Thrice - Major / Minor (2011)

Label: Vagrant

1. Yellow Belly (3:58)
  2. Promises (4:09)
  3. Blinded (4:24)
  4. Cataracts (4:03)
  5. Call It in the Air (4:37)
  6. Treading Paper (4:41)
  7. Blur (3:14)
  8. Words in the Water (6:26)
  9. Listen Through Me (4:37)
  10. Anthology (4:34)
  11. Disarmed (4:49)
avatar van Don Cappuccino
Yellow Belly is al te horen en dat is echt een heel goed nummer. Dit kan wel eens een van de beste albums uit 2011 gaan worden.

avatar van Joy4ever
The Alchemy Index vond ik erg goed. Beggars daarentegen niet best. Maar ik wil een nieuwe Thrice absoluut proberen! Gaat op het lijstje.

avatar van Tha)Sven
Beggars was inderdaad een matig album, zeker na het zeer interessante Alchemy Index. Hopelijk pakt het deze keer beter uit, het blijft toch altijd een band om in de gaten te houden.

Antagoon
Zo, wat ben ik het met jullie oneens. Beggars is een topplaat! The Alchemy Index ook, dat dan weer wel. Behoren samen met Vheissu tot het beste wat ze hebben gemaakt, de rest is vrij oninteressant. Kijk zeker uit naar deze, want ze lijken alleen maar beter te worden.....

avatar van snarf349
Don Cappuccino schreef:

Je kan wel eens gelijk hebben, het album is nu op het www (kan nog wel beter qua geluid) te vinden en ze hebben weer een stel puike liedjes op plaat gezet. Samen met nieuwe The Envy Corps zeer de moeite waard.

Antagoon
Zo op het eerste gehoor is het geen goed nieuws voor mensen die Beggars maar matig vonden. Lijkt in het verlengde van die plaat te liggen.

avatar van Don Cappuccino
Ik vind het erg lekker klinken maar Yellow Belly is toch wel een van de sterkste nummers. Vooral de zang van Dustin Kenrue is weer geweldig, er zit echt zo´n randje aan wat ik geweldig vind. Nog een aantal keer beluisteren en dan zal ik een beoordeling geven. Nu zou ik hem 3,5/4 sterren geven.

Antagoon
Ja, zijn zang vind ik ook erg goed, dat randje waar je het over hebt maakt het allemaal net even wat aparter. Heb de plaat nu een paar keer beluisterd en het lijkt een logische opvolger van Beggars met het gevoel (zonder gebrul) van de platen daarvoor (m.n. Vheissu).
Hij bevat veel sterke nummers, maar eenvormigheid ligt enigszins op de loer. Dit zit hem met name in de drumpartijen, die ik overigens wel sterk vind. Dit kan natuurlijk nog verdwijnen na wat extra draaibeurten.

avatar van SOAD
Weer een nieuwe Thrice joepie.
Vond hun vorige albums meer dan prima.
Onderschat bandje dit.

avatar van clayhill
Helemaal mee eens SOAD. Heerlijke bak, melodieuze, herrie.... Volgens mij hebben ze nog geen zwakke plaat gemaakt.

avatar van Gajarigon
Met Major/Minor, het vijfde album van Thrice dat ik probeer, is de klik er dan eindelijk gekomen. Hun muziek lag altijd al in mijn straatje, maar de nummers wouden maar niet aanslaan. Bij deze dus wel, en daar ben ik stiekem erg blij mee.

De muziek heeft een post-grunge kleedje dat doet denken aan Pearl Jam en Soundgarden in hun hoogdagen (Cataracts had zo op Superunknown kunnen staan). Niets vernieuwends, maar gewoon excellent uitgevoerde altrock die voor de nodige nostalgie zal zorgen bij fans van de grunge muziek. Heel wat is te danken aan de zang van Dustin Kensrue, die een lekker rasperig stemgeluid heeft. Hij draagt de nummers naar een hoger niveau, op een naar zijn doen erg ingetogen stijl.

Muzikaal is het vrij braaf, en de band moet het meer hebben van hun algehele sound dan van geniale uitspattingen, al zit er hier en daar wel een ruw diamantje verborgen (de drums op Call It In the Air bijvoorbeeld). Verder doet het gitaarwerk me wat denken aan wat Frusciante bracht op By the Way, een Peppers-album dat ik altijd al onderschat vond.

Een aanrader dus voor wie Thrice wilt proberen, want dit is zeker een van hun toegankelijkste albums, met erg wat catchy nummers ertussen.

avatar van Gloeilamp
Prachtig album dit! Snel maar eens wat meer van Thrice gaan checken, lijkt het vorige werk op dit album?

Antagoon
De vorige plaat wel. De eerste platen zijn een beetje emocore-punk (pin me er niet op vast).
Welke naast de laatste twee ook de moeite waard is is Vheissu, Al is dat (uiteraard) heel persoonlijk.

avatar van Gloeilamp
bedankt voor de info, dan ga ik me daar snel eens aan wagen!

avatar van james_cameron
Voor Thrice-begrippen een behoorlijk rechttoe rechtaan album, rauw geproduceerd en qua sonstructuren aan de eenvoudige kant. Gelukkig is het materiaal wel sterk, met eigenlijk geen enkele misser. De plaat 'rockt' wat meer dan voorgaand werk.

Heerlijke rocker is dit, die ik vorig jaar een beetje over het hoofd heb gezien. Klinkt als een sterkere versie van Beggars, hoewel ik er ook best wat Alchemy Index Fire en Vheissu in terug hoor. Gelukkig weer wat meer rechtdoor, zonder al te veel Radiohead-achtige uitspattingen.