Steven Wilson - Cover Version I - VI (2010)

Alternatieve titel: Cover Version

Rock / Pop
Label: Headphone Dust

1. Cover Version I (Thank You) (4:37)
  2. Moment I Lost (3:30)
  3. Cover Version II (The Day Before You Came) (5:07)
  4. Please Come Home (3:33)
  5. Cover Version III (A Forest) (6:06)
  6. Four Trees Down (3:34)
  7. Cover Version IV (The Guitar Lesson) (4:03)
  8. The Unquiet Grave (6:57)
  9. Cover Version V (Sign 'O' the Times) (3:57)
  10. Well You'Re Wrong (3:42)
  11. Cover Version VI (Lord of the Reedy River) (5:03)
  12. An End to End (5:12)
avatar van dynamo d
Beste nummers op deze collectie singles zijn Cover Versions III (A Forest van The Cure), IV (The Guitar Lesson van Momus) en IV (Lord Of The Reedy River van Donovan), en Please Come Home. Het is wat hobbywerk van Steven Wilson naast Porcupine Tree, No-Man, Blackfield, Bass Communion en zijn andere solowerk, maar zeker best goed.
De andere Cover Versions zijn Thank You van Alanis Morissette, The Day Before You Came van Abba, en Sign 'O' the Times van Prince.
De tekening op de hoes vind ik geestig, beetje ironische schets...

Jav-
Ik vroeg me al af waar de Alanis Morissette cover vandaan kwam bij het Blackfield live album. Nou, dat is dan ook opgehelderd.

Verder aardig plaatje, leuk voor de volgers, meer niet. En de hoes, sja... die is inderdaad geestig!

Jav-
Deze compilatie van singles wordt binnenkort opnieuw uitgebracht. Voor de liefhebbers... zoals ik.

avatar van musician
Ja, om precies te zijn verschijnt het (volgens Amazon) op 30 juni.
Wat ik niet begrijp is, in hoeverre je een oorspronkelijk album uit 2010 alweer opnieuw kan uitbrengen. Volgens mij was het gewoon nog op voorraad.

Maar waarschijnlijk is het tijdstip van her-uitbrengen (nu meer belangstelling voor Wilson) goed gekozen.

avatar van annasimoniaine
Het is nog nooit eerder uitgebracht, musician. Het waren voorheen singles, elk met een cover en een SW original. Ze worden nu voor het eerst als één CD uitgebracht.

avatar van Bonk
annasimoniaine schreef:

Het klopt dat het voor het eerst op een cd wordt uitgebracht. Het is echter wel eerder op één dubbel-Lp uitgebracht. Het was volgens mij een Record Store Day uitgave, die later ook in de Burning Shed store te verkrijgen was. Ik heb dus al de elpee-versie enige tijd in mijn bezit.

avatar van musician
Aha. Maar wat is er dan uitgebracht in 2010? Dit album staat al sinds die tijd op Musicmeter. Alleen de LP's?

Jav-
De elpee-versie is er al enige tijd — sinds 17 maart om precies te zijn. Die was gewoon eerder uit dan de cd-versie. Wat betreft het jaartal: deze singles zijn tussen 2003 en 2010 uitgebracht op z'n eigen label, genaamd Headphone Dust. Pas toen de laatste cover uitkwam (in 2010), zijn alle singles uitgebracht in een speciale box, met zeer beperkte oplage. Vandaar dat jaartal. Nu wordt de plaat echter op grotere schaal uitgebracht, en bovendien als één geheel. Ik stel dan ook voor om de albuminformatie wat aan te passen; het jaartal kan naar 2014, en de titels kunnen wat simpeler.

avatar van dennisversteeg
De hoes is het beste van dit album. Ik vind Steven Wilson's muziek (in bijna al zijn vormen)meestal uitstekend, maar dit album vind ik enigszins slaapverwekkend. Alle covers lijken ontdaan van energie en Steven's zang haalt het niet bij de originelen. Alles, covers en origienlen, gaan erg op elkaar lijken vind ik. Waarschijnlijk was dit beter te verteren als losse 7"singles dan als 1 geheel.

avatar van Broem
Helemaal eens met mijn voorganger. Uit respect van 'genie' Steven heb ik nooit iets gepost bij dit album (en soortgelijke opvolger) Uiteraard is dat onzin want Steven slaat de plank, hoe geniaal hij ook is, hier volledig mis. Heb er niks mee en zal dat ook nooit krijgen. Hopen dat zijn nieuwe soloalbum begin 2015 weer het vertrouwde niveau heeft.

avatar van beaster1256
Geniale kerel maakt een misser van formaat ...

avatar van BoyOnHeavenHill
De covers doen me niet zo veel (met uitzondering van het nummer van Donovan dat de sfeer van het origineel mooi vasthoudt), maar sommige B-kantjes bevatten intieme miniatuurtjes waarop Wilson excelleert : van het absolute hoogtepunt Moment I lost (ook voor Wilson zelf nog altijd "a personal highlight" volgens zijn hoestekst) doet de sfeer mij soms aan de vroege Pink Floyd denken.

bas1966
heb ook niet veel met dit cover album. maar SW doet gewoon wat hij leuk vindt en dat kan ik wél weer erg waarderen. ´A Forest´ is de beste cover en de enige track die blijft hangen.