Wobbler - Rites at Dawn (2011)

3,56

Noorwegen
Label: Termo

1. Lucid (1:40)
  2. Lá Bealtaine (7:51)
  3. In Orbit (12:29)
  4. This Past Presence (6:13)
  5. A Faerie's Play (5:19)
  6. The River (10:04)
  7. Lucid Dreams (2:19)
8 BERICHTEN 1 MENING
avatar van Casartelli
Zit deze nu voor het eerst te beluisteren (en dan ook nog überhaupt als eerste Wobbler-album) en nu, bij A Faerie's Play, word ik voor het eerst ten minste een beetje gegrepen. Verder is het Yes voor en Yes na (circa The Yes Album / Fragile / Close to the Edge). Dat zal ongetwijfeld zijn fans trekken, al komt het plagiaatgehalte hier en daar griezelig dicht bij een The Watchniveau.

avatar van Svendra
Svendra (crew)
Casartelli schreef:

Best wel, ja. Bij de twee voorgangers valt dat wel mee trouwens. Die albums neigen minstens zo veel naar King Crimson en Gentle Giant. Overigens hoeft een gelijkenis met Yes geen nadeel te zijn.

.. en nu, bij A Faerie's Play, word ik voor het eerst ten minste een beetje gegrepen

Je beschrijft zo ongeveer het probleem dat ik met Wobbler heb. Het is muziek die, hoe vakkundig ook, maar moeilijk beklijft. Rites of Dawn is dan nog het meest toegankelijk en is wat mij betreft hun beste album.

avatar van BoyOnHeavenHill
Moeilijk hoor. Ik ben over het algemeen wel van de "beter goed gepikt dan slecht verzonnen"-school, maar dit gaat allemaal toch wel èrg ver. Compositorisch af en toe best interessant, mooie arrangementen en klankkleur, technisch zeer vaardig, en ik luister er ook best graag naar, maar wanneer er nauwelijks een minuut voorbijgaat zonder dat ik aan Anderson, Howe en Squire moet denken kan ik me gewoon niet aan de muziek overgeven.
        Aan de andere kant, het loopt allemaal wel vlot door, het is soms bijna net zo uplifting als Yes, en door de grote afwisseling en de kleurige nummers kan ik het ook enorm vaak draaien. Het is eigenlijk net als bij de uit de lucht vallende "And rise again by break of dawn"-climax van This past presence: het slaat nergens op, maar het is wel lekker. Moeilijk om een oordeel te vellen over dit album (overigens ook míjn eerste van Wobbler).

avatar van Casartelli
BoyOnHeavenHill schreef:

Hé, zag ik jou net niet bij Änglagård?

Om nog even bij de eigentijdse typisch Scandinavische prog te blijven: probeer Anekdoten, Paatos of White Willow eens. Vooral die eerste twee hebben pakweg honderd keer zoveel eigenzinnigheid als Wobbler.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ja Casartelli, ik zit momenteel voor 200% in de prog... (Loop al de hele dag naar de voordeur op en neer, want ik verwacht een pakketje met daarin de Finch-box.) Dank voor de tips, ik weet niet hoe snel ik er aan toe kom want er staat nog veel muziek op de to-do-lijst, maar wees er van overtuigd dat ik ze op prijs stel en ook zéker ga navolgen!

avatar van BoyOnHeavenHill
Sinds mijn bericht van een klein half jaar geleden heb ik dit album toch al weer een keer of tien gedraaid, en ik blíjf er maar lol aan beleven. Mijn kritiek blijft staan, maar het plezier laat zich niet ontkennen, dus ik geef me er maar aan over (en verhoog mijn waardering met één ster).

Ozric Spacefolk
Redelijke, ouderwets symfo, die wat neigt naar Yes, Cantebury scene en wat Gentle Giant.
Erg lekker, maar niet zodanig dat het voor mij een klassieker wordt.
Dan vind ik Anekdoten verrassender.

Toch is het wel goed, dit.

avatar van Brunniepoo
Deze heb ik bij het uitkomen aan me voorbij laten gaan, had niet het idee dat het iets voor mij zou zijn. Nu moet ik de nieuwe Wobbler recenseren, dus ter voorbereiding toch maar eens dit album gedraaid, en tja, mijn vermoeden klopt eigenlijk wel. Het is allemaal niet slecht ofzo, maar ik hoor er toch weinig in dat me echt aanspreekt. Weinig origineel en een zanger waar ik ook niet echt warm voor loop. Nu maar hopen dat de nieuwe beter is...