Kraftwerk - Autobahn (1974)

West-Duitsland
Electronic
Label: Philips

1. Autobahn (22:43)
  2. Kometenmelodie 1 (6:25)
  3. Kometenmelodie 2 (5:51)
  4. Mitternacht (3:45)
  5. Morgenspaziergang (4:03)
avatar van dazzler
Robertus schreef:
check deze recensie van mij over Minimum-Maximum:

Ik heb de DVD twee jaar geleden in nieuwstaat gekocht voor 4 euro.

Moet hem nog altijd bekijken.

Ben namelijk bang dat ik Bartos en Flur toch een beetje ga missen.
Maar als Robertus het zegt, moet ik gewoon effe op de tanden bijten.

Ik woon een paar kilometer van de Duitse grens af, maar het nummer Autobahn doet op een prettige manier gedateerd aan.
Tegenwoordig rijen ze je op de Duitse snelweg met 150 kilometer per uur voorbij, terwijl de volgende automobilist alweer achter je zit te drukken, om vervolgens hetzelfde ritueel toe te passen.
Autobahn ademt de sfeer uit van een 80 kilometer per uur ritje.
Uit de tijd van de autoloze zondagen.
Een niets vermoedende Duitse bestuurder passeert de grens en treft een verlaten gebied.
Verbaast kijkt deze om zich heen, terwijl ze bij het grenskantoor nog gebaren om te stoppen met rijden.
Vriendelijk zwaaiend wuift de automobilist terug.

Geweldig nummer.
Mijn vader had deze vroeger op tape.
Wij hadden toen nog vier van die gigantische luidsprekers in de huiskamer staan, en onze Schotse collie werd helemaal gek als deze gedraaid werd.
Tegenwoordig heb je dan gelijk de dierenbescherming aan de deur.
Jaren later gaf de remix van Pet Shop Boys Suburbia een soort gelijk effect.
Toch wel hun tijd vooruit met dit nu behoorlijk gedateerd meesterwerk, al blijft het indrukwekkend.

De rest is wel aardig, maar een stuk minder sterk.
Ik kan mij ook niet eens herinneren of dat ooit bij ons thuis voorbij kwam.
Als je de elpee in de kringloop ziet liggen, dan verwacht ik dat je een bijna kras loze b-kant, en een grijs gedraaide versleten a-kant tegen komt.
Dus goed inspecteren, voordat je deze aanschaft.

Elbsegler
Autobahn op youtube beluisterd. Sta te popelen om dit album ook helemaal te horen. Geweldig dat je op je ouwe dag nog weer iets nieuws (lees: ouds) ontdekt. Heerlijk.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Deze had ik nog niet in mijn collectie, vanaf vandaag dus wel, titelnummer duurt 22 minuten, ga ik even voor zitten.

TEQUILA SUNRISE schreef:

Veel rijplezier!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Niet zo sterk als The Man Machine maar dit was toch wel vooruitstrevend 44 jaar geleden, Kraftwerk is toch ook wel een grote inspiratiebron geweest voor bands als Depeche Mode & OMD. Autobahn en Kometenmelodie 2 zijn voor mij de hoogtepunten.

Wat vond ik dit als tiener een geweldige plaat. Heb de lp werkelijk grijs gedraaid. Het lange nummer Autobahn vond ik fascinerend. Het gevoel daadwerkelijk in een auto op de beruchte Duitse autobahn te vertoeven. Ook de b kant vond ik prachtig. Kon ook niet begrijpen dat mensen hier niets aan vonden. Ik weet nog goed dat ik op fietsvakantie in Engeland was en daar een muziekblad kocht, die er helemaal niets aan vond. De recensent vond de plaat net zo spannend als dat je naast een snelweg aan het vertoeven was. Ik werd bijna kwaad om zoveel onbegrip. De platen daarna vond ik ook interessant, waarbij altijd meespeelde of ik de Duitse of Engelse versie mooier vond. Vaak de Duitse , want dat bekte veel beter. Zeker het latere werk kon ik minder waarderen, maar ik merk dat de jongeren dat op zich wel weer aardig vinden. Mijn hipster zoon heeft me gevraagd of ik niet naar het concert dit jaar zou gaan bij Well Kept Secret festival bij de Beekse Bergen, waar ze op zouden treden. Ik twijfel erg, grote kans dat ik toch zwaar teleurgesteld zal zijn. Een beetje zoals de recensent uit Engeland, zittend langs de snelweg...

avatar van Arbeidsdeskundige
Dit is jeugdsentiment. Autobahn is hypnotiserend.