The Beatles - Yellow Submarine (1969)

Pop / Score
Label: Apple

1. Yellow Submarine (2:42)
  2. Only a Northern Song (3:27)
  3. All Together Now (2:13)
  4. Hey Bulldog (3:14)
  5. It's All Too Much (6:28)
  6. All You Need Is Love (3:52)
  7. George Martin - Pepperland (2:23)
  8. George Martin - Sea of Time (3:00)
  9. George Martin - Sea of Holes (2:20)
  10. George Martin - Sea of Monsters (3:39)
  11. George Martin - March of the Meanies (2:22)
  12. George Martin - Pepperland Laid Waste (2:15)
  13. George Martin - Yellow Submarine in Pepperland (2:10)
avatar van Arrie
Ja, wat moet je hier nou mee? Een volwaardig album kan je het eigenlijk nauwelijks noemen. Het is dan ook de soundtrack van een film, en eigenlijk maar een rommeltje. Het bestaat voor de ene helft uit Beatles-nummers, en voor de andere helft uit nummers gecomponeerd door producer George Martin, speciaal voor de film. Het is dan ook echte filmmuziek, maar daar kom ik later op terug. Het Beatles-gedeelte is natuurlijk het interessantst, het is immers een Beatles-album. Van de zes nummers zijn er echter twee al ouder, waardoor er nog maar vier nieuwe Beatles-liedjes resteren. Nieuw als in: nog niet uitgebracht.

De twee oudere Beatles-liedjes zijn helaas niet echt hoogtepunten uit hun oeuvre. Het ene is Yellow Submarine, een vrolijk maar ietwat flauw liedje van Revolver, dat ik in de context van dat album nog prima kan hebben, omdat het wordt gecompenseerd door een voor de rest zowat perfect album. All You Need Is Love is natuurlijk verpest door de Robert ten Brink-praktijken, want verder vind ik dat best een geinig liedje.

Laten we eens kijken naar de nog niet eerdere uitgebrachte liedjes. Only a Northern Song is een Harrison-liedje afkomstig uit de opnamesessies voor Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Het is psychedelisch, maar helaas op een nogal rommelige manier. Het klinkt alsof ze er heel willekeurig maar wat instrumenten doorheen hebben laten spelen. Het nummer is meespelend, maar weet me te weinig te pakken, en George heeft ook weleens beter gezongen. Nog geen voltreffer dus, hoewel het wel wat heeft... Wat mij betreft echter terecht restmateriaal.

All Together Now is een typisch McCartney-liedje en komt uit de Magical Mystery Tour-sessies. McCartney schrijft wel vaker erg simpele vrolijke liedjes, wat ik op zich niet zo erg vind, maar deze gaat daar wel erg ver in, het klinkt namelijk gewoon als een kinderliedje. Ik word er maar flauw van, en dat lijkt me een averechts effect. Leuk dat Paul liedjes voor alle leeftijden zingt, hij zingt het wellicht ook voor z'n eigen kinderen, maar van mij hoeft zoiets niet op de Beatles-platen.

Hey Bulldog is grotendeels een Lennon-compositie de tijdens het filmen van de Lady Madonna-clip spontaan is opgenomen. Origineel was de tekst 'bullfrog' maar aangzien Paul, ook heel spontaan, als een hond begon te blaffen, zo midden in het nummer, ging Lennon 'bulldog' ipv 'bullfrog' zingen. Het is een geinig liedje, met een leuke rol voor de piano, maar net als Only a Northern Song weet het me niet echt te pakken. De coupletten vind ik vrij saai, en de refreinen... tja, ze missen gewoon iets, kan er de vinger niet op leggen. Wellicht de Beatles-magie. Voor mij in ieder geval ook duidelijk een B-kantje.

Gelukkig is er nog It's All Too Much om de eer te redden. Weer een psychedelisch liedje van Harrison, maar deze weet me wél te pakken. Leuke inventieve instrumentatie met o.a. dat orgel, George vind ik hier veel fijner zingen, en dit is gewoon een fijn pakkend liedje! Het liedje dat me het meeste aanspreekt van het hele album. Erg meeslepend weer, maar nu op een goede manier. Leuk blazertje komt er op een gegeven moment ook langs. Dit nummer was oorspronkelijk opgenomen vlak voor Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band werd uitgebracht, en zou op het album daarna verschijnen: Magical Mystery Tour. Uiteindelijk ging dat dus niet door, en kwam het hier op terecht. Gelukkig maar, tenminste nog iets goed hierop (alhoewel, aan de andere kant geeft het een reden om dit te kopen, anders had ik hem gewoon links kunnen laten liggen).

Na de Beatles-nummers krijgen we de soundtrack van George Martin, wat ook precies klinkt als hoe het bedoeld is: ter ondersteuning van een film. Ik kan me goed voorstellen dat het met beeld erbij erg goed werkt, maar daardoor kan het dus minder goed op zichzelf staan. Het klinkt ook als typische animatiefilmmuziek van die tijd (denk aan Disney). Veel strijkers. Er komen ook leuke melodietjes langs, en het zit allemaal prima in elkaar. Ik kan er dan ook prima naar luisteren, maar voor mij niet iets om vaak op te zetten. Overigens ook best leuk gedaan hoe een paar keer Beatles-muziek erin is verwerkt.

Als geheel werkt het album totaal niet voor me. Een paar oude liedjes die niet heel goed zijn, wat nieuwe liedjes die op een uitzondering na ook maar matig zijn, en dan nog wat filmmuziek die nauwelijks op zichzelf kan staan, en weinig herbeluisterwaarde heeft. Maakt het een rommelig geheel, met weinig momenten waar ik van kan genieten. Daarom kom ik toch tot maar twee sterren, helaas.

Stijn_Slayer
Hoewel ik het qua eindooreel over de nummers niet helemaal met je eens ben ('Only a Northern Song' vind ik briljant en 'Hey Bulldog' vind ik ook wel tof), vind ik wel dat je het goed omschreven heb. Dat eindoordeel is slechts een kwestie van smaakverschil.

'Only A Northern Song' staat in mijn top 3 Beatles nummers. Heerlijk dissonant. En die cynische zang (inderdaad wel monotoon) vind ik ook wel leuk.

''If you're listening to this song
You may think the chords are going wrong
But they're not
He just wrote it like that''

(..)

''If you think the harmony
Is a little dark and out of key
You're correct, Is nobody there''

Typische Harrison humor.

avatar van Arrie
Ja, de tekst vind ik ook wel leuk.
Tekst komt echter bij mij op de tweede plaats, eerst moet de muziek goed zijn, en daardoor kan die tekst het nummer niet redden.

avatar van Lennonlover
Het eerste deel van het album is, zoals we gewend zijn van de Fab, geniaal. De tweede helft maakt alles kapot. Toch is het eerste deel goed genoeg om er nog een 3,5 van te maken.

avatar van Chronos85
Je tweede zin is een soort contradictie maar ik ben het verder helemaal met je eens. Elk nieuw nummer is een waardevolle toevoeging aan de discografie van de band. Ook moet ik zeggen dat het klassieke stuk niet uit de context van de film dient te worden gezien en daarbinnen misstaat het geenszins. Hetzelfde geldt voor All You Need Is Love en Yellow Submarine. Cartooneske nummers waar velen op afgeknapt zijn vanaf de muziekles op de basisschool maar beide authentiek en zeer passend binnen de film. Daarom 3,5* voor mij.

PriestMaiden
Minste release uit de remaster-reeks. De eerste 6 nummers boeien mij, de daarna volgende nummers niet zo.

PriestMaiden
Het titelnummer staat trouwens al eens op 'Revolver'

avatar van rkdev
Net bekend geworden:
The Beatles' 'Yellow Submarine' komt is gerestaureerde versie uit op DVD en Blu-ray op 28 mei.

The Beatles brengen tevens een nieuwe hardcover editie van het Yellow Submarine boek uit op 24 april en de soundtrack wordt ook opnieuw op Cd uitgebracht. Geen idee wat hier het verschil zal zijn t.o.v. de recent verschenen remaster.

Edit: het lijkt erop dat dit album een re-release krijgt: The Beatles - Yellow Submarine Songtrack (1999)

Theekransje verwijderd.

Ik ben benieuwd in hoeverre de nummers van de nieuwe remaster van 'Yellow Submarine Songtrack' te vergelijken zijn met deze soundtrack. Komen ze overeen met de eerdere release van de songtrack uit 1999 of toch de 2009 uitgave?
De George Martin kant klinkt verder erg goed. 'Sea of Time' zou niet op een album als 'Sgt. Pepper's' of 'Magical Mystery Tour' misstaan.

avatar van goldendream
Klopt het volgende?

- 'Yellow Submarine' is een nummer van 'Revolver' uit 1966 en had toen niks te maken met de later te verschijnen film. Beide versies van het nummer zijn identiek dezelfde.

- 'All You Need Is Love' is een single uit 1967 en had toen niks te maken met de later te verschijnen film. Beide versies van het nummer zijn identiek dezelfde.

- De nummers 'Only A Northern Song', 'All Together Now', 'Hey Bulldog' en 'It's All Too Much' stammen uit 1967. Zijn ze geschreven voor de film? Hebben ze aanvankelijk niks met de film te maken? Waarom werden ze toen niet uitgegeven?

- In 1968 schrijft George Martin zijn instrumentale nummers en verschijnt de film.

- In 1969 verschijnt het album.

- Veel later komt de soundtrack opnieuw uit, met veel meer nummers op. Waarom? Zijn het dezelfde versies of andere?

avatar van Dungeon
Alleen Hey Bulldog is geschreven voor de film. Omdat ze nog een nummer nodig hadden.

Eerst was er het liedje Yellow Submarine op Revolver. (Als single uitgebracht samen met Eleanor Rigby).
Het lied was de inspiratiebron voor de film en dus niet zoals nu meestal gebeurt dat er liedjes bij een film gezocht worden.

Hier wat info over de film:
De Beatles moesten nog een film maken vanwege contracten. Er waren diverse scripten langs geweest maar dat vonden ze allemaal niets. Het lied Yellow Submarine inspireerde Lee Minoff (waarschijnlijk ik stuur je een bron) tot het schrijven van een script. Na Lee hebben diverse schrijvers aan het script gewerkt. En ook de Beatles brachten ideeen in. De Beatles kwamen alleen niet onder het contract uit omdat ze zelf geen hoofdrollen speelden. De stemmen in de film zijn trouwens ook niet van de Beatles.

In 1999 was de film opgeknapt en te zien in Imax en zo. Toen hebben ze een nieuwe soundtrack uitgebracht met alle liedjes uit de film. De soundtrack uit 69 is dus niet volledig. Niet dat die uit 99 volledig is want daar ontbregen de George Martin nummers weer op.

Geen 1 nummer is geschreven voor de film. Behalve dus Hey Bulldog. (Die overigens alleen in de Europese versie van de film gebruikt is en niet in de Amerikaanse).

Waarom werden ze toen niet uitgegeven? It's All Too Much is geschreven toen the beatles met Magical Mysterie Tour bezig waren. Ik denk dat deze gewoon over was.
Die andere 2 nummers zijn nummers van George. Paul en John kregen nu eenmaal voorrang om hun nummers op plaat te krijgen waardoor er altijd wel een nummertje van George over was.

Volgens mij staat hier nu alles wel in van wat je gevraagd hebt. Het is niet echt 1 mooi geheel geloof ik. Hier zitten een aantal Beatelkenner waarbij mijn kennis verbleekt. Grijp in aub indien nodig. Maar volgens mij klopt dit allemaal wel.

avatar van devel-hunt
Only a Northern Song is geschreven voor sgt pepper, maar werd te zwak bevonden, dus een left over.
Op de lp Yellow submarine staan maar 6 Beatles nummers, terwijl er in de film veel meer zijn gebruikt. Die zijn later allemaal verschenen (1999) op de hernieuwde versie van de Yellow submarine soundtrack.

avatar van JelmerHolwerda
It's All Too Much is echt ondergewardeerd vind ik. Mooiste nummer van de plaat.

avatar van heartofsoul
Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik naar de bioscoop ging om deze film te zien. Als ik de instrumentale stukken van George Martin hoor, zie ik de beelden weer voor mijn geestesoog. Dit zal mijn waardering van dit album waarschijnlijk wel positief hebben beïnvloed.

Toen ik uit de bioscoop (De Uitkijk op de Prinsengracht) kwam, constateerde ik dat mijn fiets door onbevoegden was meegenomen. Ik kwam lopend, en nog "high" van de film thuis. Let wel: ik had niets gebruikt, alleen een kop thee gedronken.

Stijn_Slayer
Rutlesthee zeker?

avatar van heartofsoul
Neen, Stijn, gewoon jasmijnthee... Dat dronken de meeste hippies die ik kende...

avatar van JelmerHolwerda
Vind het eerste deel eigenlijk hartstikke leuk, maar het tweede deel is gewoon helemaal niks. Helaas daarom 2,5*

avatar van Ronald5150
Dit album vind ik nogal een vreemde eend in de bijt in het oeuvre van The Beatles. Daarnaast vind ik ”Yellow Submarine” ook niet bijster goed. Van de zes echte Beatles liedjes zijn er al twee eerder uitgebracht en de vier nieuwe nummers, met uitzondering van ”Hey Bulldog”, kunnen me niet echt bekoren. Dan volgen de instrumentale nummers van producer George Martin. Dat vind ik echt helemaal niks. Het doet nogal Disney-achtig aan en werkt eerder op mijn zenuwen dan dat het me ook maar enigszins iets doet. Misschien werkt het beter met de film erbij, maar op zichzelf werkt het bij mij totaal niet. ”Yellow Submarine” vind ik een nogal overbodig album, in ieder geval onder de naam The Beatles. Het zal commercieel gezien allemaal interessant en geslaagd zijn geweest, maar artistiek gezien slaat het voor mij persoonlijk de plank volledig mis.

avatar van teus
Dit album moet je als soundtrack/tussendoortje zien van de gelijknamige beatletekenfilm
Niet van de zelfde klasse dus als hun orgineel uitgebrachte single of albumwerk

avatar van Lennonlover
It's All too Much is zo onderschat. Het is punk avant-la-lettre, het is vroege postrock, het is pop en stadionrock allemaal in één nummer. Ook only a northern song wordt te vaak vergeten. Pareltje van George. hey Bulldog is opzwepend, klinkt vrolijk. Gewoon een erg goed poplied, daar waren ze goed in. Yellow Submarine is nooit mijn ding geweest maar de andere 5 eerste nummers krikken het geheel wel een flink stuk op.

avatar van lennert
It's All Too Much is fijn, zeker een van de betere songs van het album. Voor de rest weet ik niet echt wat ik er mee moet. De twee bekende hits vind ik als losse songs al vervelend en de orkestrale soundtrack is zonder context van de beelden eveneens niet heel bijzonder. Strontvervelend is het niet, maar het voelt vooral onnodig aan.

Voorlopige tussenlijst:
9. With The Beatles
10. Beatles For Sale
11. Please Please Me

avatar van RuudC
Hehehe, ik weet ook niet goed wat ik hiermee moet. Ik ben dan wel dol op Yellow Submarine en All You Need Is Love, maar voor die nummers zet ik wel Revolver of Magical Mystery Tour op. Only A Norther Song en It's All Too Much zijn eigenlijk twijfelgevallen bij mij. Dan vind ik de George Martin songs eigenlijk nog het interessantst, al wordt er wel weer Beatleverleden aangehaald. Leuke soundtrack op zich en lekker typisch sicties, maar ik vermoed dat hier niet de plaat maar de film wel interessant is. Zo goed als Magical Mystery Tour wordt het nergens.

Tussenstand:
9. Beatles For Sale
10. With The Beatles
11. The Beatles

avatar van devel-hunt
Yellow Submarine, de soundtrack van de gelijknamige tekenfilm die in 1969 uitkwam en voor heel veel jonge fans zorgde.
Het leuke is dat zowel de zoontjes van George en John er eind jaren 70 via de tekenfilm achter kwamen dat ze wereldberoemde vaders hadden. Simpelweg omdat de tekenfilm op TV werd uitgezonden en ze hun vaders herkende.

Lennonlover schreef:
Het zijn The Beatles, en dan is het volgens de kenners geniaal, maar het nummer Yellow Submarine had net zo goed van De Havenzangers kunnen zijn. Het zal wel geniale hoempapa muziek zijn!!

JanLo65 schreef:

In mijn bericht van 11 juni 2017 maak ik mijn punt iets duidelijker. Yellow Submarine heb ik nooit goed gevonden. Hoempapa-muziek, inderdaad. Maar het minst dat je kan zeggen is dat ze dingen probeerden en grenzen aftastten.

Lennonlover schreef:

Ik vind ze ook niet slecht, maar geniaal absoluut niet. Ze zijn zo vreselijk populair, en dan vooral onder blanke intellectuelen of wannabe intellectuelen, maar ik vind ze gewoon doorsnee goed. Dat geldt trouwens ook voor die andere band (The Rolling Stones), die bekend zijn geworden met covers van zwarte artiesten die veel beter waren, maar zwart en de populariteit van deze band nooit hebben kunnen evenaren.

JanLo65 schreef:

Ik ben momenteel een tvprogramma aan het schrijven over die 'veel betere zwarte artiesten'. Dit is de eeuwige discussie van de kip of het ei. Als Lennon, Richards en konsoorten er niet waren geweest, dan hadden we misschien (waarschijnlijk?) nooit iets van Blind Lemon Jefferson of Charley Patton gehoord en was Chuck Berry een veel stillere dood gestorven.
The Beatles geschiedkundig trouwens ook een andere rol gespeeld dan de Stones.
Interessante discussies maar we zijn er al 50 jaar over aan het debatteren (enfin, ik een stuk of 15 maar)

Lennonlover schreef:

The Beatles geschiedkundig trouwens ook een andere rol gespeeld dan de Stones.
Hierin heb je waarschijnlijk gelijk, en ik wil ook niet beweren dat de zwarte artiesten per definitie beter zijn. Ik weet alleen wel dat het grote gros sowieso niet weten wie Blind Lemon Jefferson of Charley Patton zijn. Ik bedoelde trouwens ook The Stones in vergelijking met de zwarte artiesten, want The Beatles spelen daar idd een andere rol in. Trouwens, volgens mij lag de muziek van The Stones veel meer in het straatje van Otis Redding , Solomon Burke en Irma Thomas, dan Blind Lemon Jeferson en Charley Patton!

PS Ik ben benieuwd naar dat tv-programma. Kun je mij vertellen wanneer en op welk net het uitgezonden wordt ?

avatar van pmac

pmac schreef:
Deze lp schaf je alleen aan voor Hey Bulldog. De rest is nauwelijks relevant.

All you need is love, als ik dit zo lees. En dan lekker gaan varen in een yellow submarine.

avatar van teus
pmac schreef:
Deze lp schaf je alleen aan voor Hey Bulldog. De rest is nauwelijks relevant.

Destijds aangeschaft speciaal voor All Together Now ..... wereldsong scherpe tekst en steekt muzikaal heel goed in elkaar