Trivium - In Waves (2011)

Label: Roadrunner

1. Capsizing the Sea (1:31)
  2. In Waves (5:03)
  3. Inception of the End (3:48)
  4. Dusk Dismantled (3:47)
  5. Watch the World Burn (4:53)
  6. Black (3:28)
  7. A Skyline's Severance (4:52)
  8. Ensnare the Sun * (1:22)
  9. Built to Fall (3:08)
  10. Caustic Are the Ties That Bind (5:35)
  11. Forsake Not the Dream (5:21)
  12. Drowning in Slow Motion * (4:30)
  13. A Grey So Dark * (2:41)
  14. Chaos Reigns (4:08)
  15. Of All These Yesterdays (4:22)
  16. Leaving This World Behind (1:31)
  17. Shattering the Skies Above * (4:42)
  18. Slave New World * (2:58)
  19. In Waves [Live from Chapman Studios] * (4:46)
1,5
Het titelnummer is in ieder geval al niks, het klinkt allemaal een stuk commercieler. Maar we wachten af.....

avatar van WBN
WBN
Dusk Dismantled is ook al te beluisteren, Black ook maar deze in mindere kwaliteit omdat het van een live optreden is..

avatar van Soulmaggot
In Waves geweldig nummer,

Inception Of The End ook fantastisch zeer mooi refrein, wel zwakke solo voor Trivium te zijn toch,

Dusk Dismantled loeihard voor het eerst Trivium zonder cleane zang, ook black metal invloeden, maar een typische Matt Heafy Riff net voor de solo en een fantastische typische Trivium solo.

Black en Built To Fall zijn zachtere liedjes met voornamelijk cleane zang, maar ook weer zeer catchy en de solo van Built To Fall is super.

De teasers die op amazon te beluisteren waren beloofden ook veel goeds, kortom ik kijk echt uit naar dit album!

1,5
Trivium is een tijd een van mijn favoriete bands geweest en Ascendency een van mijn favoriete albums. Perfecte combinatie tussen brutaliteit en melodie en dat vind ik nog steeds.

The Crusade is dan weer heel erg Metallica maar wel heel erg goed. Op Shogun werden die twee werelden zeer goed gecombineerd en nu is In Waves er dan.

Poeh. De stukken met lekkere heavy riffs en geschreeuw klinken weer lekker maar als die cleane zang komt:

Gadverdamme! Glad als een aal. De band propt te veel ideeën in het nummer Inception of the End. Dat blastbeatgedeelte is echt compleet misplaatst.

Maar die volgepropte nummers bouwen bijna allemaal op dezelfde manier op. Daardoor heb ik er na 5 nummers weer eerlijk gezegd genoeg van. Iedereen die een beetje goed luistert hoort dat alle nummers dezelfde stemming hebben voor gitaar! Pas bij het tiende nummer wordt het beetje anders.

Bij nummer 11 dacht ik eerst dat Machinehead van Bush begon, zo onorgineel is het dus. Slecht, slecht, slecht en nog eens slecht. Het album zal weer lekker goed verkocht worden, alle nummers zijn alvast hapklaar gemaakt. Als je 1 nummer hebt gehoord weet je hoe het complete album zal gaan. 1,5 ster.

avatar van Von Helsing
Dit is inderdaad een heel slecht album. Toen ik in de Aardschok las dat ze de Metal moe waren en nieuwe wegen wilde verkennen, dacht ik gelijk dat komt niet meer goed.

1,5
Toen ik las dat alle nummers onder de 5 minuten zouden zitten had ik een behoorlijk slecht gevoel. Het 14 minuten durende Shogun van het vorige album is naar mijn mening het beste nummer van Trivium.

Tijd voor de top 40, jongens. Daar passen ze kwalitatief wel tussen.

Beter dan gemiddeld trashmetal-album. Doet me denken aan aan een mix van Bullet for my Valentine, Stone Sour maar ook de herrie van As I Lay Dying. En de zanger doet me steeds weer denken aan James Hetfield. Trivium kan nog wel iets groter worden dan ze al zijn.
Beste songs: Black, Built to Fall, Inception of the End.

4 sterren wat mij betreft !

jumpdafuckup schreef:
trashmetal-album.

Het album kan inderdaad de vuilnisbak in.

avatar van james_cameron
Prima album, met genoeg afwisseling tussen de songs om de volle lengte te blijven boeien. Ik hoor de band het liefst vol gas geven zoals in de meeste songs, maar ook de meer 'rustige' songs als het titelnummer en de semi-ballad Of All These Yesterdays mogen er zeker zijn. De minste songs zijn Watch The World Burn, Built To Fall en A Gray So Dark, die teveel leunen op cleane zangpartijen en iets te simpele melodielijnen. Deze mindere momenten doen denken aan Trivium's slapste album tot nu toe, het flauwe en inspiratieloze The Crusade. Gelukkig is In Waves voor het grootste gedeelte goed te genieten. Niet zo goed als Shogun en zeker niet zo goed als Ascendancy, maar wel een solide plaat die een zelfverzekerde band laat horen.

avatar van Soulmaggot
Iedereen verwachte gewoon HET BESTE TRIVIUM ALBUM OOIT omdat Matt Heafy dat de fans beloofde en dat zegt hij nu ook dat In Waves het beste is ooit, maar dat is het dus niet, heel goed album maar niet hun beste. Dus de fans hadden gewoon te hoge verwachtigen waarvan nu veel teleurstelling is denk ik. Maar op zich is het wel een zeer goed album en de geniale Matt Heafy riffs zijn weer meer als voldoende aanwezig!

1,5
Soulmaggot, waarom geef je dit 5 sterren? Onder zeer goed versta ik geen 5 sterren en bij jou commentaar ook niet.

Ik las laatst een interview van Trivium in de Aardschok, wat een pretentieuze zooi zeg. Matt Heafy zegt dat hij de cliche´s wilt vermijden en met dit album doen ze het tegenovergestelde. Ook komt een begrip als kunstmetal tepas. Toen ben ik maar gewoon naar het volgende interview gegaan, wat een onzin. Een band als Tool is wel art metal maar dit zootje toch niet?

Voordat sommige hier gaan denken dat ik Trivium wil bashen, integendeel. Shogun draai ik nog met veel plezier net als The Crusade en Ascendency. Vanmiddag luisterde ik het titelnummer van The Crusade en dat is zo goed. Alles klopt: De opbouw, de melodie, de solo´s. Het had zo een nummer van Metallica kunnen zijn. Jaren ´80 Metallica. Klasse dus. Dit is troep.

avatar van Dieter
Wat is er met Trivium gebeurd? Wat een commercieel BUTT album is dit geworden!

Voor de moeite geef ik 2,5*, omdat hier en daar toch nog wel wat klasse te horen is....

Voor mij de grootste tegenvaller van 2011.
Het vorige album vond ik eigenlijk best nog wel aardig, maar dit kan echt niet .

Met veel plezier zet ik 'Ember to Inferno' en 'Ascendancy' nog maar een keer op, want dat zijn en blijven gewoon prima albums!

Overigens is 'Inception Of The End' wel een prima nummer die zo op Ascendancy had kunnen staan!

avatar van oceanvolta
Mijn kennismaking met Trivium. Als ik het zo lees hier niet het beste album van Trivium om mee te beginnen. Toch hoor ik een aantal aardige dingen.
Er komen een aantal leuke riffs voorbij en de zang is goed te pruimen (de cleane niet zo).
Over het algemeen is het mij een beetje te poppy voor een metal band en de drums zijn te rechtlijnig.
Misschien ga ik nog eens een ander album van ze proberen.

oceanvolta schreef:

Het slechtste album om mee te beginnen, oceanvolta. Dit heeft niks meer te maken met de oude Trivium. De nieuwe drummer komt uit de Death Metal-hoek maar daar hoor je niet veel van terug op paar blastbeats na. Ik zou Shogun eens luisteren, vooral het titelnummer is om van te smullen!

avatar van Edwynn
Deze lijkt wat gladder, ja, Maar het grootste euvel waar Trivium al vanaf het begin mee kampt is het interessant maken van de opbouw van de nummers. Ik vind dit best aardig om eens te luisteren, maar na 3, 4 nummers ben ik er klaar mee. Dat is voor mij met In Waves niet anders als met Ascendency.

Heafy maakt zich wel een beetje schuldig aan prietpraat. In de Aardschok weet hij heel interessant iets over de nieuwe plaat te brengen. Alsof het compleet, nieuw en anders is. Maar het is eigenlijk gewoon meer van hetzelfde.
De kids vinden het vast prachtig. Ik wuif het niet weg, maar ik val er ook niet voor.

avatar van hellboy123
Edwynn schreef:

Amen to that. De CD is zo ongelooflijk eentonig dat je na een paar nummers wel weer genoeg gehoord hebt. Ook de zanglijnen kennen we allemaal ondertussen wel, en de opbouw van de nummers is nou ook niet al te best.

Begrijp me niet verkeerd, de echte trivium liefhebber zou het een lekkere cd vinden, maar ik vind het toch te eentonig en te "glad".

avatar van oceanvolta
Don Cappuccino schreef:

Hij staat op luisterpaal, vandaar. Bedankt voor je advies, ik zal Shogun nog wel eens proberen.

avatar van kramerdude
Ik moet zeggen dat ik dit een stuk beter te pruimen vind dan die 2 niets zeggende platen hiervoor. Het klinkt allemaal wat gelikt, maar het begint in iedergeval een beetje eigen gezicht te krijgen. Goed te pruimen melodisch metal plaatje. Niets meer niets minder. 3*

PriestMaiden
In Waves is behoorlijk catchy geworden. Het niveau van Shogun wordt niet gehaald. Wat Don Cappuccino zegt over de drummer is inderdaad waar, tot nu toe verrast hij mij niet en vond de drumpartijen op de voorganger toch beter. De nummers zijn korter, veel afwisseling van cleane zang (hier en daar toch wat in de stijl van The Crusade) en screams zoals bij Ascendancy/Shogun. Matt Heafy zijn screams zijn wel verzwaarderd (zo te horen ook op de bonusDVD). De meesten vinden de cd te glad (Kan ik na het horen van Of All These Yesterdays enigzins begrijpen).
Ik vind hem zeker goed meevallen en had hem minder verwacht na de eerste stukken via Youtube geluisterd te hebben. Genoeg afwisseling, maar heb het gevoel dat Trivium beter kan.
Beste nummers: In Waves, Dusk Dismantled, Black, Forsake not the Dream en vooral Watch the World Burn.

Beetje jammer dat de band zichzelf nu een "30 seconds to mars look" heeft aangemeten.
Is et eerste wat me opviel bij het bekijken van in waves, net of heavy in de hitkrant posters naast dhr bieber wil staan.
Het nummer in waves klinkt dan wel lekker, ik zal de rest van de cd even luisteren en dan kijken of over ga op aanschaf.
Benieuwd naar het concert met In Flames binnenkort!

Heb het album nou een paar keer geluisterd, het eerste wat mij opvalt is dat het allemaal wat catchier is dan voorgaande platen, de refreinen zijn geschreven om mee te zingen. Heafy is een goede zanger, dus hij komt hier mee weg. Zijn grunts zijn ook weer lekker hysterisch (en soms onverstaanbaar ).
Instrumentaal gezien hoor je dat het een ontzettend getalenteerde band is, alleen heb ik niet het gevoel dat ze alles uit de kast hebben getrokken, arrangementen zoals Shogun of Declaration zul je hier niet op tegen komen, lekker rifje hier en daar maar dan houdt het ook wel op, geen kippenvel momenten wat mij betreft.
Een matige plaat voor Trivium begrippen, 2,5 ster

bro
Nu was het bij mij wel even geleden dat ik Trivium gehoort had (Ember to Infero), dus had ik verwacht aan een flauw rock-alike metal album. En dat is het ook! Nu ja, een rock-alike album. Gelukkkig verre van flauw

avatar van james_cameron
Toch een halfje erbij. Ik vind dit toch wel een erg sterk en veelzijdig album. De iets meer gelikte sound bevalt mij in ieder geval prima en er zijn geen zwakke songs. De 'mindere' tracks als Watch The World Burn en A Grey So Dark blijken uiteindelijk toch best meerwaarde te hebben, ze moeten gewoonweg even rijpen. Beste song is wat mij betreft de fraaie semi-ballad Of All These Yesterdays. Zowel qua tekst als muziek echt heel erg mooi. Al met al één van de betere albums van 2011.

Voor mij is het minpunt aan deze plaat, dat er gewoonweg te weinig goede songs opstaan. Toch niet onbelangrijk.... Wel goed vind ik Watch the World Burn, Black & In Waves.
En dan dat in mijn ogen overdreven grunten. Had ook wel een onsje minder gekund.

avatar van Tornodos
Wat een slechte refrein-gebaseerde, niet-memorabel, Trivium album. Dit is eigenlijk hun slechtste tot nu toe.

bro
Ach nee, je bent gewoon niet in de mood, dat zie ik zo aan je bericht. Ik vind de songs juist wel goed in elkaar steken.

avatar van M<3Y
Trivium gooit op dit album al hun eerder geprobeerde genres bij elkaar wat een mix opleverd die voor ieder wel iets te bieden heeft. Van begin tot eind weet het mij te boeien.

Uitstekende afwisseling van nummers waardoor het niet gaat vervelen en voor je het weet zit de cd erop, iets wat ik zeker als een pluspunt zie. Daarnaast ook complimenten voor de mooie hoes.

Mogelijk de beste van ze tot nu toe.

*4,5

avatar van Stuntovic
Ik heb het gevoel dat sommige mensen het niet helemaal begrijpen hier..
Dit is toch gewoon het beste Trivium album! Wat nou hap klare brokken?
Dan is dat maar zo, maar het schopt gewoon hard kont!
Heerlijk beuk album, met knal harde build-up explosies maar ook clean vocals.
Echt heerlijk!

Stuntovic schreef:
Ik heb het gevoel dat sommige mensen het niet helemaal begrijpen hier..

Wat is hier nou aan te begrijpen? Je vindt een album goed of niet, is dat nou zo moeilijk? De vorige albums van Trivium vond ik veel beter omdat ze qua composities veel avontuurlijker en harder zijn. Dit zijn allemaal korte nummers waar je gewoon kan horen dat ze bedoeld zijn om een groter publiek te bereiken. Vooral de cleane zang, gadverdamme!

Maidenfreak
Het vertrek van de vorige drummer heeft Trivium geen deugd gedaan. Dit is zo een plaat voor de gemiddelde 12-jarige Bullet for My Valentine luisteraar.