King Creosote & Jon Hopkins - Diamond Mine (2011)

Folk / Electronic
Label: Domino

1. First Watch (2:36)
  2. John Taylor's Month Away (6:31)
  3. Bats in the Attic (3:43)
  4. Running on Fumes (6:36)
  5. Bubble (5:34)
  6. Your Own Spell (3:51)
  7. Your Young Voice (3:17)
  8. Honest Words * (3:06)
  9. Aurora Boring Alias * (4:00)
  10. Bats in the Attic (Unravelled) * (3:24)
  11. Missionary * (2:56)
  12. Third Swan * (3:24)
  13. Starboard Home * (5:53)
avatar van brt
brt
Plaat van het jaar.

avatar van Broem
Deze King Creosoto was voor mij ook een complete verrassing. Ergens gelezen dat mijn alltime 'hero' Steven Wilson, een persoonlijke voorkeur voor dit album heeft. En gelijk heeft ie. Wat een sfeervol folk album met (inderdaad) een ambientachtige ondertoon. Weer een topper gemist in 2011. Maar goed, een uitgesteld verlangen kan lekker zijn

Jav-
Wauw, wat een mooi ingetogen album. Het weet me te raken. Favorieten zijn nummers 1, 3 en 4, maar de kracht van dit album is dat het een geheel is dat niet dusdanig lang duurt dat het gaat vervelen. Liever een plaat van een half uur die blijft boeien, dan eentje van drie kwartier waarvan je de helft skipt.

4.5*, en ik ga er maar gauw achterna. Deze moet ik aan m'n collectie toevoegen

Kan iemand wat zeggen over de bonusnummers? Zijn die het waard?

avatar van dynamo d
Heerlijk album, en de Jubilee edition is helemaal te gek. Beste nummers vind ik Bats in the Attic, Bubble en Third Swan.

avatar van alpeko
En dan heb je opeens twee keer hetzelfde album in de kast staan. Maar bijna een verdubbeling van het aantal nummers t.o.v. het origineel, leek me de aanschaf van de Jubilee Edition wel waard.

Prachtige make-over voor Bats in the Attic. En verder 5 nieuwe nummers die dit album voor mij van 4,5 naar 5 doen stijgen.

avatar van annasimoniaine
Bloedmooi album, van begin tot eind. Zowel met als zonder de bonustracks vormt het een goed geheel. Dit is een plaat waar ik nooit genoeg van krijg en die me altijd weet te raken.

avatar van Broem
Eindelijk de Jubilee versie van het album binnen gekregen. Deze editie gaat gewoon door waar het origineel is gestopt. Buiten de toevoegingen van de EP nog wat extra bonustracks. Dit is een album die voor mij een klassieker gaat worden. Moet een plekje in mijn top 10 zien te vinden. In ieder geval naar de max score van 5 *

avatar van Fingertippie
Prachtige ingetogen CD. Via MuMe kennis met dit album gemaakt. Doet me, bij beluisteren denken aan Radical Face.

Fingertippie schreef:

Vanochtend maar weer eens gedraaid. Enige tijd gelden in mijn top 10 gezet. Wereldplaat. Wel scoren hè Fingertippie. Omhoog met die score.

avatar van PaulKemp48
Kwam deze tegen in het overzicht: "Best Folk album ever" Tjonge wat een aangename ontdekking!
Het enige minpuntje is een half uurtje muziek maar ja 2 x achter elkaar opzetten is ook geen straf!

PaulKemp48 schreef:

De Jubilee versie aanschaffen dan maar. Incl een EP met prachtige bonustracks. Aanrader.