Weyes Blood & The Dark Juices - The Outside Room (2011)

Folk / Avant-Garde
Label: Not Not Fun

1. Storms That Breed (6:34)
  2. Dream Song (5:42)
  3. Candy Boy (9:25)
  4. Romneydale (7:17)
  5. In the Isle of Agnitio (6:48)
  6. His Song (6:03)
avatar van The Scientist
Wauw, ik kende het al een tijdje, heb het ooit opgezocht en geluisterd en weet dat ik het toen fijn vond... maar kwam hem van de week in platenwinkel tegen en sindsdien veel vaker opgezet... echt heel fijn deze plaat erg duistere "dream-folk" of zoiets...

avatar van essence
Sterke plaat van Natalie Mering, die ook bandlid is van Jackie-O-Motherfucker. En dat kan je wel een beetje horen. Ook zij brengt een vorm van 'weird americana' zoals de muziek van JOM ook wel eens wordt genoemd.
Maar bij Weyes Blood is het iets rechtlijniger, minder jam gericht. het is ook psychedelisch van inslag en de muziek krijgt door de zang een heel sacraal karakter.
Genieten is dit.

avatar van E-Clect-Eddy
Vandaag deze maar eens aanhoren, het laatste album is een juweeltje. Deze is dat niet voor mij.
Discogs tags Abstract, Experimental, Ambient - niet helemaal mijn genres.

Deze is minder gefocust, alle ingrediënten zijn aanwezig die je ook hoort op het meest recente album Front Row Seat to Earth. Maar die heeft een duidelijke samenhang / thema die ik hier niet kan ontdekken bij de eerste beluistering. De teksten zijn vager en slechter te verstaan, zit geen goed verhaal in. Soms bijna mantra achtig, meer stijl over inhoud.

Een nummer als In the Isle of Agnitio staat dichter bij het experimentele werk van Jenny Hval - Blood Bitch (2016). Erg lange nummers, ze houdt zich niet in. Niet geschikt voor Pop of Rock fans. Heeft door het gammele orgeltje en Psychedelische effecten wel iets van een 60s vibe op Storms That Breed

Overigens heet track twee Lost in Dreams op Spotify ipv Dream Song, verder geen vermelding van op Discogs, foutje bij de streamer? Of een afwijkende release, of een andere versie van het nummer?