The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced [US] (1967)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Label: Reprise

1. Purple Haze (2:46)
  2. Manic Depression (3:46)
  3. Hey Joe (3:23)
  4. Love or Confusion (3:15)
  5. May This Be Love (3:14)
  6. I Don't Live Today (3:55)
  7. The Wind Cries Mary (3:21)
  8. Fire (2:34)
  9. 3rd Stone from the Sun (6:40)
  10. Foxy Lady (3:15)
  11. Are You Experienced? (3:55)
avatar van Oldfart
Waarom staat deze versie nu ook op Mume?
Het is een door bekrompen platenbonzen bijeengeraapte versie.
Blues zou het niet goed doen in de US en daarom moest ondermeer Red House wijken. Net zo als Can You See Me en Remember.
De drie eerste singles kwamen er voor in de plaats.
Dit album is nooit zo bedoelt, en ook nooit op deze manier opgenomen.

Gaan we nu ook de afwijkende cd releases als aparte albums toevoegen?

Als Hendrix fan van het allereerste uur vind ik dit een slechte zaak.
Hier kwam de originele UK versie op de markt.
Zitten we hier ineens in die bekrompen denkende US of A of zo?

avatar van Stijn_Slayer
Ik treed Oldfart hier volledig bij, al is er met het materiaal dat erop staat natuurlijk niets mis.

De normale versie met bonustracks is echter degene die je moet hebben.

Eens met Oldfart en ik vind het des te vreemder daar er in het verleden al menigmaal discussies over geweest zijn (ook bij soortgelijke releases van andere artiesten).

Schaf dat lijstje met bonustracks dan ook maar af en plaats ook maar niet de oorspronkelijke hoes meer: we kunnen immers meerdere albums plaatsten nu.

Ik begrijp niks van deze toevoeging.

avatar van Oldfart
Ik begrijp niks van deze toevoeging.
...begrijp vooral niet dat ie is toegelaten. Gaat volledig in tegen wat bij andere platen hier usance is.
Dus wat mij betreft ; heren moderators, crewleden of wie dan ook: weg met dit geval.

avatar van Kronos
De argumentatie is nochtans simpel.

US-releases wel vermelden of niet. Momenteel staan ze gewoon op de site. Ik begrijp dus niet waarom deze discussie steeds hier gevoerd wordt en de druk op moderators om te verwijderen hier wordt opgevoerd en bijvoorbeeld niet bij al deze US-releases, een kleine greep uit het aanbod.

Graag enige consequentie.

Alles eraf of alles laten staan. Ik pleit voor het laatste, want dit zijn gewoon 'andere' albums met een andere tracklist, maar eveneens officieel verschenen. (Dat er later releases met de andere nummers als bonustracks zijn verschenen doet niet ter zake)

avatar van Oldfart
bijvoorbeeld niet bij al deze US-releases, een kleine greep uit het aanbod.

...omdat ik die niet ken, me niet met de Stones bezig houd. Anders had ik onherroepelijk hetzelfde gezegd.

Graag enige consequentie
....helemaal mee eens.

Het geval van AYE vind ik overigens wel anders: zie argumenten.

Voor mij hoeft íe er ook niet zonodig, maar zet hem dan bij verzamelaars, want door de toevoegong van de eerst drie singles is de plaat i.m.o. eigenlijk geworden.

Nog los van het inhoudelijke feit dat Red House het kernnummer is. Hendrix was van huis uit een blues en rythm and blues gitarist. Door Red House te verwijderen ontkenden die witte platenbazen het belangrijkste deel van zijn muzikale herkomst.
Dit gaat dus verder dan simpel het feit van het zijn van een andere release.
Daarnaast zijn we een site der lage landen; en zo is AYE hier uitgebracht in 1967.
Dus dat klopt feitelijk ook al niet.

Oldfart schreef:
Dit gaat dus verder dan simpel het feit van het zijn van een andere release.

Voor mij niet. Het vertelt mij alleen maar waarom jouw voorkeur naar de UK-release uitgaat. De achtergrond van ontstaan doet echter niets af van het feit dat dit de officiële US-release van Are You Experienced? is (niet als verzamelaar), die los van persoonlijke emotionele waardeoordelen hier evengoed op de site hoort.

avatar van Oldfart
Heeft niet zo veel met mijn emotie te maken, maar meer met muziek plaatsen binnen het kader waarbinnen het is bedoeld.
Hendrix heeft AYE opgenomen met Red House.
En wilde zelf niet dat Red House werd verwijderd.
De Experience was bovendien een britse band, de oorspronkelijke AYE een brits album.
Voor de singles was er Smash Hits. Dat was destijds heel normaal , dat singles niet op een album verschenen. Werd toen gezien als twee gescheiden markten.

Wat ik overigens ook storend vind is dat wanneer je nu op het overzicht kijkt, het lijkt of de US versie eerder uitkwam; immers de lijst is chronologisch.
Als er dan al voor gekozen wordt de US versie wel te handhaven, dan op plaats twee, want het origineel kwam uit in mei '67, de US versie in augustus.

En bij de weg; de moderators kunnen zelf wel aangeven of ze de "druk" wel of niet aankunnen.
Daar zijn ze mans genoeg voor.
Maar bovendien is dit gewoon een inhoudelijke discussie aan de hand van een album, en heeft het met druk mijns inziens niets te maken.

Maar goed, nu is de vraag of de Zuid Afrikaanse versie ook maar geplaatst moet worden. Daarop geen foto van de band, maar alleen tekst.
Want Hendrix was een zwarte man die met twee blanken in 1 band zat, dat kon natuurlijk niet in het Zuid Afrika van 1967. Die ook maar doen dan?

Oldfart schreef:

Dat is dan duidelijk. Dit album is bedoeld als de officiële US-release en heeft een andere tracklist.

Die ook maar doen dan?

Ik zou niet weten waarom. Het is hetzelfde album. Enkel een andere hoes, zoals er zoveel albums met een andere hoes worden uitgebracht. Die staan ook niet allemaal op de site.

Als de muziek verschilt is het gewoon een ander verhaal. Ik vind dat niet zo moeilijk te begrijpen. Het geeft ook een meerwaarde aan de site dat ze erop te vinden zijn. Zoals ook de albums die in een verschillende taal worden uitgebracht beide op de site staan.

Ik ben het wel met je eens dat de UK-realease in de lijst eerst zou moeten staan, maar dat is dus inderdaad louter om technische redenen niet het geval.

avatar van Oldfart
....ah, jij hebt hem toegevoegd......dacht al
Neemt niet weg dat ik vind dat ie er af moet.

avatar van Kronos
De argumenten worden wel heel sterk nu.

avatar van tsjong
Ik ben het wel met Kronos eens, dit album is wel van toegevoegde waarde op de site. Maar het is wel wat storend dat het album bij de reguliere albums staat.

avatar van Simon-Hans
Vond het wel handig dat ie toch op mume stond: kan er info gedeeld worden. Dat het iets heel stoms is dat ze in de US hebben gedaan (blues doet het niet), ben ik het wel helemaal mee eens.

avatar van Boermetkiespijn
Hendrix' stijl is een beetje te chaotisch voor mij... Wel een heerlijk geluid! Vooral "Foxy Lady" blijft het hem doen!

avatar van Droombolus
Geen "Paarse Haas" of "De Wind Huilt Marietje" ? Zijn toch aardig georganiseerde liedjes naar zijn maatstaven .........

Net als bij the Beatles & the Stones, om maar even wat bandjes te noemen, werd er een US- en een UK-version uitgebracht van Are You Experienced. En aangezien ze allebei reguliere albums zijn, lijkt het mij logisch dat ze er allebei op staan, temeer daar er opvallende verschillen zijn. Namelijk: een drietal krakers ontbreekt op de UK version: geen Purple Haze, Hey Joe en The Wind Cries Mary, die gelukkig wel op deze US-version staan. Door de verschillen beoordeel ik de US-release met 5,0* en de UK-release met 4,5*. En ze werden toch echt allebei in 1967 uitgebracht, wie zijn wij om te zeggen, dat de ene release de enige echte was? En oh ja: ik vind de hoes ook veel gaver.

Waarom is mijn beoordeling zo hoog? Dit is echt moddervette ruige geweldige door je heen snijdende rock 'n blues met nog wat invloeden, soms klinkt het toch verdraaide funky. Het is een plaat die werkelijk bomvol staat met erg goede tot werkelijk geweldige songs. Het niveau is ongekend. En dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteit van de uitvoering gehad. Want mensen, the Jimi Hendrix Experience klinkt waanzinnig op hun eerste album. Werkelijk een subliem debuut!