The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced [US] (1967)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Label: Reprise

1. Purple Haze (2:46)
  2. Manic Depression (3:46)
  3. Hey Joe (3:23)
  4. Love or Confusion (3:15)
  5. May This Be Love (3:14)
  6. I Don't Live Today (3:55)
  7. The Wind Cries Mary (3:21)
  8. Fire (2:34)
  9. 3rd Stone from the Sun (6:40)
  10. Foxy Lady (3:15)
  11. Are You Experienced? (3:55)
Net als bij the Beatles & the Stones, om maar even wat bandjes te noemen, werd er een US- en een UK-version uitgebracht van Are You Experienced. En aangezien ze allebei reguliere albums zijn, lijkt het mij logisch dat ze er allebei op staan, temeer daar er opvallende verschillen zijn. Namelijk: een drietal krakers ontbreekt op de UK version: geen Purple Haze, Hey Joe en The Wind Cries Mary, die gelukkig wel op deze US-version staan. Door de verschillen beoordeel ik de US-release met 5,0* en de UK-release met 4,5*. En ze werden toch echt allebei in 1967 uitgebracht, wie zijn wij om te zeggen, dat de ene release de enige echte was? En oh ja: ik vind de hoes ook veel gaver.

Waarom is mijn beoordeling zo hoog? Dit is echt moddervette ruige geweldige door je heen snijdende rock 'n blues met nog wat invloeden, soms klinkt het toch verdraaide funky. Het is een plaat die werkelijk bomvol staat met erg goede tot werkelijk geweldige songs. Het niveau is ongekend. En dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteit van de uitvoering gehad. Want mensen, the Jimi Hendrix Experience klinkt waanzinnig op hun eerste album. Werkelijk een subliem debuut!