My Morning Jacket - Circuital (2011)

Label: ATO

1. Victory Dance (5:40)
  2. Circuital (7:16)
  3. The Day Is Coming (3:17)
  4. Wonderful (The Way I Feel) (4:17)
  5. Outta My System (3:22)
  6. Holdin' on to Black Metal (4:19)
  7. First Light (3:46)
  8. You Wanna Freak Out (3:20)
  9. Slow Slow Tune (4:31)
  10. Movin' Away (5:13)
  11. Circuital [Live] * (7:25)
  12. Victory Dance [Live] * (5:54)
  13. The Day Is Coming [Live] * (3:32)
  14. Slow Slow Tune [Live] * (4:36)
  15. You Wanna Freak Out [Live] * (3:24)
  16. Full World Café Program * (31:41)

met feat. David Dye

avatar van Hedser
Holdin' on to Black Metal vind ik niet zoveel aan eigenlijk. Hopen dat de rest beter is.

avatar van thelion
Kijk eens aan nieuw werk van My Morning Jacket in aantocht

avatar van RensZ
Circuital is wel een gaaf nummer.

Hedser schreef:

vind het juist een fantastisch nummer; james bond achtig met een bijna hypnotiserende melodie. Die weliswaar veel gelijkenis vertoont met een (even geweldig) obscuur thais pop nummer, maar alleen al dat gegeven geeft de brede muzikale kijk van deze band aan (ofschoon velen ook van mening zullen zijn dat het erg gemakkelijk is zo'n remake).
Ben erg blij om te merken dat MMJ niet geheel teruggrijpt op de tijd van "It still moves" en de albums daarvoor maar met verrassingen als dit durft te blijven komen!
Wat niet wegneemt dat ook Circuital een prachtig nr is. Mooi opgebouwd met halverwege een fijne keyboard toevoeging.
Eerste minpunt: was de hoes van "evil urges" al knap lelijk, met deze hoes gaan ze dit gemakkelijk overtreffen.

avatar van Chronos85
Heb begrepen dat in de de beschikbare leak You Wanna Freak Out na 1.41 abrupt stopt en dus niet compleet is. Tellen deze stemmen nog wel dan?

Chronos85 schreef:

Vind het uberhaupt knap dat er al 6 x gestemd is; ken zelf alleen nog maar het titelnr én het waanzinnige holdin' on to black metal.

avatar van Chronos85
Idem, maar van <knip> heb ik dit begrepen. Heb 'm daarom niet gepindakaasd.

avatar van Arrie
Ik heb even je bericht aangepast, aub geen links naar downloadsites of sites met links naar downloadsites.

avatar van Chronos85
Ik dacht dat het alleen om directe downloadlinks gaat. Nu is er nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag, en blijven de stemmen staan...

ThereThere
ondertussen ook opener Victory Dance gehoord, en wederom positief: mooi opgebouwd naar een knallend einde, duister sfeertje en intrigerend gitaarloopje .

Chronos85 schreef:

Je hebt gelijk, maar ik kan het moeilijk controleren, of er toevallig toch ergens een complete versie te vinden is. Kan één van de stemmers hierover toelichten?

avatar van Mctijn
Chronos85, waar maak je je eigenlijk zo druk om?

Bij de versie die ik heb, is You Wanna Freak Out ook niet volledig. Maar aan de hand het meervoudig beluisteren van 9,5 van de 10 nummers kan ik een zeer goed oordeel vormen over dit album hoor

De eerste helft is naar mijn mening de beste van deze band, daarna zakt het wat in, zodat het debuut de beste plaat blijft voor mij.

avatar van Chronos85
Ik dacht altijd dat het een soort van semi-geschreven regel was dat je pas cijfers uitbrengt als je een album als geheel hebt gehoord. Dan maakt het dus niet uit of je slechts een half nummer of 3/4 van het album nog niet hebt gehoord. Je weet maar nooit, misschien komt er wel een noisejam van 5 minuten na waar je totaal niet op zit te wachten. Dat zou je cijfer flink omlaag kunnen brengen. Mensen kunnen zo immers misleid worden als er cijfers worden gegeven op basis van een niet-volledig album...

avatar van Arrie
Ik heb de stemmen verwijderd, want Chronos heeft natuurlijk wel gewoon gelijk. Is misschien flauw, maar het is nou eenmaal de regel en we blijven consequent. Nog even wachten met je stem dus.

avatar van Chronos85
Ja, zo af en toe is een zekere politieke correctheid mij niet vreemd. Flauw zal het ongetwijfeld zijn en waarschijnlijk zal het ook allemaal wel meevallen maar het moeilijke hiervan is dat als je dit gaat toestaan, je kan afvragen welke stemmen dan ook/wel (on)geldig zijn...

Ook weten we nog niet of de gelekte versie wel klopt als één nummer voortijdig stopt.

Voorlopige reviews kunnen overigens gewoon op het forum gezet worden dus daar doet het geen afbreuk aan...

avatar van Motdattan
Titeltrack is geweldig.

avatar van Henjo
Heb hem nu 1 keer geluisterd en het klinkt heel erg goed! heel goed geproduceerd, lekkere sound met goede songs!

avatar van robbizzel
heerlijke plaat tot nu toe al, staan zeker een paar toppers op!

ThereThere
kon me niet meer beheersen om te wachten tot 31/5 en het album alvast op internet beluisterd (incl het voortijdig afgekapte You Wanna Freak Out -welke overigens veelbelovend begint-): verdorie, idd een heerlijk album! Overall een wat prominentere rol van keyboard en piano (wat een prachtige afsluiter dat movin' away) en wat poppier geluid. Komt wat consistenter over dan voorganger EU. Kan me voor wat betreft outta my system wel vinden in spin review, deze heeft idd wel wat weg van the Who ttv Quadrophenia, maar gaat alleen maar op voor dit nr.
Mijn stem voor nu zou al richting de 4 * gaan.

avatar van snarf349
"Victory Dance" zit in een dramatische scene van de serie House (s7e22). Sfeer van dit nummer is goed opgepakt door de producers van de serie.
(ze sluiten de aflevering af met "Flume" van Bon Iver, ook al zo'n pracht nummer)

avatar van philtuper
Die albumhoes, écht niet te doen zeg! Zo blijft The Tennessee Fire wat dat betreft op eenzame hoogte staan. Muzikaal wat mij betreft ook overigens, al kan ik van elk album van My Morning Jacket genieten. Zo staan er op dit album ook weer een aantal fraaie nummers. Maar mijn gevoel dat ik destijds bij The Tennessee Fire had, dat heb ik helaas nooit meer gevoeld.
Ik ga 'm lekker op repeat zetten deze en de nummers op me in laten werken. Kopen doe ik dat album sowieso wel, maar die albumhoes, die gaat eraan!

avatar van philtuper
Ik ga Jim eens opbellen om te vragen of we niet alsjeblieft zijn volgende album mogen vormgeven, want dit kan ie zijn fans niet aandoen.

ThereThere
toch een half puntje gezakt; het magische van at dawn, it still moves, z en evil urges is er een beetje van af. Neemt niet weg dat het nog steeds een meer dan behoorlijk album is.

avatar van Hedser
Hedser schreef:

Ik ga hier toch een beetje op terug komen, het is toch wel een aardig nummer, alhoewel ik het toch een beetje cheesy vind klinken. Het titelnummer vind ik dan weer veel beter. Ik zal hier misschien nog eens achteraan gaan, maar eerst moet ik 'It Still Moves' nog eens aan mijn collectie toevoegen.

avatar van mathijs1982
Klinkt na de eerste luisterbeurt beter dan het wat mij betreft vervelende evil urges. Hopelijk denk ik daar na een paar keer draaien nog steeds zo over. Ik houd mijn stem vooralsnog even voor me.

avatar van Eveningguard
Philtuper, bedoel je nou dat je de hoes wel of niet tof vind? Kan ik niet uit de zin opmaken.

Antagoon
Er staan natuurlijk weer fijne nummers op, maar overall wil het nog niet beklijven. Ik ben ook bang dat deze het net als de vorige niet gaat worden. Dit is niet de sterkste periode van MMJ, wat mij betreft.

Jochen
Na enkele luisterbeurten via de stream van NPR, blijft dit album het verlengde van Evil Urges. Dus om het kort te zeggen: het blijft aanmodderen en het album zal, mocht ik het kopen, verstoffen in de kast ten opzichte van hun eerder werk.

ohmusica
Pakweg de eerste 3 songs zijn ideeënvol, voor de rest aanstekelijk, wat deze band eerder heeft laten horen, na 5 wordt het voor mij wat vervelend afgezien dan van het laatste 2 nummers, gisteren al gespotified... ik zou het ook niet kopen, maar voor de band prima materiaal voor mee op te toeren...

Antagoon
Nou, daar zeg je wat. Ik ga ze zeker live zien, want het blijft natuurlijk gewoon een goede band. Live stond het een jaar of drie geleden nog als een huis.
Erg jammer dat ze momenteel zulk wisselvallig songmateriaal afleveren. Ik heb het idee dat ze niet echt weten welke kant ze op willen.