Candi Staton - Evidence (2011)

Alternatieve titel: The Complete Fame Records Masters

Soul
Label: Kent

1. Someone You Use (2:31)
  2. I'd Rather Be an Old Man's Sweetheart (Than a Young Man's Fool) (2:05)
  3. You Don't Love Me No More (2:20)
  4. Evidence (2:35)
  5. Sweet Feeling (2:41)
  6. Do Your Duty (2:31)
  7. That's How Strong My Love Is (3:25)
  8. I'm Just a Prisoner (Of Your Good Lovin') (3:08)
  9. Another Man's Woman, Another Woman's Man (2:29)
  10. Get It When I Want It (2:24)
  11. For You (3:07)
  12. Never in Public (2:21)
  13. Heart on a String (2:58)
  14. Stand by Your Man (2:52)
  15. How Can I Put Out the Flame (When You Keep the Fire Burning) (3:10)
  16. Mr. and Mrs. Untrue (3:25)
  17. Too Hurt to Cry (3:00)
  18. He Called Me Baby (2:42)
  19. That Old Time Feeling (2:42)
  20. To Hear You Say You're Mine (3:06)
  21. What Would Become of Me (2:45)
  22. Freedom Is Just Beyond the Door (2:47)
  23. Where Were You (3:17)
  24. Do Right Woman (3:07)
  25. Trouble, Heartaches and Sadness (2:47)
  26. Spread Your Love on Me (3:10)
  27. Do It in the Name of Love (2:59)
  28. Darling You're All That I Had (3:25)
  29. Blackmail (2:57)
  30. In the Ghetto (2:52)
  31. Wanted: Lover (2:41)
  32. The Best Thing You Ever Had (2:24)
  33. Lovin' You Lovin' Me (2:59)
  34. I'll Drop Everything and Come Running (2:47)
  35. The Thanks I Get for Loving You (2:38)
  36. Sure as Sin (2:56)
  37. It's Not Love (3:25)
  38. Something's Burning (3:26)
  39. I'm Gonna Hold On (To What I Got This Time) (3:02)
  40. Love Chain (3:01)
  41. Slipping Away (3:10)
  42. One More Hurt (2:41)
  43. Lovin' the Easy Way (2:50)
  44. Are You Just Building Me Up (3:28)
  45. I'll Be Here (3:25)
  46. I Gave a Little and Lost a Lot (4:19)
  47. Jolene (4:13)
  48. We Had It All (2:53)
avatar van thelion
Waarschijnlijk de beste Candi Staton verzamelaar die te krijgen is........

Als je Candi Staton - Candi Staton (2004) een goed album vind dan kan je deze blind aanschaffen. heb je wel 26 nummers dubbel, maar ook 22 nummers extra.

Vlak na deze prachtige remastered verzamelaar van Candi Staton verscheen er ook een ijzersterke verzamelbox van de complete Fame Studios:
The Fame Studios Story 1961-1973 (2011)

Dat staat vol met fraaie nummers. Maar iedere keer als ik dan Candi Staton hoor zingen, dan spits ik mijn oren, dan zet ik 'm harder. Wat een unieke prachtige stem heeft zij toch. Ze snijdt dwars door mij heen. En wat daarbij bijzonder is: vrijwel elk nummer wat zij zingt is goed tot geweldig. Nu heeft het één ook met ander te maken, want een liedje hoeft maar aardig te zijn en mevrouw Staton maakt er wel wat bijzonders van. Echt pure klasse! Mijn favoriet: I'm Just A Prisoner (For Your Good Lovin')... briljant.

Nu klinkt dit misschien wel heel erg positief, maar ik kan er echt niks anders van maken. Dit schitterende document Evidence is het definitieve bewijs dat 'Southern Soul Diva' Candi Staton tot de absolute top behoort van de Soul en Pop muziek. Je kan deze dubbelaar dus gelijk harder zetten, het is puur genieten geblazen. Er staan (als extra) ook nog eens 12 nog nooit uitgegeven opnames op. En ere wie ere toekomt: alles 48 (!) nummers zijn uitstekend opgenomen met producer Rick Hall. At Fame Studios dus.

avatar van thelion
Aretha Franklin word wel The Queen of Soul genoemd, maar dan is Candi Staton toch zeker wel de Keizerin.
Candi Staton geboren Canzetta Maria Candi Staton te Hanceville Alabama op 13 maart 1940.
Op 12 jarige leeftijd werd Candi samen met haar zuster Maggie door haar ouders naar The Jewell Christian Academy in Nashville Tennessee gestuurd een christelijke kostschool en daar werden haar zangtalenten van de meisjes Statonal snel ontdekt. De Koster van de school vormde een Gospel Trio met Candi & Maggie Staton en Naomi Harrison en onder de naam The Jewell Gospel Trio kwamen ze in het lokale Gospel circuit terecht. Ze traden op met grootheden als The Soul Stirrers, C. L. Franklin en Mahalia Jackson.
Er werden verschillende singles opgenomen voor de labels Nashbro, Apollo en Savoy Records in de periode 1953-1963 zeer zeldzaam en ware collecters items zijn het geworden.
Haar solocarriere heeft ze te danken aan Clarence Carter die haar in 1968 ontdekte en voorstelde aan (en daar gaan we weer) Rik Hall van The F.A.M.E. Studios waarvoor ze heel veel singles heeft opgenomen de eerste was I'm Just A Prisoner (Of Your Good Lovin') die haar in 1 klap beroemd maakte in de V.S. Haar eerste album Candi Staton - I'm Just a Prisoner (1969) werd ook goed ontvangen en ze stond op het punt om even groot te worden als Aretha en Diana het succes bleef komen met albums als Candi Staton - Stand by Your Man (1971) en Candi Staton - Candi Staton (1972) en ook haar singles bleven scoren.
Ook toe de interesse van de "echte" Soul verminderde en de Funk en Disco hun opmars maakten speelde Candi hier op in met als gevolg de wereldwijde disco knaller Young Harts Run Free. Hierna raakte haar carriere een beetje in het slop en mede door de slechte verstandhouding met haar toenmalige platen maatschappij Warner Bros besloot ze er de brui aan te geven en zich alleen nog maar op Gospel muziek te richten. In eigenbeheer heeft ze een hele berg Gospel albums opgenomen die bij een select publiek zeer in de smaak vielen, maar Candi verdween in de vergetelheid tot aan 1991 toen The Source haar You Got the Love uit 1986 in een remix uitbracht. Candi profiteerde niet echt van deze tijdelijke opleving tot aan 2006 toen eigenlijk uit niets daar ineens Candi Staton - His Hands (2006) uitkwam een soort van come-back album dat insloeg als een bom, ze ging weer touren en er volgden tot op heden nog 3 albums en ze is weer helemaal terug.

Op deze dubbel cd staan 48 opnames uit haar tijd dat ze onder de vleugels van Rick Hall zat. 48 nummers die 48 keer midden in de roos zijn er zit werkelijk waar geen zwakke broeder tussen. Haar schitterende stem leent zich uitermate goed voor de gevoelige Southern Soul en mede de fenomenale productie van Hall zijn het stuk voor stuk klassiekers.

avatar van Kronos
thelion schreef:
Waarschijnlijk de beste Candi Staton verzamelaar die te krijgen is........

Voor die 22 nummers extra had ik wel 14 euro over.

Mooi boekje erbij ook.