Candi Staton - Candi Staton (2004)

Soul
Label: Capitol

1. I'm Just a Prisoner (Of Your Good Lovin') (3:10)
  2. Evidence (2:38)
  3. I'd Rather Be an Old Man's Sweetheart (Than a Young Man's Fool) (2:06)
  4. The Best Thing You Ever Had (2:28)
  5. Someone You Use (2:32)
  6. That's How Strong My Love Is (3:26)
  7. Another Man's Woman, Another Woman's Man (2:31)
  8. He Called Me Baby (3:32)
  9. Sweet Feeling (2:43)
  10. Do Your Duty (2:32)
  11. Love Chain (2:48)
  12. Stand by Your Man (2:55)
  13. Heart on a String (3:09)
  14. Too Hurt to Cry (3:01)
  15. You Don't Love Me No More (2:23)
  16. Mr. and Mrs. Untrue (3:28)
  17. How Can I Put Out the Flame (When You Keep the Fire Burning) (3:14)
  18. To Hear You Say You're Mine (3:08)
  19. Sure as Sin (2:59)
  20. What Would Become of Me (2:47)
  21. In the Ghetto (2:54)
  22. Get It When I Want It (2:26)
  23. Freedom Is Beyond the Door (2:49)
  24. I'll Drop Everything and Come Running (2:51)
  25. The Thanks I Get for Loving You (2:42)
  26. I'm Gonna Hold On (To What I Got This Time) (3:05)
avatar van Angelo
Deze dame staat bekend als de Queen of Southern Soul en dat is niet voor niks. Voor het eerst sinds lange tijd werd in 2006 een groot deel van Candi Staton's soul klassiekers van het Fame label opnieuw uitgebracht op CD. Niet geheel voor het eerst, want in 1994 verscheen er een compilatie CD in Frankrijk op het Famous Groove label en dit album bevatte maar liefst 28 nummers!

Dit album, getiteld Candi Staton, bevat alléén maar hoogtepunten. Candi weet ietwat oubollige country nummers om te toveren in prachtige soulvolle nummers. Denk hierbij aan 'Stand by your man' en 'He called me baby'. Maar het album zit ook boordevol andere prachtige nummers zoals het zelfgeschreven "To hear you say you're mine" en "Sweet feeling".

Alleen helaas zijn een paar nummers verloren gegaan op deze compilatie. Vreemd genoeg zijn haar mooiste Fame opnames niet op deze CD verschenen. Hierbij denk ik aan nummers zoals "Never in public", "Blackmail", "Do it in the name of love", "Darling you're all that I had", "Something's burning" en "It's not love, but it's not bad". Heel erg jammer want deze nummers ontbreken echt op het album. Daarom zal ik dit album ook altijd beschouwen als 'net-niet-compleet'.

De 26 nummers die op dit album staan komen van de albums "I'm just a prisoner" (1969), "Stand by your man" (1971) en "Candi Staton (1972). Zeker de moeite waard om even te beluisteren of liever gezegd te kopen. Een absolute MUST voor iedere soulliefhebber!