The Rolling Stones - Aftermath [US] (1966)

Label: London

1. Paint It, Black (3:22)
  2. Stupid Girl (2:56)
  3. Lady Jane (3:08)
  4. Under My Thumb (3:42)
  5. Doncha Bother Me (2:41)
  6. Think (3:09)
  7. Flight 505 (3:27)
  8. High and Dry (3:08)
  9. It's Not Easy (2:56)
  10. I Am Waiting (3:11)
  11. Going Home (11:14)
avatar van Jelle78
In mijn recensie van de UK versie van Aftermath schreef ik dat ik Take It Or Leave It en What To Do de twee minste nummers van dat album vind. Laten dat nu net twee van de nummers zijn die niet op de US versie van Aftermath staan. Helaas staan ook Mother's Little Helper en Out Of Time er niet op en dat vind ik juist wel geweldige nummers. De andere verschillen zijn dat de US versie opent met Paint It Black, afsluit met Going Home en Think aan het einde van kant A heeft.
Wat levert deze verschillen op? Een compacter album (de US versie is ruim 10 minuten korter), maar ook een album waar ik na beluistering met een licht onbevredigd gevoel achterblijf. Ik mis Mother's Little Helper en Out Of Time. Deze nummers horen voor mij zo bij Aftermath dat hun afwezigheid echt als een gemis klinkt, zelfs als het wordt opgevangen met klassieker Paint It Black. Als opener werkt dat nummer natuurlijk fantastisch, maar omdat ik het alleen van verzamelalbums ken heb ik pas het gevoel dat ik naar Aftermath luister als het tweede nummer begint. Een kwestie van wat je gewend bent dus. Aan Going Home aan het einde van kant B kan ik wel wennen (eigenlijk is dat een betere plek voor dat nummer dan halverwege het album) en ook Think aan het einde van kant A vind ik goed werken. De andere twee geschrapte nummers mis ik geen seconde.
Samenvattend kan ik zeggen dat ik met alle wijzigingen ten opzichte van de UK versie prima kan leven, behalve het weglaten van Mother's Little Helper en Out Of Time. Dat maakt de US versie voor mij toch een iets minder album dan de UK versie, zij het dat het niet heel veel uitmaakt. Het hangt er heel erg vanaf welke versie je gewend bent.
Ik geef de US versie van Aftermath krap aan 4,5 ster, net als de UK versie. Vanwege deze gelijke stand en het feit dat het feitelijk hetzelfde album betreft ga ik ze niet apart opnemen in de tussenstand. Ik zou het een ieder wel aanraden om de US versie eens te luisteren. Dan kun je jezelf een oordeel vormen welke versie jou voorkeur heeft.

Tussenstand:
5. 12 X 5: 3,5*
6. The Rolling Stones No. 2: 3*
7. December's Children (And Everybody's): 2,5*

avatar van metalfist
De verbazing was groot toen ik een review wou schrijven bij Aftermath en op de tracklist van MusicMeter geen Paint It Black zag staan. Wanneer je dit bericht leest, dan ben je reeds op deze albumpagina gestoten en ben je tot dezelfde conclusie gekomen als ik: die verdekselde rollende stenen hebben net als The Beatles en Jimi Hendrix UK/US edities van hun albums waar een aantal verschillen te ontdekken zijn. Ik ben benieuwd wat de "officiële" Aftermath gaat geven, want ik moet toegeven dat ik niet echt kapot ben van de US variant. Er zijn slechtere keuzes in het leven dan openen met Paint It Black en de eerste helft van het album kent met onder andere Stupid Girl, Lady Jane en Under My Thumb een aantal heerlijke Stones nummer. Vooral Lady Jane blijft een nummer van ongekende schoonheid maar in de tweede helft zakt het toch wel wat in als een kaartenhuisje. High and Dry is nog een opflakkering maar afsluiter Going Home is me toch net iets te kabbelend om meer dan 10 minuten mijn aandacht vast te houden. De single van Paint it Black heeft naar het schijnt ook wel de nodige controverse te hebben opgeroepen, want Decca maakte een klein foutje in de titel. "Paint It Black" kreeg een extra komma waardoor het "Paint It, Black" werd en dan krijg je wel een compleet andere context. Voor het volledige album lijkt het te zijn rechtgezet maar ik heb hier jammer genoeg geen fysiek exemplaar van in huis.