Ladytron - Gravity the Seducer (2011)

Pop / Electronic

9. Melting Ice
  10. Transparent Days
  11. 90 Degrees
  12. Aces High
Het vijfde album van Ladytron alweer; wie had dat kunnen bedenken. Ik niet in elk geval.
Ik heb ook een rare verhouding met dit stel: het debuut 604 draaide ik behoorlijk veel en ineens was ik het zat. Had er geen zin meer in en het album deed me niets meer. Dat duurde een paar jaar en toen was het opeens weer dik en mik tussen dat album en mij.

De tweede en vierde heb ik hooguit eens een keertje beluisterd en daar kan ik weinig over zeggen.

Het lijkt er dus op dat ik er telkens eentje oversla en Gravity Seducer ontspringt de dans daarom niet.
Het is een fijn popplaatje geworden waar de dromerige zang weer centraal staat en laat dat nu net weer het euvel zijn met deze band. Ik vind het best fijn, maar na verloop van tijd begint het wat te vervelen of beter gezegd: als met een lekkere eau de toilette is het na een tijdje vervlogen en moet je goed je best doen om er nog van te genieten.

Makkelijke pop met genoeg kleine stekeligheden om het boeiend te houden. Het is nog even afwachten welke kant het balletje uiteindelijk op zal rollen maar vooralsnog vind ik het een vermakelijk album dat lekker wegluistert. Niets meer of minder.

avatar van Hanszel
Heb zelf met albums 2, 3 en 4 min of meer hetzelfde als aERodynamIC hierboven beschrijft. 604 vond ik vooral leuk vanwege het hitje (playgirl) en later bleek pas dat ik het héle album eigenlijk best goed vond (in eerste instantie was dat niet zo).
Light & Magic maar aangeschaft ‘want Ladytron dus leuk’ maar eigenlijk niet zo leuk (in mijn oren dan).
Opvolger Witching Hour vond en vind ik nog steeds geniaal, maar Velocifero was er een in de categorie ‘meer van hetzelfde’.

Toen ik een tijd terug op KinkFM (nog een paar dagen resteren deze geweldige zender. Wat zonde..., bedankt Kink!) een nieuw nummer van Ladytron hoorde, hoorde ik meteen dat het Ladytron was. Niet zo moeilijk want ze hebben wel een typisch eigen geluid. Echter wat ik vreesde was dat het nieuwe album er een zou worden als Velocifero: hetzelfde kunstje nog een keer uitgevoerd.
Ben momenteel Gravity the Seducer aan het checken via de luisterpaal en het is nog te vroeg om een oordeel te vellen. Hoewel het op het eerste gehoor al beter klinkt dan Velocifero weet ik nog niet of dit iets voor langere tijd is. Van de andere kant: slecht is dit zeker niet, maar gezien mijn historie met de band en eerdergenoemde voorspelbaarheid weet ik niet of het mij persoonlijk gaat beklijven. Kan me echter goed voorstellen dat mensen die dit voor het eerst horen hier zeker van gecharmeerd kunnen zijn.

Zo, dat waren een hele hoop woorden om te zeggen “leuk, maar ik weet nog niet hoe leuk” Hopelijk blijft ie nog even in de luisterpaal dan kan ik een beter oordeel vellen.

avatar van DeschainRoland
Na de initiële teleurstelling (3*) toch een iets positievere tweede luisterbeurt (3,5*). Hopelijk wordt dit nog meer, maar ik heb er eerlijk gezegd mijn twijfels bij. Het pakt me niet zoals Witching Hour dat wel direct deed (en nog steeds doet) Zonde vind ik dat als Ladytron-fan...

avatar van Madjack71
aERodynamIC schreef: ...en laat dat nu net weer het euvel zijn met deze band. Ik vind het best fijn, maar na verloop van tijd begint het wat te vervelen...

Ook de gedachte die ik er bij heb..het luisterd idd. lekker weg, maar vervlucht net zo snel. De hoes heeft een mooi ouderwetse jaren tachtig aandoende sfeer.

avatar van wibro
Dit album van Ladytron luistert heerlijk weg, ik vind het beter dan hun voorlaatste album Velocifero, hoewel het hier wel op voortborduurt. Vernieuwend is dit album dus geenszins, maar er staan toch wel een paar zeer sterke songs of instrumentals op zoals Mirage en Ritual. Voor mij alle reden dit album toch een hoog waarderingscijfer te geven, hoewel 4,5* toch wel iets aan de hoge kant is. Witching Hour is Ladytron's beste album en dat zal het ook wel blijven ook

aERodynamIC schreef:

Ik denk dat elk album dat je op een gegeven moment te vaak heb gehoord gewoon minder wordt, misschien enkele albums uitgezonderd.

avatar van Shinobi
Aangezien ik alle voorgaande albums van Ladytron beluisterd heb, heb ik me ook maar eens aan dit album gewaagd.
En op het eerste gehoord klinkt het weer als veel van hetzelfde, maar wel leuk om te horen dat er enkele instrumentals opstaan zoals: Transparent Days en Aces High.

Voor nu 3,0, maar kan wellicht hoger worden na meer luisterbeurten.