J.J. Cale - Really (1972)

Label: Mercury

1. Lies (2:57)
  2. Everything Will Be Alright (3:17)
  3. I'll Kiss the World Goodbye (1:50)
  4. Changes (2:28)
  5. Right Down Here (3:27)
  6. If You're Ever in Oklahoma (2:07)
  7. Ridin' Home (2:42)
  8. Going Down (3:04)
  9. Soulin' (2:24)
  10. Playing in the Street (1:58)
  11. Mo Jo (2:29)
  12. Louisiana Women (3:01)
avatar van Ronald5150
Niet zo goed als "Naturally", maar "Really" is weer een fijn klinkende laidback plaat zoals we dat van J.J. Cale gewend zijn. Zijn karakteristieke gitaarspel is weer uit duizenden herkenbaar en zijn diepe warme lome stem zorgt voor een ongekend ontspannen sfeer. Het mooiste liedje vind ik "Everything Will Be Allright". Niet alleen vanwege het gitaarspel van Cale, maar ook vanwege het mooie jazzy pianowerk. Verder is "Really" gewoon ontspannen en rustgevend. Mooie muziek en goede liedjes van een ingetogen grootheid.

avatar van gaucho
nlkink schreef:
Nou, Mssr Renard, het komt gewoon neer op hetzelfde na Troubadour, maar is wel best aangenaam hoor.

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Natuurlijk blijven het songwriters-minatuurtjes met zijn subtiele, uit duizenden herkenbare gitaarspel als bindende factor, maar productioneel en instrumentaal zit er toch wel enige verschuiving in. Zo komt op sommige latere albums die vervelende ritmebox - die op vroegere platen al te horen is - wat nadrukkelijker naar voren, is de productie soms een stuk cleaner en beluister ik iets meer nummers met caribische invloeden.
Maar dat zijn relatieve details die aan de 'succesformule' van 's mans muziek niets afdoen. Al vind ik niet ieder album van na Grasshopper even geslaagd. Wat dat betreft maakte hij zijn beste werk toch wel in de jaren zeventig.

Deze is minder bekend dan Naturally of Troubadour, maar doet daar mijns inziens nauwelijks voor onder. Wel vind ik het altijd jammer dat veel van die nummers zo snel worden weggedraaid en dus zo kort duren. Daar had net iets meer in gezeten, denk ik dan vaak. Maar ja, het is ook wel kenmerkend voor de unieke aanpak van J.J. Cale: effectieve songwriting en gitaarwerk op de vierkante millimeter.