voor een uurtje intens genieten. Het begin van de afsluiter 'Lapsus' heeft zich net door mijn koptelefoon gepriemd, en het klinkt echt hemels. Als dit het eerste van vier hoofdstukken is, dan hoop ik dat de kwaliteit zo hoog kan worden gehouden. Altijd een tikkeltje gevaarlijk met dit soort ambitieuze projecten.

Ik hoop dat ik de plaat deze maand nog helemaal in woorden zal kunnen vatten, al schieten woorden mij thans vooral tekort. Een hoge score zal ie in ieder geval krijgen, zonder twijfel.

Je bent lekker bezig AOVV

avatar van AOVV
Hemels kwartaal; de vier -ber-maanden heb ik al intens genoten van dit fantastische album. Een dezer dagen maar eens een uitgebreide mening neerschrijven, en dan een erg hoge positie (nummer 1?) invullen in mijn eindejaarslijstje. Enfin, wie nieuwsgierig is naar de uiteindelijke eindnotering van 'Lapsus', moet ergens begin januari maar eens een kijkje nemen in het "Top 10 van 2011"-topic. Waarschijnlijk zal mijn lijstje er dan al staan, net zoals ik dat vorig jaar ook al deed.

avatar van AOVV
Op mijn zestiende was ik een fan van “harde” muziek. Metal, punk, noem maar op. Iron Maiden, Metallica, Ramones, The Clash, dat soort bands. Daarna ben ik dat alles een tijdlang uit het oog verloren, ik begon nieuwe dingen te ontdekken. Eerst Johnny Cash en Elvis Presley, daarna Neil Young en Bob Dylan. Ik heb enkele jaren amper metal beluisterd, tot in 2010. Toen kwam het allemaal terug. Ik omarmde mijn oude liefdes, maar leerde ook nieuwe dingen kennen. Opeth. Agalloch. Neurosis. Shining. Woods of Desolation. Een wereld vol verbluffende platen opende zich voor mij; black metal, post-metal, sludge metal… Niet dat ik echt specifiek naar genres keek, het moest me vooral liggen, ik moest het voelen, mee ervaren. Om u maar een idee te geven van mijn grillige leven in metal-land.

Nu is er dus die nieuwe gigant die zich heeft geopenbaard voor mij. ‘Lapsus’ van Light Bearer. Volgens verschillende bronnen een eerste van vier delen, over Lucifer (letterlijk: light bearer), de gevallen Engel van God. De volgende delen zouden volgens deze bron ‘Silver Tongue’, ‘Magisterium’ en ‘Lattermost Sword’ gaan heten, maar daar heb ik het dan wel weer over. Eerst een korte schets van het verhaal dat op ‘Lapsus’ wordt verteld.

Lucifer is de protagonist (hoofdrolspeler) van het verhaal. Zijn tegenspeler (antagonist) is God. Ooit bestond er een soort onvoorwaardelijke liefde en trouw tussen Lucifer en God, maar het komt tot een conflict. Lucifer wordt verbannen uit de hemel, naar de diepe krochten van de hel. Daar welt de woede langzaam in hem op, en de wrok, tot hij beseft dat hij een tegengewicht moet creëren voor Adam, God’s schepping. Het verhaal volgt dus het boek Genesis uit het Oude Testament, maar is geen letterlijke interpretatie of vertaling daarvan. Lucifer wordt gezien als “good guy”, en dat is opmerkelijk, maar ook verfrissend, want je kan het uiteraard van twee kanten bekijken.

Een andere belangrijke invloed was ‘Paradise Lost’, ook een aparte opvatting van het verhaal over Adam en Eva, van de Engelse dichter John Milton. Dat geldt ook voor de overige drie delen; Alex, de zanger van Light Bearer, heeft zijn hele verhaal geïnspireerd op deze legendarische werken. En wat ‘Lapsus’ althans betreft, kunnen we zeggen dat dit een meesterwerk in spe is. De band vertaalt op weergaloze wijze de gevoelens en gedachten van Lucifer, in een mengeling van post- en sludge metal. Epiek ten top, natuurlijk, gezien het onderwerp van de plaat, en de lengte van sommige tracks (de titeltrack spant wat dat betreft de kroon, met ruim 17 minuten!).

‘Beyond the Infinite’ is een prachtige proloog, een voorbereiding op het echte werk. Een gigant ontwaakt; een nieuw besef. Een gedachtestroom komt op gang, radertjes beginnen te werken. Lucifer staat op. Een ingehouden begin, een uitbarsting, prachtig melancholisch vioolspel. Een machtige tweestrijd is geboren.

‘Primum Movens’, dat erg doet denken aan het meest epische en monumentale werk van GYBE!, luidt de neergang van Lucifer in. Veel herhaling van gitaarlijnen in deze track, maar nooit storend, en het drumwerk is bovendien fantastisch. Lucifer weigert te buigen voor Adam, een mens. God ziet dit als verraad, en wil hem weg uit de hemel. De song zwelt op en op en op, tot Lucifer besluit met “Take up arms! Amorphous ghost! For this is the eve of our disgrace!”. Prachtig, tot tranen toe bewegend pianospel sluit het nummer af.

‘Armoury Choir’ representeert de Engelen die trouw blijven aan God. Gabriel. Michael. Zij doen hun best om stroop om de mond van God te smeren, en blijven hem trouw tot het eind, niet zozeer uit liefde en overtuiging voor God, eerder uit haat voor Lucifer. ‘The Metatron’ is een kort, ambient-achtig tussenstukje. Metatron was ook één van de meest loyale Engelen, maar scheen geen eigen meningen te hebben. Wat God dacht, dat dacht hij. Wat God goed achtte, dat achtte ook hij goed, en wat God kwaad achtte, dat achtte ook hij kwaad. Een schaap, een loze geest, die uiteindelijk de genadestoot uitdeelde aan Lucifer. Dit is zijn beschuldiging:

“O Day Star, Son of Dawn!
Laid the nations low!
You said in your heart:
“I will ascend to heaven;
I will raise my throne
Above the stars of God;
I will ascend
To the tops of the clouds;
I will make myself
Like the most high””

‘Prelapsus’ is het pleidooi van Lucifer. Schreeuwend begint hij aan zijn betoog; en wordt het stilaan duidelijk dat hij er niet meer op hoopt om in de hemel te mogen blijven, maar probeert hij zoveel mogelijk strijdmakkers te werven; Engelen die het ook niet eens zijn met God, en hem willen volgen in zijn afdaling, om zich voor te bereiden op een allesvernietigende slag. Een bijzonder heftige en intense song, enorm geladen ook; Lucifer weet dat hij zal vallen, en daarom laat hij al zijn gevoelens de loop.

‘Lapsus’ is het sluitstuk van deze eerste akte. Lucifer wordt verstoten, samen met de Engelen die bij hem aansloten. Een song die alle haartjes op m’n armen doet rechtstaan; de zang is enorm intens (het zal ook te maken hebben met het feit dat de zanger dit zelf allemaal heeft geschreven), de gitaren spelen epischer riffs als tevoren, de spanning tussen “the false God” en zijn volgelingen en “the innocent Lucifer” en zijn rebellen is te snijden, bijna te voelen. Bovendien zeggen de laatste vier minuten van het nummer meer dan duizend loze woorden; hierin zie ik ook wel een aanklacht tegen het rechtssysteem, dat soms erg oneerlijk is, corrupt en bevooroordeeld. Maar dat zal mijn verbeelding dan wel weer zijn.

Deze eerste akte roept niet alleen verbazing op, maar ook torenhoge verwachtingen wat betreft deel 2, deel 3 en deel 4. Iets in mij zegt dat het wel goed zal komen, en gezien het verhaal en wat nog komen moet, staat ons nog één en ander te wachten. Ik heb gelezen dat de release van het volgende deel gepland staat ergens in de zomer van 2012, en dat Light Bearer ook nog van plan is om enkele onafhankelijke EP’s uit te brengen. Hier vind je trouwens de lyrics van het album, plus een tekstje bij elk nummer, dat het verhaal wat prozaïscher vertelt. Ontzettend handig, en ik heb me er ook wel op gebaseerd.

4,5 sterren

avatar van McSavah
Ga deze nog snel proberen te luisteren voor de top 10 2011

avatar van Masimo
Heidaar! Een mirakel!

Metal die me smaakt - 't moet niet veel gekker worden.

avatar van Masimo
Heidaar! 4 sterren!

Het kon dus tóch gekker!

avatar van AOVV
Zeer goed, Masimo! Deze band in het oog houden jongen, er volgen nog drie delen.

avatar van andnino
Het doet mij nog niet echt wat. Is het gewoon niets voor mij? Of heb ik er gewoon nog niet goed genoeg naar geluisterd? Ik ga 'm in ieder geval nóg maar een paar keer draaien.

leander?
Nee, ik heb een beetje hetzelfde probleem, Jakob. Ik heb 'm het afgelopen jaar behoorlijk wat draaibeurten gegeven en een keer live mogen meemaken, maar echt raken doet de plaat nog altijd niet. Het is allemaal toch wat te klinisch, denk ik. Met name het drumwerk is tot in de puntjes verzorgd en strak, op het saaie af dus. Uiteindelijk prefereer ik toch het meer crusty/hardcore-punk geluid van Fall of Efrafa.

avatar van kobe bryant fan
Erg sterke plaat, de plaat zit bedolven onder een donkere sfeer. De zanger brult heerlijk.
Het gitaarwerk is ronduit schitterend en de langere nummers hebben een afwisselende compositie.

avatar van kobe bryant fan
Ik verhoog met een halfje, een erg verslavend plaatje. Het gebrul van de 'zanger' is zo energievol dat je er een adrenaline boost van krijgt. Het gitaarwerk is fantastisch, en het drumwerk is fantastisch.

Light Bearer - Lapsus

Nadat ik deze als tip kreeg van AOVV was ik na de eerste luisterbeurt al verkocht, en zette ik hem op 4* maar al snel belandde deze op een 4,5*. Wel vind ik het erg moeilijk om uit te leggen wat er nou net zo goed aan is. Is het de gitzwarte sfeer, de verbluffende screams of het fantastische gitaarwerk? Waarschijnlijk al die dingen en wie weet wat ik hier nog allemaal ga ontdekken.

De opener: Beyond The Infinite is al een mooi voorproefje van wat ons staat te wachten, een erg donker sfeertje, complexe drumpartijen en sterk gitaargeweld.
Primum Movens start volledig anders dan dat je had verwacht na de opener, gladde gitaarriffs en een ontspannende drumpartij. Het is een compositie die je het ene moment haast de tranen in de ogen doet krijgen en het andere moment wil je gewoon meebrullen met de fantastische screams.
Ook het concept van deze plaat is erg goed en als dit nog maar het eerste deel is ben ik erg benieuwd naar de delen die nog moeten volgen.

Vooral met de lange tracks weten ze te tonen hoe goed ze wel zijn, de composities hebben duidelijk een kop en staart. En ze weten waar ze naar toe willen gaan, wat soms niet altijd het geval is bij lange tracks. Kortom een van de beste platen uit 2011, de riffs zijn verschrikkelijk goed, de comosities vervelen geen moment en de screams zijn zo verslavend. 4,5*

avatar van The Eraser
Deze plaat eens geluisterd omdat de door mij zeer gerespecteerde user AOVV dit op 1 in zijn toplijst heeft staan van 2011. En ik moet zeggen, dit smaakt naar meer. Dit genre is voor mij nog onontgonnen terrein en ik ben benieuwd of er nog bands zijn die een brug vormen tussen de postrock van een GY!BE en metal. Tips altijd welkom!

avatar van Dieter
Het klinkt allemaal prima, maar ik ben niet zwaar onder de indruk.
Er zijn wat mij betreft betere bands in dit genre.
Het stijgt overigens wel ruim boven de middenmoot uit.

Dit album als opwarmer in de auto opgelegd tijdens het rijden naar dunk! festival. Schitterend donker en sfeervol album die ik bij elke luisterbeurt beter ga vinden, net als men vrienden trouwens. Stonden ook versteld van de kwalitiet van het album. Meer van dat is zeker welkom.