The Cranberries - No Need to Argue (1994)

Ierland
Label: Island

1. Ode to My Family (4:30)
  2. I Can't Be with You (3:07)
  3. Twenty-One (3:08)
  4. Zombie (5:06)
  5. Empty (3:26)
  6. Everything I Said (3:53)
  7. The Icicle Melts (2:54)
  8. Disappointment (4:14)
  9. Ridicolous Thoughts (4:31)
  10. Dreaming My Dreams (3:37)
  11. Yeat's Grave (2:59)
  12. Daffodil Lament (6:09)
  13. No Need to Argue (2:56)
  14. Away * (2:38)
  15. I Don't Need * (3:32)
  16. (They Long to Be) Close to You * (2:41)
  17. So Cold in Ireland * (4:45)
  18. Zombie [Camel's Hump Remix] * (7:54)
avatar van SébastienY
Ook ik heb No Need to Argue nog eens opgelegd. Moet een jaar of zes geleden zijn. Soms kwamen The Icicle Melts en Disappointment nog eens piepen in mijn hoofd, en die imaginaire versies blijken nu beter te zijn dan de echte. In mijn herinneringen waren de nummers steviger en strakker, maar dat valt nogal tegen. Hoe dan ook had Dolores een uniek stemgeluid, en erken ik absoluut de verdienste van The Cranberries.

avatar van adri1982
Ik heb ook weer enkele keren dit album opgezet, vanwege het overlijden van de Ierse zangeres Dolores O'Riordan (1971-2018). Zonde dat zij is gestorven! Want zij kon goed en heel mooi zongen.

Dit album heeft niet alleen een mooie zang en rakende teksten, maar ook mooie gitaar- en drumsolo's. Niet alleen de bekendte singles Ode to My Family, I Can't Be With You en Zombie zijn erg goed, maar ook sowieso Twenty-One en Empty mogen er zeker zijn. Dolores laat daarin een mooie nachtegaal-zang in horen. Daarnaast had eigenlijk ook The Icicle Melts op single kunnen worden uitgebracht (wat jammer genoeg niet gebeurde), omdat dat liedje goed in het gehoor ligt.

Op de B-Kant zijn Dissapointment, Ridicolous Thoughts en Dreaming My Dreams de betere nummers. Ridicolous Thoughts vind ik eigenlijk ongeveer net zo goed als Zombie, en Dreaming My Dreams is een hele mooie ballad.

Laatste 3 nummers behoren echter tot de 4 minst goede, mijn stem blijft 4,0*.

Echt treurig de vroege dood van zangeres Dolores O'Riordan, vorig jaar in Londen voor het laatst live meegemaakt en behoorlijk wat nummers van deze plaat kwamen toen voorbij. Deze zangeres had de gave om een geheel eigen sfeer aan de liedjes mee te geven, die voelde als een heerlijke, warme deken.

avatar van TornadoEF5
Voor de eerste keer beluisterd. Het viel me toch wat tegen om eerlijk te zijn. Ik denk dat het iets te rustig voor mijn smaak is, terwijl "Zombie" misschien wel andere verwachtingen geeft, en wat ik echt een prachtig nummer vind. Ode To My Family is ook mooi. Maar het tweede deel is toch echt te saai en te rustig voor mij.

Pim
'Empty' is een van de mooiste songs die ik ken.