My Morning Jacket - Circuital (2011)

Label: ATO

1. Victory Dance (5:40)
  2. Circuital (7:16)
  3. The Day Is Coming (3:17)
  4. Wonderful (The Way I Feel) (4:17)
  5. Outta My System (3:22)
  6. Holdin' on to Black Metal (4:19)
  7. First Light (3:46)
  8. You Wanna Freak Out (3:20)
  9. Slow Slow Tune (4:31)
  10. Movin' Away (5:13)
  11. Circuital [Live] * (7:25)
  12. Victory Dance [Live] * (5:54)
  13. The Day Is Coming [Live] * (3:32)
  14. Slow Slow Tune [Live] * (4:36)
  15. You Wanna Freak Out [Live] * (3:24)
  16. Full World Café Program * (31:41)

met feat. David Dye

avatar van Madjack71
My Morning Jacket draait weer eventjes mee, maar toch is dit voor mij het 1ste album wat ik van hen hoor. De zang heeft bij tijd en wijle wel wat weg van die van de Fleet Foxes, maar de sfeer is veel minder eenduidig. Op zich wel een band waar ik wel wat meer van wil horen, maar heb wel het gevoel dat dit niet het beste is wat ze tot op heden gemaakt hebben. Ik vind het wat afwisselend en niet overal even boeiend. M.n het begin vind ik wel mooi, maar verder op verzand het wat in een soort van Beach Boys geneuzel, die niet echt weet te overtuigen.

philtuper schreef:
Die albumhoes, écht niet te doen zeg! Zo blijft The Tennessee Fire wat dat betreft op eenzame hoogte staan. Kopen doe ik dat album sowieso wel, maar die albumhoes, die gaat eraan!

Zo dacht ik er in eerste instantie ook over maar na vanmiddag de cd in handen te hebben gehad ben ik iets van mening veranderd. Hoesje komt mi minder gelikt en simpel over, mede ook dankzij binnenkant hoes en "tekstfoldertje".
Trouwens, de hoezen van "at dawn", "it still moves" en "Z" (mn deze laatste!) mogen er ook zijn, wat dat betreft is alleen "evil urges" een misstap (op hoesgebied dan!).
Uit de hoes van "circuital" laat de band ook blijken hoezeer zij de nadruk op hun concerten leggen, zie de opnames van het concert 31/5 jl te Louisville, waarbij het oog de achtergrond van het decor vormt, met ruimte voor licht en beeld.
Is over nagedacht!

ThereThere
en ik verhoog mijn stem toch weer naar de 4! Moet dit album nl niet gaan vergelijken met z'n voorgangers, maar puur waarderen om zijn eigen kwaliteit. Vergelijken met bijv hun eerste the tenessee fire is een mission impossible, een mijlen groot verschil. En degenen die hadden gehoopt op nog een Z zullen ook teleurgesteld zijn. Want geen dondante, geen gideon of lay low.
Daartegenover staat een nog verder geevolueerd MMJ met een eclectisch album waarop ieder nr staat als een huis.
Dat het album goed start met "victory dance" en "circuital" is hier reeds gememoreerd. Maar begin voor de gein eens met "first light", om te vervolgen met "you wanna freak out", "slow slow tune" en "movin' away", een heerlijk viertal zo achter elkaar.
Of neem het the day is coming, bijna een perfect popliedje. Maar ja, idd geen steam engine om maar eens een klassieker te noemen. Gelukkig hebben ze niet krampachtig geprobeerd weer zo'n album a la it still moves te schrijven. Dat had pas tegengevallen.

avatar van midnight boom
Circuital gaat net niet het Back to the basic album worden waar de meeste fans op aan het wachten waren. Met Evil Urges leverde My Morning Jacket een experimenteel album af, volgens vele mislukt, naar mijn mening geslaagd. Circuital klinkt eerder als een slechte Evil Urges 2 dan een nieuwe Z of It Still Moves. En dat is jammer want met Circuital leverd My Morning Jacket hun minste album tot nu toe af.

Waar Evil Urges mijn positief veraste met nummers als highly suspicious, libarian & touch me i'm going to scream verast Circuital mij alleen met het titel nummer. het ruim zeven minuten durende nummer is erg goed en meteen ook het hoogtepunt van het album. Dit is zoals we van My Morning Jacket gewent zijn. De overige 9 nummers zijn of aardig of mislukt.

Maar waarom zijn die nummer dan aardig of mislukt? ten eerste leunen de meeste nummers op een heel eenvoudige melodie plus klinkt de muziek meestal ontzettend simpel of juist vergezocht. Kortom: er mist inspiratie die vroeger de nummers juist zo bijzonder of goed maakte.

Op sommige momenten weet My Morning Jacket me voor het eerst in hun carrière echt teleur te stellen. In sommige nummers werkt de muziek namelijk op mijn zenuwen (Outta my system, First light).

Andere zijn weer wel aardig zoals opener Victory Dance en single Holdin' on black metal, maar voor My Morning Jacket niveau redelijk matig. De minder goede muziek licht iniedergeval niet aan de geweldige stem van Jim James want hij kan nog steeds geweldig zingen!

Teleurstellend album dus, ook na meerdere luisterbeurten weten mooie pareltjes zich niet te onpoppen, en dat is erg jammer. Dat zijn we niet gewent van My Morning Jacket. En omdat ruim de helft van de nummers in mijn ogen mislukt is krijgt het album (met pijn in mijn hart) een onvoldoende.

Evil Urges 1 was redelijk 'Evil Urges 2' slecht. Pleace Jim maak over een paar jaar geen 'Evil Urges 3'...

van: http://daanmuziek.blogspot....

avatar van Jordipordie
De sound is idd anders. Maar ik vind dat een goede zet. Ik vind deze CD wat luchtiger. Het is allemaal wat minder heftig en klinkt in eerste instantie niet bijzonder. Dat wil niet zeggen dat dit een slechte CD is. Kan er nog niet een score aan hangen. Denk dat dit een CD is die moet groeien en rustig beluisterd moet worden

avatar van Japser84
Hoe geniaal is het nummer 'Holding On To Black Metal'.
Nog even verder luisteren en dan een cijfertje geven. Vooralsnog snap ik de lage cijfers nog niet hier...

Japser84 schreef:
Hoe geniaal is het nummer 'Holding On To Black Metal'.

Kijk, dit is erg fijn: weer eens een positief berichtje over deze laatste van MMJ. Want je hebt gelijk Jasper, het is toch van de gekke dat deze prachtplaat zo wordt ondergewaardeerd en momenteel zelfs op een droevige 19de plek hier op de rotatielijst bungelt met boven zich platen waarvan je afvraagt hoe bestaat het.
Natuurlijk zijn de vele lage cijfers te verklaren uit het feit dat men deze plaat vergelijkt met voorgangers van de band, en inderdaad, dit is geen "Z" of "it still moves", klassiekers uit hun verleden. Maar nee, de band is verder gegaan met over de grenzen heen te kijken. En daarbij, het is ze eindelijk gelukt om een plaat te maken die eens niet het uur overschrijdt, maar gewoon kort en krachtig is (+/- 40 minuten).

avatar van Erikpol
Japser84 schreef:

avatar van sonic10321
voor mij is cicuital een schitterend album! een groeiplaatje!! hopelijk passeert Jim James de AB zonder longontsteking

ThereThere schreef:

Een kleine rectificatie: dit album duurt 45 minuten en ook "Z" was redelijk beknopt (47 minuten).

ThereThere
mooi concert in the Somerset House te Londen! Nummers van Circuital komen live goed uit de verf, met name (de setopeners) Victory Dance en Circuital, maar ook The Day Is Coming, Holdin' on to Black Metal, You Wanna Freak Out, Slow Slow Tune en Movin' Away.
De prachtige locatie en het droge weer deden de rest.

avatar van blonde redhead
Als er nu al geen reacties meer komen bij het album zegt dat vaak veel over de cd. Helaas ik ben zelf behoorlijk fan en moet nog gaan luisteren. Maar het vorigealbum werd ook door velen afgekraakt maar dat vond ik ook een geweldig album. De cd begint nu in ieder geval weer goed.

avatar van Cor
Cor
Meestal groeien platen: in het begin denk je: 'mmm, is dat het nou' en dan wordt het steeds beter. Deze plaat vond ik bij de de eerste beluistering sterker dan de reacties die ik er over gelezen had. Maar dat effect werd niet versterkt na meerdere luisterpogingen. Geen vervelende plaat hoor, maar het is ook niet echt spectaculair. Degelijk album van My Morning Jacket, niets meer, niets minder.

Berichten verplaatst naar My Morning Jacket

indiegator
Goed album dit. Ben een beetje verbaast over de lage score hier.

kippenhok
ThereThere schreef:
De prachtige locatie en het droge weer deden de rest.

ik was daar ook. locatie is niet evenaren zo mooi!

maar muzikaal vond ik het beter in paradiso, gisteren.

kippenhok schreef:

ik was daar ook. locatie is niet evenaren zo mooi!
maar muzikaal vond ik het beter in paradiso, gisteren.

Dat kan ik me goed voorstellen (heb ze in paradiso gezien na verschijnen Evil Urges), en helemaal na het zien van de waanzinnige setlist gisteravond!!

woordenaar
Na het Paradiso concert zijn de nummers zeker meer gaan leven, ik vind het toch wel een erg lekkere plaat hoor.

@ThereThere: na het verschijnen van Evil Urges stonden ze in de Melkweg, niet in Paradiso.

woordenaar schreef:

Dat is waar ook! Thnx

vanson
wat een lekker album is dit zeg
een veel te laag gemiddelde natuurlijk

aan het aantal stemmen per album te zien zijn er flink wat mensen afgehaakt na Evil Urges

avatar van douwef
Na het erg tegen vallend evil urges ( was niet echt mijn ding om eerlijk gezegd vond het geëxperimenteer een beetje erg over de top ) vindt ik deze plaat ontzettend goed. Ik was al een lange tijd aan het twijfelen om deze plaat te kopen maar toch maar gedaan en ik ben ook echt aangenaam verrast. Alles komt nu wel goed op zijn plaats. Goed en degelijk album van my morning jacket

avatar van Screenager
Dit is toch wel een vrij aangename plaat. De tweede plaat die ik van MMJ te horen kreeg (na het mooie 'Z'). Moet zeggen dat het album ge-wel-dig opent met Victory Dance. Circuital breit daar een zeer mooi gevolg aan en ook The Day Is Coming kan ik zeker smaken. Wonderful (the way i feel) vind ik al iets zwakker. Het is een zacht en vrij traag nummer, waar op zich niets mis mee is, maar ik mis hier toch iets...
Outta My System en Holdin' On To Black Metal maken dit dan wel echt ruimschoots goed, 2 leuke nummers imo.
Tot daar het zeer goede nieuws eigenlijk. 5/6 overtuigend, met die 6de dat zeker nog meevalt.
Het laatste deel van de cd houdt mijn aandacht er heel wat minder bij.
First Light is niet per se slecht, maar haalt voor mij persoonlijk niet het niveau van de eerste 6 nummers. Min of meer hetzelfde met You Wanna Freak Out. Ze zijn allebei gewoon minder meeslepend dan de eerste nummers en dan durft de aandacht wat te verslappen. Nogmaals, ze zijn zeker niet per se tenenkrommend slecht. Op een ander, zwakker album met oa een minder sterk begin, zou het goed kunnen dat deze nummers wél werken en zelfs een lichtpunt op de cd zouden zijn, maar op deze cd is dat niet het geval imo.
Slow Slow Tune is niet snel uiteraard, dat zegt de titel al, maar de gitaar houdt de aandacht er wel bij, maar als die dan wegvalt, vind ik het eerder een nummer om zachtjes bij in slaap te vallen. Werkt niet zo fantastisch bij mij.
Movin' Away is dan toch een welgekomen mooi nummer. Vraag me niet waarom, maar dit werkt voor mij nu eenmaal veel beter dan een Slow Slow Tune. Dit is zeker niet per se sneller of wat dan ook, maar waar het mij bij Slow Slow Tune niet raakt, raakt het me wel bij Movin' Away. De zang zit gewoon ook echt beter, er wordt met meer gevoel gezongen. Zeer degelijke afsluiter van een degelijke cd.
Dit album verdient dus zeker nog een 3,5, maar helaas (voorlopig) niet meer. Na goed halfweg zat dit album goed op weg om een 4 of mogelijks zelfs een 4.5 te halen, maar tracks 7-9 vergooiden die score.

Wel moet ik zeggen dat hier dus weer heel wat fantastische nummers opstaan en ik zou gemakkelijk een album kunnen samenstellen van 10 tot 12 tracks uit dit album en 'Z' die dan ongetwijfeld in mijn top 10 zou kunnen staan.

Met de kanttekening dat ik 'Z' persoonlijk wel duidelijk van een hoger niveau vind.