Welk album zou ik vanavond nog eens opleggen? Ow ja, juist! Deze van Wayne -
Idee dat me binnen schoot deze avond en gelukkig maar.
Het was alweer een tijdje geleden dat ik deze topper geluisterd heb, en natuurlijk is het een zonde om klassiekers als dit uit het geheugen te laten ontglippen met de tijd, nee albums als dit, verfris ik met alle plezier van tijd tot tijd op. Sinds de eerste keer dat ik dit album luisterde is al een half jaar Jazz aan me voorbij gegaan, en toch voel ik me niet wijzer in het genre, wat ik wel voel is een duidelijk verschil in de soort Jazz die ik toen luisterde op dat moment met wat ik nu de laatste periode steeds meer luister, vroeger waren het meer albums als dit die wat makkelijker in het gehoor liggen, nu is het steeds meer Free/Avant/Andere, na een lange periode doet zoiets als dit terughoren wel deugd, vooral als het van zó'n kwaliteit is.Dit is rustig, makkelijk, mooi, gecomponeerd/gestructureerd, subtiel, warm, toegankelijk, typisch zo'n album dat je geeft aan een beginner, maar toch verre van beginnermuziek. Wat meer spanning erin zou gemogen hebben natuurlijk, ik kan me voorstellen dat meer doorgewinterde jazzluisteraars hierbij in slaap vallen of niet zozeer onder de indruk van zullen zijn. Nu mij pakt het wel
Maar ik ben dan ook verre van het kennende type, ik geniet er gewoon érg veel van.
Wayne zijn stukken steken eigenlijk schitterend in elkaar, zowel op componeer- als solovlak, af en toe kan de man misschien een steekje laten, maar wat dondert dat? Het maakt er de muziek in zijn geval alleen maar menselijker op en hieruit vloeit voort dat het alleen maar intiemer en persoonlijker voorkomt, is Jazz dan niet persoonlijke muziek? Maken kleine foutjes als dit het er juist niet fijner op? Een topman op de saxofoon, zijn lange solo in
Infant Eyes is keer op keer gewoon prachtig, duidelijk een bewijs dat deze man er wat van kan en niet moet onder doen voor grootheden die zich toentertijd met Avant Garde bezig hielden. Herbie Hancock -
hoe meer ik van de man hoor, hoe meer zin ik heb om gewoon direct zijn toppers te gaan luisteren, misschien toch maar eens ophouden met uitstellen
. Die man kan nog een tikken op niveau, hier wordt dat duidelijk nog eens dik onderstreept:: mooi solo’s keer op keer, ook op de achtergrond doet de man zijn werk erg goed door op het juiste moment subtiel uit de hoek te komen. Freddie, hoe verder ik hem tegenkom in Jazz, hoe magnifieker ik hem vind, als zijman zowat mijn favoriete trompettist, hier kan hij de “deuntjes” mooi ondersteunen en meespelen, het is vooral eens leuk om deze man eens wat ingetogener en dieper te horen spelen, vooral zijn solo in
Speak No Evil vind ik echt goed: een van de weinige momenten in Jazz die me kippenvel bezorgen (damn! Wat een opening!), zijn stukken die wel korter zijn dan die van de 2 hoofdmannen zijn minstens ‘erg fraai’ te noemen, hij doet alles behalve onder voor hen wat je misschien zou verwachten. Wel hoort ook hij duidelijk tot de triobezetting die hier wat meer opvult in plaats van naar voor komt.
De mysterieuze spookachtige sfeer dat dit album met zich meedraagt vind ik erg uniek, je merkt het al direct aan de cover en albumtitel, het zou zo als filmmuziek kunnen dienen voor een of andere Aziatische thriller (zo’n film die je wel eens op MTV tegen kwam op een laat uurtje).
According to Shorter (as quoted in Don Heckman's liner notes), in writing the material for this album he was "thinking of misty landscapes with wild flowers and strange, dimly-seen shapes — the kind of place where folklore and legends are born. And I was thinking of witch burnings too." Fairy tales were also an inspiration: the bluesy "Fee-Fi-Fo-Fum" is titled after the trademark exclamation of the giant in Jack and the Beanstalk.
Verklaart al veel, niet? -
Ik vind het iets moois hebben.