Blind Melon - Soup (1995)

Label: Capitol

1. Galaxie (3:31)
  2. 2 X 4 (4:00)
  3. Vernie (3:16)
  4. Skinned (1:58)
  5. Toes Across the Floor (3:07)
  6. Walk (2:48)
  7. Dumptruck (3:41)
  8. Car Seat (God's Presents) (2:43)

met Miles Tackett

9. Wilt (2:30)
  10. The Duke (3:37)
  11. St. Andrew's Fall (4:12)

met Miles Tackett en Stephen Moses

12. New Life (3:35)
  13. Mouthful of Cavities (3:35)

met Jena Kraus

14. Lemonade (3:36)

met Kermit Ruffins

avatar van Bighead
Heerlijke cd. Heb niet echt favoriete nummers, maar de cd is prima bij het autorijden of tijdens het werk. Lekkere soulvolle pop/rock.
De zangstem pruim je of vind je niks. Maar het bevalt me prima. Ieder zijn mening.

avatar van Herrer
Heb Blind Melon wel eens beter op gehoord. Heb het idee dat deze CD een samenraapsel van overgebleven tracks is. Al staan er toch wel enkele pareltjes op!

avatar van Ducoz
ik vind deze CD toch niet heel erg goed, ik gaf na mijn eerste luister beurt een 5, maar dat daalt nu naar 3*, het niveau is echt diep gedaalt

avatar van Sleepy House
Deze plaat valt te catalogiseren onder 'de beste plaat, die je nog niet kende'. Waarom Blind Melon een illustere naam blijft, is mij onbekend. Wat een plaat! De hippie-esque tonen van het voorgaande album worden op Soup ingeruild voor donkere dubbele bodems. Want vergis je niet, achter de - op het eerste gehoor - vrolijke muziek, schuilt wezenlijk een duister kantje. Dit is niet de makkelijkste plaat, moet ik toegeven. De muziek kan bij prille luisterbeurten vrij ingewikkeld zijn, met veel tempowisseling, ietwat vreemde arrangementen, etc. Maar Soup komt beter en beter bij elke luisterbeurt. Dit bitterzoete album is een van de beste platen van de jaren 90!

avatar van R-Know
Draai blind Melon al v.a. 1993. Ook dit is weer een topper. Misschien een tikkie minder dan de vorige maar zeker een dijk van een lp.
3x achter elkaar draaien en dan merk je dat ie steeds lekkerder wordt.

avatar van Wowee Zowee
Ondergewaardeerde en miskende classic. De manier waarop Blind Melon hier folk, country, jazz, grunge, rock en psychedelische muziek samenbrengt is bewonderenswaardig en zorgt ervoor dat ze menig ander hoger ingeschatte band uit de jaren '90 moeiteloos voorbijschieten. Een echt sterk album is naar mijn mening nooit tijd- of plaatsgebonden en Soup ontstijgt haar tijd (en plaats) moeiteloos. Vooral omdat alle nummers melodische hooks hebben én stevig weten te zijn, simpelweg dankzij het uitstekende songwriting waar het zoveel acts aan ontbrak en ontbreekt.

Vergis je niet, Soup is geen easy-listening, maar geef het een kans om te groeien en ontdek een tijdloos album voor het leven als beloning.

Geweldig album! Totaal miskent! Zoals Wowee Zowee zegt een album dat on jaren 90 achtig snoept van verschillende muziekstijlen. Daarom naar mijn mening ook een echte classic album. Blijft interessant om te luisteren in tegenstelling tot albums van menig collega band uit de jaren 90.

avatar van Hanszel
Heb deze al een tijd, ooit gekocht omdat ik hun eerste zo fantastisch vind, maar nooit echt doorgezet. Ben 'm nu 'gedwongen' helemaal te luisteren en zoals R-Know al zegt wordt is dan steeds beter.

Ik had me niet uit het veld moeten laten slaan door dat vervelende intro van nummer 1 en gewoon een paar keer moeten luisteren.

Gelukkig is tijdloze muziek niet tijdgebonden dus kan ik nu lekker beginnen met 'm te ontdekken. Nog net op tijd

avatar van ZAP!
Doesn't anybody feel that all these killers should be killed?

Zanger Shannon Hoon komt hier getormenteerd ten ijs, hier en daar als voorbode van zijn droef ontijdige lot, al hoor je ook sprankjes hoop hier en daar.
- achteraf kijk je kennelijk altijd een koe in de kont -
Tijdens de toer volgend op dit meesterwerk, overleed hij aan een overdosis cocaïne.
Voor de club van 27 was hij een jaar te laat, dat had de band vast nog wat extra publiciteit opgeleverd.
Nu moet men het doen met de status underground klassieker, in mijn oren dan toch.

'Soup' is een druk w̶e̶r̶k̶j̶e̶ soepje met ouderwetse rock als basis, maar dan wel het creatieve soort, met kwinkslagen om de haverklap. Een beetje Sabbath komt soms ook voorbij, maar ook heel veel lekker freakerige riedeltjes, en dan klinkt het weer dromerig en engelachtig mooi.
Een mooie, transparante productie met niemand in het bijzonder in de spotlight, al kan je niet om de speciale stem van Hoon heen en hou ik persoonlijk als wannabe gitarist het meest van dat smullen gitaarwerk.
'New Life' vind ik helaas iets teveel van hetzelfde (wel uitstekend gespeeld) op een verder smetteloze plaat.
Dik 4,5* hou ik voor nu dan maar aan. Heel dik.

De soep etende man is de producer van de plaat, Andy Wallace, in het kader van ik-heb-ook-es-wat-gelezen.