The Rolling Stones - Aftermath [US] (1966)

Label: London

1. Paint It, Black (3:22)
  2. Stupid Girl (2:56)
  3. Lady Jane (3:08)
  4. Under My Thumb (3:42)
  5. Doncha Bother Me (2:41)
  6. Think (3:09)
  7. Flight 505 (3:27)
  8. High and Dry (3:08)
  9. It's Not Easy (2:56)
  10. I Am Waiting (3:11)
  11. Going Home (11:14)
In Amerika verscheen Aftermath in een andere hoes dan de Engelse uitgave.
De hoesfoto is dezelfde als die van de Amerikaanse single Mother's Little Helper/Lady Jane.
De Engelse versie heeft meer nummers, maar Paint It, Black is daarop niet aanwezig.
De hier ontbrekende nummers Mother's Little Helper, Out Of Time en Take It Or Leave kwamen in 1967 op de Amerikaanse verzamelaar Flowers terecht. What To Do kwam pas in 1972 op het dubbel-album More Hot Rocks. Out Of Time duurt op de Engelse Aftermath 5.36 en op de Amerikaanse Flowers 3.42.
In Engeland was het b-kantje van Paint It, Black het nummer Long Long While, maar in Amerika was het Stupid Girl. In Amerika verscheen ook Mother's Little Helper met Lady Jane op de andere kant, en in Nederland ook. In Engeland werd deze single niet uitgebracht. David Garrick had daar een grote hit met een coverversie van Lady Jane. Chris Farlowe coverde de nummers Out Of Time, Ride On Baby en Think.The Searchers deden Take It Or Leave It en Twice As Much deed weer een cover van Sittin' On A Fence.
Going Home is een ideaal nummer om een album mee af te sluiten. De Engelsen hadden het als laatste nummer van de eerste plaatkant.
Ik vind de Engelse versie van Aftermath sterker dan de Amerikaanse. Het was wel sneu voor die Amerikanen om overlappende compilaties aan te moeten schaffen om die ontbrekende nummers bij elkaar te krijgen. De Engelsen brachten begin jaren 70 ook een aantal overlappende compilaties uit met steeds een paar nummers die alleen op Amerikaanse albums verschenen waren. Alleen bij de compilaties No Stone Unturned uit 1973 en Metamorphosis was er rekening gehouden met de fans.
Aftermath verscheen in 1986 voor het eerst als CD. Hier werd de vertrouwde Engelse versie uitgebracht. In deze Duitse uitgaven zaten zowel Engelse als Amerikaanse albums, om zoveel mogelijk overlappingen te voorkomen. Toch was het toch weer een gedoe die Hot Rocks en More Hot Rocks duur te moeten kopen voor een paar ontbrekende nummers. Daar staan ook een aantal afwijkende stereo versies op.
Pas veel later werden beide versies hier als sacd-versies uitgebracht. Vroeger kon je die Japanse en Amerikaanse uitgaven alleen via importkanalen krijgen. Ook verscheen voor het eerst de Engelse uitgave van Out Of Our Heads op CD.
Aftermath was het eerste album waarop The Rolling Stones alle songs zelf geschreven hadden. Nu werden hun nummers steeds meer gecoverd. The Rolling Stones hadden al songs voor anderen geschreven b.v. That Girl Belongs To Yesterday voor Gene Pitney en As Tears Go By voor Marianne Faithfull. Op Aftermath is dat rauwe rhythm and blues geluid van de beginplaten zowat verdwenen.

avatar van avdj
Waarom laat MusicMeter de ene keer dit album toe, verdwijnt het vervolgens en keert het nu weer terug? Ik word een beetje moe van die besluiteloosheid omtrent UK/US uitgaves.

On-topic: korter maar ook beter dan de Engelse variant.

Stijn_Slayer
'Paint It, Black' heb ik toch wel op verzamelaars. Doe mij maar mooi de Engelse.

Nieuwstad
avdj schreef:

Erg onoverzichtelijk zo ja, gebeurt normaal ook niet zo bij andere acts, niet echt consistent van de crew helaas.

avatar van heartofsoul
Ik prefereer uiteraard de Engelse versie van dit album (daar ben ik tenslotte mee opgegroeid), maar dat neemt niet weg dat ik dit nog wel eens draai, omdat het zo mooi begint met "Paint It Black" en iets korter duurt (zo'n 9 minuten schat ik) - ik vind cd's vaak te lang duren, en draai daarom nog regelmatig vinyl.

avatar van Supersid
Ik heb de Amerikaanse op vinyl, en de Engelse op cd dus ik kan kiezen

avatar van lennon
Eindelijk deze versie op vinyl in mono in bezit middels de 'in mono' box...en wat een toevoeging!

Natuurlijk is het maar een paar nummers verschil, maar de aanwezigheid van paint it, black is echt al de moeite waard. Het gaat om het geheel, en dat is net zo boeiend als de UK versie, maar door de kleine verschillen toch weer boeiend.

Ook hier blijft Lady Jane wel een hoogtepunt. Wat een pracht song.

Het geluid van de mono versie is ook super, en kan me alleen maar rijk prijzen met dit nieuwe bezit.

avatar van LinkinPark90
Ik heb deze Amerikaanse versie op cd en ben daar wel tevreden mee. Paint it Black blijf ik één van hun beste nummers vinden.

Ik heb bijna alle albums van de Stones in huis gehaald, dit blijft één van hun beste albums. Lady Jane, High and Dry, Stupid Girl en vooral Under My Thumb blijven tijdloze nummers van de Stones.

avatar van Jelle78
In mijn recensie van de UK versie van Aftermath schreef ik dat ik Take It Or Leave It en What To Do de twee minste nummers van dat album vind. Laten dat nu net twee van de nummers zijn die niet op de US versie van Aftermath staan. Helaas staan ook Mother's Little Helper en Out Of Time er niet op en dat vind ik juist wel geweldige nummers. De andere verschillen zijn dat de US versie opent met Paint It Black, afsluit met Going Home en Think aan het einde van kant A heeft.
Wat levert deze verschillen op? Een compacter album (de US versie is ruim 10 minuten korter), maar ook een album waar ik na beluistering met een licht onbevredigd gevoel achterblijf. Ik mis Mother's Little Helper en Out Of Time. Deze nummers horen voor mij zo bij Aftermath dat hun afwezigheid echt als een gemis klinkt, zelfs als het wordt opgevangen met klassieker Paint It Black. Als opener werkt dat nummer natuurlijk fantastisch, maar omdat ik het alleen van verzamelalbums ken heb ik pas het gevoel dat ik naar Aftermath luister als het tweede nummer begint. Een kwestie van wat je gewend bent dus. Aan Going Home aan het einde van kant B kan ik wel wennen (eigenlijk is dat een betere plek voor dat nummer dan halverwege het album) en ook Think aan het einde van kant A vind ik goed werken. De andere twee geschrapte nummers mis ik geen seconde.
Samenvattend kan ik zeggen dat ik met alle wijzigingen ten opzichte van de UK versie prima kan leven, behalve het weglaten van Mother's Little Helper en Out Of Time. Dat maakt de US versie voor mij toch een iets minder album dan de UK versie, zij het dat het niet heel veel uitmaakt. Het hangt er heel erg vanaf welke versie je gewend bent.
Ik geef de US versie van Aftermath krap aan 4,5 ster, net als de UK versie. Vanwege deze gelijke stand en het feit dat het feitelijk hetzelfde album betreft ga ik ze niet apart opnemen in de tussenstand. Ik zou het een ieder wel aanraden om de US versie eens te luisteren. Dan kun je jezelf een oordeel vormen welke versie jou voorkeur heeft.

Tussenstand:
5. 12 X 5: 3,5*
6. The Rolling Stones No. 2: 3*
7. December's Children (And Everybody's): 2,5*

avatar van metalfist
De verbazing was groot toen ik een review wou schrijven bij Aftermath en op de tracklist van MusicMeter geen Paint It Black zag staan. Wanneer je dit bericht leest, dan ben je reeds op deze albumpagina gestoten en ben je tot dezelfde conclusie gekomen als ik: die verdekselde rollende stenen hebben net als The Beatles en Jimi Hendrix UK/US edities van hun albums waar een aantal verschillen te ontdekken zijn. Ik ben benieuwd wat de "officiële" Aftermath gaat geven, want ik moet toegeven dat ik niet echt kapot ben van de US variant. Er zijn slechtere keuzes in het leven dan openen met Paint It Black en de eerste helft van het album kent met onder andere Stupid Girl, Lady Jane en Under My Thumb een aantal heerlijke Stones nummer. Vooral Lady Jane blijft een nummer van ongekende schoonheid maar in de tweede helft zakt het toch wel wat in als een kaartenhuisje. High and Dry is nog een opflakkering maar afsluiter Going Home is me toch net iets te kabbelend om meer dan 10 minuten mijn aandacht vast te houden. De single van Paint it Black heeft naar het schijnt ook wel de nodige controverse te hebben opgeroepen, want Decca maakte een klein foutje in de titel. "Paint It Black" kreeg een extra komma waardoor het "Paint It, Black" werd en dan krijg je wel een compleet andere context. Voor het volledige album lijkt het te zijn rechtgezet maar ik heb hier jammer genoeg geen fysiek exemplaar van in huis.

avatar van Dirkrocker
Ik heb dus ook de US variant. En plusje is toch zeker wel paint it black, wat en heerlijke opener is. Ben het wel met metalfist hierboven eens dat het halverwege wat minder word idd, en ervaar dezelfde problemen met Going home . Na en paar minuten is mijn intresse al weg. Maar toch staat hier genoeg op om van te genieten ook, dus 3 sterren.