Crass - The Feeding of the Five Thousand (1978)

Alternatieve titels: The Feeding of the 5000 | The Second Sitting

Punk
Label: Crass

1. Asylum (2:06)
  2. Do They Owe Us a Living? (1:25)
  3. End Result (2:04)
  4. They've Got a Bomb (3:48)
  5. Punk Is Dead (1:48)
  6. Reject of Society (1:08)
  7. General Bacardi (1:00)
  8. Banned from the Roxy (2:15)
  9. G's Song (0:36)
  10. Fight War, Not Wars (0:42)
  11. Women (1:16)
  12. Securicor (2:29)
  13. Sucks (1:38)
  14. You Pay (1:44)
  15. Angels (2:08)
  16. What a Shame (1:11)
  17. So What (3:06)
  18. Well?... Do They? (1:33)
avatar van jellorum
ojee deze heb ik op cassette
nooit veel geluisterd maar toch genoeg om te weten dat het hier snel gaat , erg snel, van de teksten heb ik nooit veel verstaan en misschien is dat wel jammer(zal eens op zoek gaan)
voor de echte liefhebbers denk ik

avatar van nuf
nuf
pak de teksten erbij en geniet van prachtige idealogie van CRASS. En als je het niet voor de idealogie doet kun je altijd nog lachen om de flinke dosis (zwarte?) humor die ze gebruiken.

punk... is... dead!!

avatar van reptile71
De LP, die op 45 toeren afgespeeld moet worden, is ook prima te beluisteren op 33 toeren.

skyline
reptile71 schreef:

Dat had ik bij the Cocteau Twins' Victorialand. Trouwens precies het andere uiterste van deze plaat.

Deze al heel lang niet meer gehoord, maar kan me herinneren dat het eigenlijk expres a-muzikaal was, volledig compromisloos en anarchistisch.
Niet mijn genre, maar wel een bewonderenswaardige punkband.

avatar van reptile71
Je bedoelt dat je Victorialand op 45 toeren (ipv 33) afspeelde en het dan qua snelheid prima ging? Als je deze 45 toeren plaat op 33 toeren afspeelt krijg je een prma post-punk plaat.

skyline
Aber nein, Vic hoort ook op 45 rpm te worden gedraaid. DAt had ik alleen nooit gemerkt, al vond ik het idd wel erg traag allemaal.
Duurde volgens mij een paar maanden voordat ik doorkreeg of zag dat het sneller kon en moest.
Maar op 45 toeren is het tussen Vic en mij nooit wat geworden.

Sorry voor off-t.

Ben benieuwd hoe de heren (en dames geloof ik) van Crass nu tegen pindakazen aankijken. Maar ik ga deze stiekum toch proberen op te snorren.

avatar van nuf
nuf
er was een docu over crass... offline gezet wegens copyrights.. over ironie gesproken...

Nog eens dit album + teksten helemaal geluisterd. Blijft geniaal. Je moet het vooral om de teksten luisteren dit, anarchisme in zijn puurste vorm!

avatar van musicrik
Van hun legendarische debuutplaat is nu een puike heruitgave te krijgen met heel extra's. Check je lokale platenboer.

avatar van toxief
Dit is anti-muziek. Prachtig. Volgens mij bestaan er weinig of geen groepen die zo klinken en toch interessant zijn.

bennerd
Nou, dit heeft de tand des tijds ook niet echt goed doorstaan. Tekstueel gezien is dit natuurlijk legendarisch en baanbrekend, muzikaal gezien is het niet veel soeps.

avatar van Boenga
Bennerd,
Enerzijds: Crass vindt de teksten hoe dan ook prioritair. Muziek is nu eenmaal noodzakelijk omdat anders (bijna) niemand de boodschap gaat lezen.
Anderzijds: muziek die de tand des tijds niet heeft doorstaan: dat is echt wel niet zo. Ik denk dat je de stijl niet kunt waarderen, en dat kan ik best wel begrijpen; het is een heel eigen geluid. Maar de tand des tijds... dat kan bij een film gebeuren maar kan dat met muziek ? Jake Bugg klinkt als de Beatles, tja...
Of het kan met de opnamekwaliteit te maken hebben, maar : die is op Stations of The Crass best wel oké, en ook vandaag maken diy-bands opnames op hun zolder.
En de 'kwaliteit' van de muzikanten... 't is niet zo evident om de nummers na te spelen (ooit nog geprobeerd). Misschien zijn er wel de nodige luisterbeurten nodig om alle instrumenten apart en daarna het geheel te kunnen waarderen... ?

bennerd
Het zal sowieso liggen aan het feit dat het mijn stijl niet is, dat geef ik gerust toe. Ik kreeg steeds het idee dat een Muppet voor mijn ogen aan het rondspringen was. Vooral de zang durft het enorm te verpesten. Maar ik wil de plaat gerust nog een paar keer proberen, dit keer met het tekstboekje erbij. Ik wil graag beseffen waarom dit zo enorm gewaardeerd wordt, en met oude punk en hardcore duurt het wel vaker even eer het kwartje valt.

avatar van Boenga
Die waardering geldt zowel voor de muziek als voor de teksten.
De muziek die niet zo simpel en eentonig is als ze op het eerste zicht (nou ja, gehoor) lijkt.
En de teksten: zowel de inhoud als de vormgeving is toch wel indrukwekkend - toch wel net iets anders dan de 6 lijntjes (2 regels strofe, 2 regels refrein, 2 regels van de volgende strofe, refrein, en dan alles nog eens opnieuw) nvan het gemiddelde Discharge-nummer. (Waarmee ik Discharge niet wil onderwaarderen, maar feit is dat iedereen dat soort teksten kan schrijven).
Bovendien: al in 1976 vertellen aan wie het wou horen dat Sex Pistols en The Clash en alles daarrond niks met punk te maken hebben... best wel sterk (vind ik)
" Yes that's right, punk is dead,
It's just another cheap product for the consumers head.
Bubblegum rock on plastic transistors,
Schoolboy sedition backed by big time promoters.
CBS promote the Clash,
But it ain't for revolution, it's just for cash.
Punk became a fashion just like hippy used to be
And it ain't got a thing to do with you or me."

Ik weet niet of je bekend bent met Subhumans / Culture Shock / Citizen Fish: andere, toegankelijkere muziek, maar zanger Dick Lucas vindt de boodschap het belangrijkste, schrijft indrukwekkende teksten, en wil ook heel véél zeggen: bij vele nummers hebben niet alleen de strofes andere zinnen (wat evident is), maar is het heel vaak zo dat ook de strofes andere teksten hebben (wat veel minder evident is) - kwestie van in één nummer zoveel mogelijk z'n zeg te kunnen doen...

avatar van ArthurDZ
Het komt tegenwoordig niet vaak meer voor dat ik open met een 4.5*, maar hier doe ik het gewoon nog eens een keertje. Van begin tot eind een fantastische doordenderende punkplaat, hard, vies en boos. En wat een vlijmscherpe teksten, vooral van de twee vrouwelijke vocalisten (Koenr, let je op?). Ik ben het bepaald niet altijd met ze eens maar damn, wat een passie!

Yes that's right, punk is dead
It's just another cheap product for the consumers' head
Bubblegum rock on plastic transistors
Schoolboy sedition backed by big-time promoters
CBS promote the Clash
Ain't for revolution, it's just for cash

Uit 'Punk Is Dead'

They've got the fucking nerve to call it defence
Seems their defence is just the threat of strength
Protection for the privileged at any length

Uit 'Banned From The Roxy'

Fuck is women's money
We pay with our bodies
There no purity in motherhood
No beauty, just bribery
It's all the fucking same
We are all slaves to sexual histories
Our awareness of whoredom can be release

Uit 'Women'

avatar van Rudi S
Ik heb maar even de link naar Spotify gemaakt.
Crass op Spotify vind ik best verrassend omdat zij in het verleden alles in eigen beheer wilde hebben.