Bob Seger & The Silver Bullet Band - Against the Wind (1980)

Label: Capitol

1. The Horizontal Bop (4:04)
  2. You'll Accompany Me (4:00)
  3. Her Strut (3:54)
  4. No Man's Land (3:44)
  5. Long Twinsilver Line (4:19)
  6. Against the Wind (5:34)
  7. Good for Me (4:04)
  8. Betty Lou's Gettin' Out Tonight (2:53)
  9. Fire Lake (3:34)
  10. Shinin' Brightly (4:24)
EVANSHEWSON
Hele goeie plaat van een anno 2007 totaal, maar dan ook totaal vergeten rocker, jammer!

****

avatar van bertus99
gewoon tijdloos goed album. Bob Seger is wel eens the poor man's Springsteen genoemd vanwege de overeenkomst met the boss in stemgeluid en soort liedjes. Seger is minder gecompliceerd, gewoon lekkere rocksongs en hij heeft niet het zware en duistere dat Springsteen soms heeft. Zijn liedjes liggen makkelijk in het gehoor, blijven lekker hangen na een paar keer luisteren. Zeker nummers als Against the wind, no man's land,fire lake en good for me. Het is softrock met country-invloed, met een dijk van een stem gezongen. Ik denk niet dat Seger dit album later nog heeft overtroffen. Onlangs kwam een nieuwe van hem op de markt, dus verdwenen is hij zeker niet. Het is geen tweede Against the wind echter, bij lange na niet

avatar van muziekhater
Gelukkig draait Arrow Classic Rock 'm regelmatig!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Deze staat nog op mijn verlanglijstje , mooie muziek!!

avatar van vielip
Geweldig album van een artiest die in Europa helaas nooit echt is doorgebroken. Op dit album staan geweldige toppers als You'll acompany me, Her strut, Against the wind, Fire lake en No man's land. De rest is trouwens ook goed. Tijdloze muziek die mij in ieder geval nooit gaat vervelen!

vielip schreef:
Tijdloze muziek die mij in ieder geval nooit gaat vervelen!

Precies, ik draai hem nog steeds en het verveelt me nog lang niet. Dit is waarschijnlijk zijn bekendste album. Hij heeft nog meer goeie gemaakt hoor. Night Moves uit 1975 bijvoorbeeld is net zo goed.

Hendrik68
Tijdloze muziek die mij in ieder geval nooit gaat vervelen

Mij helaas wel na een poosje. Heb het ook bij Stranger in Town geschreven, het is te vaak net niet bij Bob. Dit album is echter zijn beste en ook zijn enige topper. No man's land en Fire Lake zijn toppers en ook You'll acccompany me en Against the wind zijn steengoed. Nummers als Her Strup en Horizontal Bop zijn dan weer enorme zeperds, die het niveau van de CD dit keer echter niet te negatief beinvloedt, voor de rest is dit een prima CD. Ik had altijd gedacht dat hij nog eens een echte top CD zou maken, maar dit zou voor zover ik zijn werk ken zou dit de laatste goede zijn.

avatar van Madjack71
Sterk album, mooie hoes, krachtige stem en met een aantal van zijn meest klassieke nummers erop. Against the Wind heeft dat melancholische, weemoedige, horizon kijkende sfeer waar Bruce alleen patent op leek te hebben destijds. Maar ook Fire Lake en You'll Accompany Me zijn van grote klasse. De andere die minder bekend zijn; Her Strut, No Man's Land en Good For Me, doen daar niet echt voor onder. Naast de melodieuze rock, staan er ook een paar good old rock 'n' roll nummers op. Deze klinken wel lekker vlot, maar beklijven wat minder op de langere duur. Hij mag dan in Europa minder zijn doorgebroken en wat ondergeschoven zijn...in zijn thuisland is hij net zo groot als The Boss, misschien de laatste jaren wat minder prominent aanwezig, maar in de jaren zeventig zeer zekers. Seger was er zelfs nog eerder bij als Bruce wat dat betreft eind jaren zestig.

BobbieMarley
Hendrik68 schreef:

Zijn enige topper? . Eerst nog maar eens gaan luisteren.

avatar van Jumpjet
bertus99 schreef:

Nóg minder gecompliceerd dan Springsteen ??

Jumpjet schreef:
]

Nóg minder gecompliceerd dan Springsteen ??

Kan dat niet dan? Springsteen is toch niet zo ontzettend simpel vind ik.
Ken je bv Darkness on the edge of Town, Nebraska, Devils and Dust om maar een paar duistere en gecompliceerdere platen van hem te noemen?

avatar van Jumpjet
bertus99 schreef:
Kan dat niet dan? Springsteen is toch niet zo ontzettend simpel vind ik.

Springsteen maakt imo nogal simpele muziek, maar daarin schuilt ook zijn grote kracht.

avatar van Dibbel
Tijdloos goed album zoals "bertus99" al zei.
Bob Seger was in Amerika razend populair (rond die tijd populairder dan Bruce Springsteen).
De vergelijking met Springsteen wordt wel eens getrokken qua muziek en die is er ook wel, maar Seger klinkt meestal wat toegankelijker en schrijft songs die bijna altijd blijven hangen.
En de man heeft een fantastische stem, dat staat buiten kijf.

Dit album was in 1980 ook wel populair in Nederland en heeft 2 hits erop: Fire Lake en Against The Wind.
Beiden klassiekers wat mij betreft, gelukkig hoor je die nog regelmatig op de classic rock radiostations.
Album kent overigens een wat valse start met het enigszins niemendallerige rockertje The Horizontal Bop.
Hetzelfde heb ik min of meer met Betty Lou's Gettin' Out Tonight, ook een wat mindere rocker.
Sowieso vind ik Bob Seger beter in de wat langzamere nummers.
Daar staan er nog een paar schitterende parels van op zoals No Man's Land, Good For Me (met dameskoortje) Shinin' Brightly en You'll Accompany Me.
En de Long Twin Silver Line is een trein en die gaat ook lekker.

Dit is van die muziek die visioenen oproept van oneindige Amerikaanse highways met de brandende zon er boven en maar rijden met de raampjes open.
Tijdloos rockalbum dus.
Op vinyl.

avatar van Rinus
Hier ook op vinyl, en recentelijk gescoord. Goed, evenwichtig album. Twee singles kwamen eraf, volgens mij, het titelstuk en Fire lake.

Album voor 6 Canadese Dollars gekocht bij de Wal-Mart op Vancouver Island.
Heerlijke plaat.
Vooral No man's land vind ik een topnummer.
Maar er staan meer pareltjes op.
Eenvoudige teksten en in de rustige nummers een mooie melancholische sound.

avatar van Brutus
Absoluut een lekker album, met een drietal mindere nummers.