menu

Harry Gregson-Williams - Kingdom of Heaven (2005)

mijn stem
4,02 (41)
41 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Score
Label: Sony Classical

  1. Burning the Past (2:48)
  2. Crusaders (1:41)
  3. Swordplay (2:01)
  4. A New World (4:21)
  5. To Jerusalem (1:38)
  6. Sibylla (1:49)
  7. Ibelin (2:05)
  8. Rise a Knight (2:43)
  9. The King (5:45)
  10. The Battle of Kerak (5:36)
  11. Terms (4:29)
  12. Better Man (3:29)
  13. Coronation (3:03)
  14. An Understanding (4:13)
  15. Wall Breached (3:43)
  16. The Pilgrim Road (4:07)
  17. Saladin (4:44)
  18. Path to Heaven (1:38)
  19. Light of Life [Ibelin Reprise] (2:10)

    met Natacha Atlas

totale tijdsduur: 1:02:03
zoeken in:
4,5
Misschien gebruikt ie wel een duduk!

4,5
Haha, of misschien wel iets originelers! Het is een religieus (katholiek) thema, dus grote kans dat vocalen ook duidelijk vertegenwoordigd zijn. Hopelijk een nieuwe stem, niet weer Lisa Gerrard, maar zoals The Passion of the Christ met Lisbeth Scott ook de vocalen iets nieuws mee gaf

Dacht eerst dat dit nog een uitdaging zou worden voor Gregson Williams, zoiets serieus en episch, maar na het horen van zijn Choral Experience heb ik er wel alle vertrouwen in.

Must buyertje voor mij, zonder hem vooraf te horen!

4,5
Eerste keer dat Gregson-Williams zoiets doet natuurlijk, of waaraan hij zelfs meewerkte. Dus het kan iets anders worden dan wat we gewoon zijn. Ik wed dat de duduk erin zit!

Maar geen idee of ik dit ding zal kopen. Ik wacht op reviews en dan zie ik wel. Ik kan alvast rekenen op een review van Bob.

4,5
neo
Die van Bregt niet want die laat het ingekort over aan een bezoeker van zijn eigen site, zie Robots

4,5
neo schreef:

Die van Bregt niet want die laat het ingekort over aan een bezoeker van zijn eigen site, zie Robots


hahaha

Da's omdat ik nog geen review heb geschreven. komt wel. Maar je mag zeker een extra mening toevoegen. Of gewoon zelfs eens een review schrijven.

4,5
Early word is good; recensenten van de film noemen al een Bach-koor en Turkse invloeden in de score, kan niet wachten!

Harry Gregson-Williams heeft eerder al veel geexperimenteerd met zijn The Choral Experience, waar hij al enkele indrukwekkende dingen liet horen die we tot nu toe nog niet zijn tegengekomen in zijn score werk. Met een beetje geluk gaan we daar nu eindelijk iets van merken, de samples die zijn uitgekomen de afgelopen tijd doen al vermoeden dat hij vooral uitgekozen is op grond van die Choral Experience...

4,5
score-freak schreef:

Harry Gregson-Williams heeft eerder al veel geexperimenteerd met zijn The Choral Experience


Met wat!?

Is dit ergens te vinden?


Ik wacht nog steeds op de eerste review en een soundclip van meer dan 1 minuut. Maar als ik je zo geloof, dan stijgen m'n verwachtingen tot een nieuwe hoogte.

4,5
Met The Choral Experience, wat overkomt als een experiment wat je allemaal wel niet met vocalen en koor kunt doen. Geen enkel instrument komt eraan te pas, het wordt allemaal gevormd door alle soorten vocalen die je je maar kunt bedenken.

Volgens mij niet verkrijgbaar, maar de promo is te vinden op internet

4,5
Eerste review is ongelooflijk positief. Het maximum! Zal ik snel moeten bestellen dus!

soundtrack.net

4,5
neo
Die heb je inderdaad snel besteld

4,5
Ook bij mij staat hij al enkele weken in de bestelling, ik verwacht op zijn minst de Lord of the Rings of Passion of the Christ van dit jaar, kan iig hoe dan ook niet mis zijn

4,5
Ok, dit wordt dus echt een van de betere scores van het jaar. Christian van Filmtracks geeft de score net als Soundtrack.net een maximum aan punten.

Filmtracks review

Ik kijk eigenlijk meer uit naar deze score dan SW3.

4,5
...if you enjoyed Hans Zimmer's Gladiator score but yearned for more choral, thematic, and percussive consistency from start to finish.


Haha, spreekt hij toch zeker collega-recensenten tegen, die vinden dat Gladiator weer veel thematischer was en dat een van de grootste verschillen waren...

4,5
Intensief gebruik van verschillende koorstijlen (aggresief, kerkelijk, overweldigend) en gebruik van enkele vocals waaronder Lisbeth Scott gecombineerd met een brede waaier aan oude instrumenten en percussie.

Ook met de thema's zit het best goed. Het hoofdthema is een soort snel op en neergand ding dat soms zeer spectaculair wordt gebracht (bvb in Battle of Kerak, een van de indrukwekkendste tracks) Er is een ander, vrolijker thema dat doet denken aan Driving van Veronica Guerin. Het 'filmlied' Light of Life is een onverstaanbare Arabisch klinkende tekst gebaseerd op dit thema. Maar het klinkt in elk geval heel aangenaam en peaceful.

M'n appreciatie zal wsh nog wel stijgen want heb nog niet echt de kans gehad hem volledig te beluisteren in een stuk.

4,5
neo
Vond Vide Cor Meum ook wel een goede

4,5
neo schreef:

Vond Vide Cor Meum ook wel een goede



Inderdaad, die was ik vergeten.

4,5
Dé site heeft gisteren een leuke review online gezet.

Leuke review


Ook cinemusic.net heeft er een, alleen zijn die iets minder enthousiast.

4,5
neo
Als je de Four Feathers vergelijking maakt, noem dan op zijn minst ook Rahat Nusrat Fateh Ali Khan erbij svp

3,0
42
Een knappe score, dat zeker, maar niet altijd even passend bij de film-momenten. Vaak té nadrukkelijk aanwezig. En de koorzang is te vaak te prominent.

Mijn beeld is misschien wat vertekend, omdat ik het gewoon niet zo'n sterke film vond.

4,5
neo schreef:

Als je de Four Feathers vergelijking maakt, noem dan op zijn minst ook Rahat Nusrat Fateh Ali Khan erbij svp


Ok. Done. Ergens heb je wel gelijk.

Heeft zij trouwens geen nickname?

4,5
neo
Het is een man hoor

4,5
neo schreef:

Het is een man hoor


Ojee. Dit maak ik nooit meer goed.

4,5
Net gehoord, en mijn eerste indruk is meteen erg goed. En toch kan ik het niet helpen dat mijn voornaamste gedachte is: "wat ga ik hiervan de volgende keer onder de indruk zijn!"

Het is volgens mij dan ook een score die je niet gelijk de eerste keer ten volste waardeert; je moet er even 'in groeien'. Erg goed dat Harry hier de verschillende culturen, en met de vocalen ook religie, samen menkt, hoewel ik toch onverwacht vaak herinnert werd aan eerdere werken van Media Ventures.

Voordat ik een duidelijker oordeel heb na vaker luisteren, tot nu toe 4*.

4,5
En ja hoor, zoals verwacht kwam hij de tweede keer vele malen sterker op mij over. Heel vreemd hoe de samenhang ineens veel duidelijker overkomt, de melodieen veel meeslepender zijn en alles gewoon veel meer boeit. Behalve de indruk voor de composities en rijkdom aan culturen en stijlen, nu ook nog genoten van de muziek zelf.

En al deed de muziek me nog steeds op momenten redelijk sterk denken aan aspecten van Gladiator, The Peacemaker of zijn eigen Spy Game (Better Man), toch had ik nu meer het idee dat hij dit zich weer eigen maakt, samen laat vloeien met de vele nieuwe dingen en Kingdom of Heaven toch een eigen sound meegeeft.

Na Spy Game het tweede echte hoogtepunt van Harry-Gregson Williams! Stem dan ook verhoogt naar 4.5*

5,0
Episch , meeslepend , geniaal.

5,0
mooie score met als uitschieters the battle of kerak, wall breached en crusaders:)

avatar van JohnWilliams
4,5
Wist niet dat Gregson-Williams de Score had gemaakt. Vind het namelijk niet echt zijn stijl, maar dat wil niet zeggen dat het niet goed is! Perfecte Score met prachtige nummers. Erg meeslepend en gewoon prachtig 4,5*.

avatar van dynamo d
4,5
Mooie score! Hoogtepunten vind ik Terms, Saladin, The King, Better Man en Wall Breached.

4,0
zeer geslaagde score.heel mooie nummers. voor mij zijn alle nummers even mooi.

Ik kijk de film nu en tussen het gejengel van het kerkkoor deed het me verschrikkelijk denken aan 'The Chronicles Of Narnia: The Lion, The Witch And The Wardrobe'. Ik snap nu.

avatar van Supersid
4,5
Recent het wonder der fimsoundtracks ontdekt, en dat is grotendeels te danken aan deze wonderbaarlijke muziek. Magnifieke plaat, ook los van de film (welke overigens niet bekeken hoeft te worden om hiervan tegenieten)...

avatar van BoyOnHeavenHill
4,0
Eigenlijk heb ik bijna een hekel aan de doedoek, niet vanwege het geluid zelf maar omdat dat instrument sinds enige tijd bijna standaard wordt gebruikt om even snel een Oosters sfeertje neer te zetten (net zoals je in oude Hollywoodfilms altijd een accordeon hoort tijdens een shot van de Eiffeltoren om duidelijk te maken dat we in Frankrijk zijn, of van die pennywhistles zodra je in Ierland aankomt). Gelukkig maakt Gregson-Williams daar maar spaarzaam gebruik van, en dan zou het ook nog een elektrische cello of elektrische viool kunnen zijn zoals de reviewer op filmtracks.com meent. Hoe dan ook, dit is een mooie en sfeervolle score die meer aan Howard Shore dan aan Hans Zimmer doet denken, met thema's die onderkoeld en smaakvol worden neergezet in plaats van pompeus en overdonderend (hoewel ik daar op z'n tijd ook geen moeite mee heb), en de ontroering van de schoonheid wint het steeds van het geweld van de veldslagen. De film zelf heeft voor mij een visuele en emotionele impact waar qua filmepos alleen Lawrence of Arabia bij in de buurt komt, maar die waardering laat ik niet meespelen bij mijn eindoordeel hier. Is ook niet nodig, want ook als op zichzelf staande score is dit een prachtig werkstuk – wat jammer toch dat er hier na de eerste stroom berichten ten tijde van de release nauwelijks meer aandacht voor dit album is (dit is pas het achtste bericht ná 2005).
        Overigens, stoort niemand die de CD in de kast heeft staan zich aan het feit dat de titel volgens het ruggetje daarvan KINDGDOM OF HEAVEN is, of heb alleen ík weer zo'n misdruk?

4,5
neo
Het is inderdaad een groot cliché in Hollywood scores. Zonde ,want in traditionele muziek uit bepaalde landen is het een instrument wat een sterke onderdeel is van het geheel. Doudouk spelers Minassian en Gasparyan, die overigens beiden weleens het instrument hebben bespeeld voor zo'n clichématige score. zijn echt grootmeesters.

Djivan Gasparyan

Lévon Minassian / Armand Amar - Songs from a World Apart (2005)

Lévon Minassian - Sources (2016)

Gast
geplaatst: vandaag om 18:52 uur

geplaatst: vandaag om 18:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.