Kraftwerk - Die Mensch·Maschine (1978)

Alternatieve titel: Die Mensch-Maschine

2. Spacelab (5:51)
  3. Metropolis (5:59)
  4. Das Modell (3:38)
  5. Neonlicht (9:03)
  6. Die Mensch·Maschine (5:28)
Aquila
Op de Duitse remaster is de oorspronkelijke drukfout in de titel van 'Das Model' herstelt en staat het weer met een 'l' geschreven. Zie ook wikipedia: Das Lied "Das Modell" sollte ursprünglich "Das Model" heißen, da es um ein Werbemodel ging, der jetzige Titel war ein Druckfehler.

Houden we hier op de site de 'drukfout' aan?

avatar van Ernie
Slechts 41 stemmen op dit pareltje. Heerlijke plaat van kraftwerk en eigenlijk 1 van de eerste meer electronic gerichtere platen die ernie zich aanschafte. Spacelab is gwn wegdromen!

avatar van Gerards Dream
Die 41 stemmen hier zijn wellicht niet helemaal juist, want als je naar de Engelse versie kijkt van dit album zie je daar beduidend meer stemmen. Misschien zou het daarom wel handig of wenslijk zijn een correctie toe te passen.

Kraftwerk - The Man-Machine (1978)

avatar van Rudi S
Het klinkt auf Deutsch (orgineel) nog net iets lekkerder, zeker die instrumentale delen.
Die Roboter is een lekkere binnenkomer, ik geloof dat deze track ook echt door robots is gemaakt.

Spacelab heeft echt een mooie basismelodie en wordt uitgebouwd tot een prachtige instrumentaal.
Hier hebben veel jaren 80 bands de mosterd hoorbaar gehaald, ik denk dan zeker aan OMD (die ook snel zelf een behoorlijk niveau gingen halen).

Metropolis komt ook binnen met een betoverende melodie, verder ritme en een tekst die precies genoeg is.

Das Model is duidelijk het meest populairste nummer van dit album, ik vind de duitse tekst toch wel een stukje beter dan de engelse vertaling.

Neonlicht is toch mijn favoriet op dit album, toen ik kennismaakte met dit album was het mijn minst favoriete nummer.
Dit nummer is dus echt gegroeid, de koele zang en mooie stukjes tussen de zangpartijen doen het 'm.
De lengte is geen probleem, blijft boeien van het begin tot het einde.

Die Mensch-Maschine sluit dit album af, de menselijke machine, het album nog een keer samengevat door ritme vervormde stemmen en sterke tussenstukjes.
Zonder meer een heel sterk album , zonder zwakke plek.
Iets weerhoud mij nog om dit de volle mep te geven (zou het dan toch het ontbrkeken van een gitaar zijn).

Elbsegler
Schreef ik bij Kraftwerk-2 nog dat dat het eerste is dat ik echt van ze ken, blijkt dit album ook al jarenlang op mijn pc te staan. Tja, met de cd-uitleen van Enschede in de buurt haal je nog eens wat (heb nog veel albums op mijn pc staan die ik nog niet ken). Nu, dit ook geluisterd. Ook lekker, niets mis mee, maar voorlopig ga ik toch voor dat eerdere album.
Gek, want die vroege albums van Kraftwerk scoren hier toch minder. Of heel gek is dat niet natuurlijk, statistiek staat niet gelijk aan smaak.
Dit is me toch iets te gestroomlijnd, maar evenzo heel fijn om te luisteren. Toch net even iets minder dan Kraftwerk-2.
Das Modell is natuurlijk wel heel bekend, althans, dat ken ik toch wel. Wist niet dat het van Kraftwerk is.

Elbsegler
Puntje erbij. Magistraal.

avatar van Tony
Haha, dat kwartje ging wel heel snel vallen zeg. Vond het al moeilijk voor te stellen dat het experimentele, nog naar een geluid zoekende bandje van KW2 een blijvend betere indruk zou maken dan de volwassen band die hier een van hun meest briljante albums heeft afgeleverd. TEE vind ik persoonlijk dan nog net even wat beter dan deze.

Arbeidsdeskundige
Wat is dit 42 jaar later nog steeds een magistraal album. Heerlijke beats en bijzonder fraaie melodieën.

avatar van Faalhaas
geplaatst:
Heerlijk die vettige analoge geluiden. En ja dit moet je natuurlijk in de Duitse versie beluisteren.