Jackson Browne - The Next Voice You Hear (1997)

Alternatieve titel: The Best Of

Label: Elektra

1. Doctor My Eyes (3:21)
  2. These Days (4:40)
  3. Fountain of Sorrow (6:53)
  4. Late for the Sky (5:38)
  5. The Pretender (5:53)
  6. Running on Empty (4:56)
  7. Call It a Loan (4:48)
  8. Somebody's Baby (4:23)
  9. Tender Is the Night (4:55)
  10. In the Shape of a Heart (5:42)
  11. Lives in the Balance (4:16)
  12. Sky Blue and Black (6:07)
  13. The Barricades of Heaven (5:44)
  14. The Rebel Jesus (4:40)
  15. The Next Voice You Hear (4:49)
avatar van ACole_20
Hoorde Load Out/Stay in de radio 2 Top 2000 vorig jaar. Nooit gehoord van deze man, maar dit nummer wekte mijn nieuwsgierigheid.

Al staat bovenstaand nummer niet eens op dit verzamelalbum toch aangeschaft en daar heb ik absoluut geen spijt van!
Prachtige luistermuziek en vooral combinatie piano/gitaar/zang bezorgen me elke keer weer kippenvel.
4,5/5

avatar van indana
Een verzamelalbum met daarop 2 nieuwe nummers: The Rebel Jesus en The Next Voice You Hear. Voor de mensen die het voorgaande werk van Browne al hebben zijn deze 2 nummers nou niet echt een reden om dit aan te schaffen. De rest is een aardige dwarsdoorsnede van Jackson's werk al had de keuze ook totaal anders kunnen vallen.

Pieter Paal
ACole_20 schreef:

4,5/5

Hij had ooit eens een hitje met Clarence Clemons (jeweetwel van Bruce zijn E Street Band) maar niet echt representatief voor deze compilatie. Dit zijn toch wel veel van J.B.'s beste nummers t/m 1997, een geniale singer/songwriter. Zelfs Mart Smeets is er weg van.
'Doctor my eyes' is zelfs door Michael Jackson en zijn broers gecoverd.

avatar van bertus99
Al jaren in mijn bezit en zo heel nu en dan weer eens opgezet. Gisteren omdat het voetballen me verveelde en voetbal kijken met het geluid uit en de muziek aan best goed gaat.
Prima muziek bij het voetballen moet ik concluderen.
Zit een goeie opbouw in de gekozen nummers voor deze compilatie. Zeker tot aan en met nummer 8 is het een 5 sterren cd, maar 9 en 10 vind ik absoluut minder van kwaliteit dan wat ervoor zit.
Wat kan die gitaar, al of niet met slide, toch heerlijk huilen bij Jackson. Nu moet ik erbij zeggen dat op exemplaar afwijkt van wat hier staat.
Tussen Running on empty en Calling a loan staat een fraai stuk live met just a little bit longer.
Lives in the balance en The barricades of heaven zijn weer achtereenvolgens goed en schitterend. The rebel jesus zorgt ervoor dat ik net toch geen 5 sterren voor the best of JB kan geven

avatar van iggy
Toch niet bij nederland-brazilie mag ik hopen bertus99. Maar dat zal wel niet. Kan ook niet die was ergens in juli. Pffff wat een spanning he.

iggy schreef:
Ik heb deze man nooit zo goed kunnen plaatsen moet ik bekennen. En net als bertus draai hem eigenlijk zelden. Hij heeft zeker een aantal goede nummers. Maar ik mis de echte hete pepers bij browne. Het klinkt me allemaal net iets te netjes. Bijna nergens word het voor mij echt spannend. Een tikkeltje te amerikaans meschien. Nergens maakt de beste man een lekkere schuiver. Redelijke laid back muziek waarbij je niemand doet opveren maar ook niemand mee irriteerd. Hoewel de man best goede teksten kan schrijven. Maar zelfs dan laat hij bij mij niet de indruk achter van verdimme zo dat moest er effe uit so to speak. Kortom ik word er niet echt door gepakt. En tevens klinkt het wel geinig op zijn tijd

Met alle respect doe je Jackson Browne wel heel erg te kort door de muziek te betitelen als redelijke laid back en het klinkt wel geinig op zijn tijd. Misschien heb je het over deze verzamelaar in het bijzonder. Wat betreft de man zelf zou ik eens een biografie lezen over hem. Jackson Browne is een van de iconen van de SingerSongwriterscene in Los Angeles begin jaren 70. Juist ook door zijn persoonlijke en toch meteen ook universele teksten wist hij een groot publiek te bereiken. Luister eens naar zijn eerste 5 platen.

Deze verzamelaar geeft daar wellicht een andere kijk op en er bestaan overigens 3 afwijkende versies van deze verzamelaar. In dat licht kan ik jouw oordeel nog wel vatten maar ik daag je wel uit toch eens dieper in het oeuvre van Jackson Browne te duiken.

iggy schreef:

Weet echt niet meer welke wedstrijd het was, maar nee niet Ned-Braz.
Overigens draai ik hem laatste tijd weer vaker. Bevalt toch goed. Vind het qua braafheid wel meevallen. De stem en de composities zijn toch wel heel mooi.

avatar van iggy
Ik heb het laat ik zeggen voor 90% over deze verzamel running on empty. De overige 10% komt van 2 platen die ik ooit in mijn bezit had. Lives in the balance en lawyers in love. En daar kwam eigenlijk hetzelvde beeld uit. Nu ga ik uiteraard niet net doen dat ik een browne kenner ben.

Ik zal eens proberen om wat aan ouder matriaal van hem te komen. Best kans dat dan een ander beeld van hem onstaat. Of is die laatste verzamel cd van hem geen optie?

avatar van Running On Empty
Probeer eerst Late For The Sky, The Pretender en vooral ook Running On Empty.

Deze verzamelaar en de volgende zetten geen goed beeld neer wat mij betreft.

avatar van bertus99
En zijn nieuwe, die pas uit is? Ik heb hem nog niet gehoord. Ben wel nieuwsgierig.

avatar van Running On Empty
Welke bedoel je? Er zijn geen zeer recente releases van Jackson Browne.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mooie verzamelaar met afsluitend 2 onbekende ( nieuwe ? ) nummers.
Ik vind het werk van Browne na 1977 toch ook goed klinken, zo goed dat ik de uitgebreide dubbel verzamelaar ook in huis heb gehaald.
Het werk tot het album Running On Empty is top, maar Call It A Loan, Tender Is The Night & In The Shape Of The Heart vind ik allen ook prima nummers
Ach alle 16 nummers van deze verzamelaar zijn goed tot zeer goed.

avatar van musician
Heb de cd maar weer eens uit het stof gehaald, naar aanleiding van een uitzending over David Geffen bij Het Uur van de Wolf, gisteravond.

Het interview met Jackson Browne intrigeerde mij.
Ik heb mij eigenlijk nooit zo heel erg verdiept in zijn carriere. Deze cd had ik ooit gekocht met als idee een indruk te krijgen van zijn werk.

Maar de kwaliteit viel mij na aanschaf al vies tegen en dat is niet verbeterd. Met uitzondering van een spaarzame track als Running on Empty kabbelt alles maar voort. Veel te soft en nogal onaantrekkelijke nummers, ik kan er niets anders van maken.

Rustige nummers hoeven helemaal niet per definitie te leiden tot mindere albums. James Taylor, Leonard Cohen, kan ik prima mee overweg.
Het zit hem voor mij dan waarschijnlijk toch in Browne zelf, het ontbreken aan kracht in zijn nummers, zijn zang. Jammer, qua naam vind ik dat je als Westcoast liefhebber toch zeker wat van Jackson Browne in huis moet hebben.

Stijn_Slayer
Je zou op Youtube een keer Late For the Sky kunnen beluisteren: YouTube - Jackson Browne - Late for the Sky (1974) Full Album

Als je het niets vindt, kun je Browne denk ik wel laten voor wat het is. Soft, jawel, maar ik waardeer zijn melodieën wel. De inhoud van zijn teksten spreekt me ook vaker aan dan niet. Ik vind hem al met al 'spannender' dan een Paul Simon of James Taylor.