Slint - Spiderland (1991)

Label: Touch and Go

1. Breadcrumb Trail (5:55)
  2. Nosferatu Man (5:34)
  3. Don, Aman (6:28)
  4. Washer (8:50)
  5. For Dinner ... (5:05)
  6. Good Morning, Captain (7:39)
avatar van lebowski
Maar is deze cd toentertijd wel meteen opgepikt door jullie of anderen? Of is het met de luisteraar hetzelfde gegaan als met het journaille: beter laat dan nooit. Een meesterwerk in retrospectief of zoiets.

Ik luisterde in 1991 nog naar Queen, 2 Unlimited en Technotronic.

Volgens mij is het door het groot worden van de 'post-rock' ("did you see Mogwai? oh yeah, they totallly postrocked" ) pas echt in de picture komen te staan. Dat laatste dus.

avatar van Zachary Glass
herman schreef:

Ik luisterde in 1991 nog naar Queen, 2 Unlimited en Technotronic.

Verander Queen in R.E.M. en bovenstaand bericht gaat ook voor mij op

Ik denk dat ik van Slint voor het eerst hoorde in '98. Tuurlijk ontdek ik ook altijd dingen "later"

Sietse
ik heb het via mijn broer leren kennen toen ik nog op de middelbare school zat en hij volgens mij net studeerde...laat het 1996 of 1997 zijn geweest.

avatar van Paalhaas
Ik was er nog later bij. 2001 geloof ik, toen ben ik pas serieus mijn muzikale horizon gaan verbreden. Daarvoor bleef het gewoon altijd bij Pearl jam, Nirvana, Lenny Kravitz, Soundgarden, etc.
Blij dat ik op mijn 19e, zij het wat laat, wakker ben geworden, anders had ik dit soort platen nooit leren kennen. En dat zou eeuwig zonde zijn geweest!

avatar van Gajarigon
Op de zang tijdens het eerste refrein van Breadcrumb Trail waar hij toch wel ietsiepietsie uit de bocht gaat na, is dit album echt *wow*.

Good Morning Captain is één van die onbekende nummers die bovenaan de eindejaarslijstjes zouden moeten staan.

ohh mannen merci en merci MuM... anders zou ik deze ge-wel-dige plaat nooit ontdekt hebben.
Het is er een die ik nu al 2 weken aant luisteren ben en het blijft me boeien het spookt door mijn hoofd als ik het heb opstaan. De spanning die die sfeer heerlijk gewoon.. twee nummers steken boven de rest uit maar toch luister ik telkens de hele cd van voor tot achter genieten is het... genieten

avatar van Gajarigon
washer en good morning captain?

avatar van c-moon
Prachtige plaat.

Mijn kennismaking met Slint gebeurde via de schandaal film "Kids", met op de soundtrack, Sebadoh, Folk Implosion, Folk Implosion Deluxx, en... juist ja, .. SLINT.

De Kids-soundtrack is geweldig, en nadat ik daarop Slint ontdekte, zocht in naar werk van deze hand, en belandde toen bij "Spiderland". En dit voowaar een knap plaatje.

Liefhebbers van Sebadoh, Sentridoh, Dinosaur Jr, Tad, ... zullen deze muziek ook wel kunnen apprecieren.

jaaa.. Good morning Captain!!! Subliem

Dat ik hier nog niet op gestemd had!
Dit is voor mij de plaat waardoor ik ging luisteren naar shoegaze, maar zelden iets beter gevonden binnen hetzelfde genre.

Shoegaze? Post-rock me dunkt. Shoegaze is loveless-stuff;

in bestelling!

normaal gezien heb ik hem wel binnen dit weekend,

leuke posts hier, ik koop hem een beetje blindelings (heb slechts twee nummers gehoort) maar vertrouw op sommige mensen hier, dus dat komt in orde

ik laat iets weten

edit: owja, zeeer leuke hoes!

Ik vind het prachtig hoe op beide kanten van de LP het laatste nummer een enorm hoogtepunt is, waar in de andere nummers naartoe wordt gewerkt. En dan is kant 2 ook zelfs nóg beter dan kant 1. Een perfect opgebouwde plaat!

kee emm!

keer luisteren en later beoordelen,

de manneuh..

Dielie schreef:
kee emm!

keer luisteren en later beoordelen,

de manneuh..

Kom, na 100 dagen moet je toch al beginnen te beseffen dat je hier nog vijf sterren aan moeten geven.

avatar van Dielie

ik moet eerlijk zeggen dat ik hem nog niet veel beluistert heb..

sorry beste vrienden

avatar van The Scientist
schande, schande

Zo'n mooie plaat is het, de eenvoudigheid straalt er af en toe af, en toch werkt het betoverend. Dit was echt iets nieuws voor mij toen ik het voor het eerst hoorde, en ik ontdek nog steeds allemaal mooie dingen in. Valt net buiten mijn top-10, maar nog steeds 5*

avatar van FisherKing
Muziek raakt me op een of andere manier voor geen meter.
Vreemd. Maar ik denk dat het ook mijn voorkeur is voor instrumentalisme, vind de "zang"stemmen afstotend.

2* (misschien later nog een keer proberen)

FisherKing schreef:
2* (misschien later nog een keer proberen)

Doe maar ja. Wellicht vind je het dan wel mooi. Anders moet je misschien de teksten even meelezen tijdens het luisteren, zeker die van Washer en Good Morning, Captain zijn erg, erg mooi.

Ik moest zelf ook even wennen aan de zang, maar nu snap ik niet meer waarom ik het in den beginne amper kon verstaan.

Maar goed, wie weet over een maand of wat een fikse stemverhoging van FK? We merken het wel.

avatar van Gajarigon
Ik heb hem in mijn top 5 geplaatst. Ik had hem een tijdje uitgeleend aan iemand, en nu is 'ie terug beter geworden .

1,0
Net wat nummers van deze band beluisterd, maar ben ik de enige die vind dat deze muziek raakvlakken heeft met Daniel Lanois ! Luister maar eens naar de albums Acadie en vooral
Shine met name het prachtige nummer Fire ?

avatar van Gajarigon
Dit album was eerder? Of toch "Slint" was eerder, want al op Tweez spelen ze dit genre, en de albums van Daniel Lanois die op deze site staan zijn van latere datum.

1,0
Acadie van Daniel Lanois stamt uit 1989, daarvoor was hij al jaren actief als producer van o.a U2 en Roxy Music !

avatar van Gajarigon
Hazo, dankjewel voor deze toelichting!

avatar van The Scientist
Ook deze plaat maar eens van een positief bericht voorzien, want dat is ie toch zeker waard.

Nadat ik op mijn post-rock avontuur (wat eigenlijk nog steeds bezig is) Sigur Ros, Mogwai en Explosions in the Sky had 'ontdekt' viel mijn oog, mede dankzij Paalhaas , op dit album. Na vele malen te hebben gehoord dat dit erg goed is heb ik het maar opgehaald en gooide hem in mijn cd-laatje om er een fijne middag aan te beleven....

... dacht ik. Maar wat ik hoorde klopte niet, dit was niet Mogwai, of Explosions in the Sky. Waar deze twee groepen een coherent muziekgeheel leverden werd ik hier ineens overvallen door wat losse rommelige gitaar-akkoordjes en een praatstem die nogal dwars door de muziek heen liep... Dit kon niet, ze moesten me de verkeerde cd mee hebben gegeven. Toch eens nagevraagd, en het bleek toch wel de goede te zijn.

Me niet willen laten kennen zette ik hem toch maar weer op, waar ik eerst niet verder dan het eerste nummer was gekomen besloot ik hem maar helemaal af te luisteren. In het erg mooie nummer 'Washer' hoorde ik voor het eerst flarden muziek waar ik iets mee kon, dit klonk ergens naar.

Na een paar weken zo nu en dan eens een nummer hiervan op te zetten begon het nog weinig meer door te dringen, tot ik ineens op een dag in de trein zat (hoe kan het ook anders) en het buiten regende, en ik eruit moest, door de regen. Ineens bezat het openingsnummer een dusdanige overtuiging dat het me niet los wilde laten en ik het zeker een half uur op de repeat aan heb gehad.

Ineens klonken de klanken wel samenhangend, en was het toch niet zo'n bij elkaar geraapt zootje als het op het eerste gehoor was... Meer en meer begon ik me te verdiepen erin en alles viel een voor een op zijn plaats.

Alle instrumenten weten de geest van de muziek over te brengen, een emotie die slechts bij weinig platen te horen is. Ook de gesproken teksten sluiten veel hierbij aan. Nu is het een van de meest intense luisterervaringen die ik ken, ik zal de woorden 'I Miss You' wel altijd blijven associeren met het nummer "Good Morning Captain", wat al een tijdje lang het beste nummer is dat ik ken, de dynamiek in dat nummer, dan snel, dan langzaam, dan hard, dan zacht, is mijn s inziens onovertroffen, en de stem van de 'zanger' is hier een perfecte aansluiting op.

Vanwege niet-muziek-technische redenen niet mijn nummer 1, maar toch zou ik dit de mooiste plaat ooit gemaakt willen noemen

avatar van Kasperbert
Prachtige review Scientist

avatar van Klumpie
Ik heb dit album op de computer staan, maar ik ben er nog niet aan toegekomen. Zoals ik hierboven lees, zal ik dit album dus 20x moeten draaien voordat ik het begrijp. Mooie review Scientist, ik zal hem binnenkort uitproberen.

Klumpie schreef:

Wees gerust, je zal het fantastisch vinden, afgaande op je top 10.

avatar van vanson
the viking schreef:

denk dat je Brian Eno bedoelt, en niet Daniel Lanois...
overigens maakte Brian Eno deel uit van de originele bezetting van Roxy Music...

1,0
Daniel Lanois is zijn naam !