Kendrick Lamar - Section.80 (2011)

Label: Top Dawg

1. Fuck Your Ethnicity (3:44)
  2. Hol' Up (2:53)
  3. A.D.H.D. (3:35)
  4. No Makeup (Her Vice) (3:55)

met Colin Munroe

5. Tammy's Song (Her Evils) (2:41)
  6. Chapter Six (2:41)
  7. Ronald Reagan Era (His Evils) (3:36)
  8. Poe Man's Dreams (His Vice) (4:21)

met GLC

9. The Spiteful Chant (5:20)

met ScHoolboy Q

10. Chapter Ten (1:15)
  11. Keisha's Song (Her Pain) (3:47)

met Ashtrobot

12. Rigamortis (2:48)

met Willie B

13. Kush & Corinthians (His Pain) (5:04)

met BJ the Chicago Kid

14. Blow My High (Members Only) (3:35)
  15. Ab-Soul's Outro (5:50)

met Ab-Soul

16. HiiiPoWeR (4:39)
avatar van Niek
Is deze nog ergens te krijgen??

avatar van Ralph.
Volgens mij begin ik echt verliefd te worden op Kendrick

Durf wel te zeggen dat 'Keisha's Song' een van de beste tracks is die ik ooit heb gehoord.

En 'HiiiPower' ....FOK. Geen competitie voor dat nummer. Niets van afgelopen jaren komt in de buurt.

Ralph. schreef:

Er is geen competitie voor HiiPower en het is het beste nummer van de afgelopen jaar, de rest komt zelfs niet in de buurt. Tegelijk vind je Keishas song een van de beste nummers die je ooit gehoord hebt... Dat maakt HiiiPower dan torenhoog je favoriete nummer aller tijden?

Begrijp me niet verkeerd, HiiiPower was een van de betere nummers van 2012 en ook Keishas song vond ik een van de beste nummers van dit album, maar beste ooit, nee dat niet!

avatar van j.b.b.l
Verhoogd naar een 4,5. Nadat ik Good kid, m.A.A.d city net iets te vaak had gehoord, maar mijn honger voor Kendrick Lamar nog niet gestild was, ben ik weer begonnen met het beluisteren van Section.80. Door zijn laatste album ben ik zijn flow en stem meer gaan waarderen. Ook de wat mindere nummers ben ik heel goed gaan vinden(No Makeup, Ab-Soul's Outro).Daardoor is het tot één sterk geheel gegroeid.

avatar van KILLERBEE99
Net als Good Kid, m.A.A.d city ook een erg vet album!

avatar van Sparks
Everybody put 3 fingers in the air!!
The sky in falling... the wind is calling... stand for something or die in the morning!
Section 80. HiiiPoWer

The New King of the West Coast heeft gesproken!

GCITY050
The spiteful Chant heeft echt een heerlijke beat + vibe! Wat een track

avatar van Holla
HiiiPoWer, Ronald Reagan Era, The Spiteful Chant, Keisha's Song, A.D.H.D en No Make-up Zijn tracks die ik nog altijd wel om de paar weken zo draai! Geweldig album dit, GKMC is beter maar hier zie je al wat voor klasse de man heeft

Rene1979
Nooit op cd uitgebracht maar er komt nu wel vinyl

avatar van thgryda
Ik ga deze nog eens opnieuw beluisteren, misschien dat hij ook groeit net als zijn sophomore album.

avatar van Makaveli The Don
Dakduivel schreef:
Op HiiiPower doet onze beste Kendrick wel erg zijn best om op Kanye te lijken. Beetje jammer.

hiiipower is een soort nieuwe Thug Life van Tupac, wat ook zijn inspiratie is voor het nummer.
Kendrick zegt dat hij een visioen/ droom te hebben gehad waarin Tupac naar hem toekwam en zei: Keep doing what you’re doing, don’t let my music die. vandaar de Thug life op het einde van het nummer

avatar van Booyo
Keisha's Song (Her Pain).. Pff, prachtige track. Sowieso een ijzersterk debuut van Kendrick. Volledig gemist ten tijde dat ie uitgebracht is, wat vermoedelijk voor velen geldt. Good Kid nodigde echter uit om alles van deze man te checken. En dat stelt niks teleur, Kendrick groeit uit tot een van mn favoriete rappers, wat een held.

FelipeGutiérrez
Heb de hype rondom Kendrick nooit echt begrepen...

avatar van René.

Nee.

Krimsonite
Heb dit album beluisterd van Kendrick Lamar en ben hem nu ook aan het beluisteren, ik vind het spijtig dat dit niet op cd is uitgebracht en ik hoop dat Kendrick Lamar dit album terug gaat uitbrengen op cd want ik wil deze heel graag origineel hebben.

Krimsonite
Beter dan good kid, m.A.A.d city.
Je bent gek maar oke het is jou mening, ik moet wel zeggen dat #Section80 toch wel een heel goed album is maar good kid, m.A.A.d city is een tikkeltje beter.

bennerd
Krimsonite schreef:
Je bent gek maar oke het is jou mening

avatar van René.
Krimsonite schreef:
Lastig, ik vind good kid, m.A.A.d city knapper gedaan. Een heel thema album. Maar deze luistert net wat lekkerder weg. Ook wat meer variatie vind ik.

GCITY050
Ik vind deze echt vervelende beats hebben, waar ik me na 2 luisterbeurten grotendeels aan irriteer. Good Kid is vele malen stabieler, minder poppy-achtig en zelfs tijdloos.

FelipeGutiérrez
GKMC en Overly Dedicated zijn beter dan dit.

FelipeGutiérrez schreef:
GKMC en Overly Dedicated zijn beter dan dit.

GKMC wel ja

Holla schreef:

GKMC wel ja

Overly Dedicated vind ik ook veel beter, maar dit vind ik omdat de sfeer me beter ligt. De beats op Section.80 stoor ik me vaak aan, of de refreintjes op bijvoorbeeld No Make Up. Het is allemaal iets te poppy voor me.

FelipeGutiérrez schreef:

Hmm, best begrijpelijk zo inderdaad. Een poppy refreintje is voor mij verder niet zo'n probleem. Op GKMC zijn er maar weinig poppy refreintjes gelukkig!

avatar van Oortrommel
Vond er destijds niet zoveel aan, ik zette me af tegen die Black Hippy movement. Nu ik over die puberfase heen ben kan ik wel eerlijk toegeven dat ik er falikant naast zat. TDE beschouw ik zelfs als één van de meest veelbelovende labels voor de komende jaren. Gelukkig ben ik tot inkeer gekomen (hoera).

Back to the album: dit album is minder dan GKMC, maar desondanks toch een steengoed debuut. Met name de producties zorgen er voor dat het album soms even wat terugvalt in variatie en tempo, maar er staat zoveel puik materiaal op dat ik niet anders kan dan dit een dikke voldoende geven. A.D.H.D. is voor mij het hoogtepunt van de plaat.

avatar van Willemsb
Wat een belachelijk dope album. Ik vond deze man zijn stem eerst een beetje vervelend, maar dat had ik even verkeerd ingeschat. Nu ga ik Mad City ook maar meteen checken.

René. schreef:

Zo zie je maar, bij de eerste luisterbeurt vond ik een handvol tracks heel interessant omwille van de eigenzinnige beats en de flow en stem van Kendrick. Maar het hele album vond ik net te mak omdat de overige trakcs klonken als een flauw doorslagje van de toptracks met een R&B refreintje. Op GKMC had je die refreintjes ook maar ik vond dat album enerzijds harmonieuzer in elkaar zitten en anderzijds qua beats en sound gevarieerder. Omdat het wat té gelikt klonk, gaf ik het eerste dezelfde rating als dit album, al vond ik het een tikje beter (ook omdat een heel album met K-dot's stemgeluid me te veel was). Gaandeweg leerde ik elke track op GKMC alsook het concept appreciëren en moest ik de kwaliteit van het album en de status van neo-classic gewoon erkennen. Daarop ben ik section 80 opnieuw gaan beluisteren maar net omwille van het gebrek aan variatie blijft dit voor mij het label "apart album met een paar bangers maar te saai voor een echte topscore" hebben.

avatar van Yestsida
Uitstekend debuut van K-Dot.

Alle nummers kwamen los wel eens lang in mijn afspeellijst, maar afgelopen week heb ik dit album (op aanraden van een goede vriend) nog eens als geheel afgespeeld. Dit is een erg sterk album, maar volgens die vriend sliep ik echt op Section.80. Volgens hem is dit misschien wel beter dan good kid, m.A.A.d city.. zo ver wil ik niet gaan, maar ik sliep er inderdaad wel op.

Echte hoogtepunten zijn moeilijk om aan te duiden, ze zijn elk aan elkaar gewaagd. Zo zijn A.D.H.D. en HiiiPoWeR heerlijke singles, Fuck Your Ethnicity heeft een prachtige boodschap, De nummers met Her/His in de titel zijn sterke verhalen, The Spiteful Chant is een geweldige collaboratie tussen K-Dot en Q, de flow op Rigamortus is ijzersterk en Blow My High (Members Only) is heerlijk relaxt... R.I.P. Aaliyah!

Kendrick Lamar laat hier al zien waarom vele hem zien als de nieuwe koning van Hip Hop. Kendrick rapt heel het project ontzettend sterk en z'n teksten, onderwerpen en boodschap(pen) zijn prachtig.
De producties zijn ook erg zorgvuldig uitgekozen. Hier kan je al horen dat hij niet vies was van Jazz, al is het wel veel ingetogener dan op To Pimp a Butterfly.

Er zijn wel enkele kleine minpuntjes te vinden op dit album. Colin Munroe's gastbijdrage op No Make-Up stoort niet, want het is een prachtig nummer.. al klinkt hij toch té Pop voor mij. Ook heb ik niet zo veel met Ab-Soul, al is hij zeker niet storend hoor!

4*. Dit kan in de toekomst nog wel met 0,5* verhoogd worden, maar dit album zal voor mij altijd moeten onder doen voor haar opvolger.

avatar van JVT
JVT
Wat een geweldig album is dit toch. Doet nauwelijks onder voor Good Kid, en vind em zelfs beter dan To Pimp A Butterfly. aanrader!
HiiPower is mss wel mn favoriete nummer van Kendrick Lamar.