Kent - Du & Jag Döden (2005)

Zweden
Label: BMG

1. 400 Slag (4:59)
  2. Du är ånga (3:53)
  3. Den Döda Vinkeln (4:19)
  4. Du Var Min Armé (3:31)
  5. Palace & Main (4:05)
  6. Järnspöken (3:48)
  7. Klåparen (5:25)
  8. Max 500 (3:35)
  9. Romeo återvänder Ensam (4:04)
  10. Rosor & Palmblad (4:06)
  11. Mannen I den Vita Hatten (16 år Senare) (6:37)
avatar van musicfriek
Zit dit album nu te luisteren en het klinkt echt fantastisch! Dat alles in het Zweeds gezongen is vind ik juist een pluspunt, maakt het alleen maar "mysterieuzer"

Hmm, ook maar eens achter de andere albums aan.

avatar van wizard
Een bedrieglijk album. Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik denk dat je Du&Jag Döden op een feestje zou kunnen draaien. Iedereen positief over de vrolijke muziek en die grappige Zweedse taal. Leuk plaatje, is ie makkelijk te vinden?
De volgende ochtend in bed. Nog een beetje balend dat dat ene leuke meisje met wie je graag naar buiten was gegaan om naar de sterren te kijken, uiteindelijk niet zoveel aandacht voor je bleek te hebben. In de huiskamer staan alle bierflesjes nog op de tafel. Koptelefoon op, Du&Jag Döden weer in de speler. Teksten in de hand. Zweedse teksten, Engelse vertaling ernaast.

Daar lig je dan. Alsof er een bom in je hoofd ontploft terwijl een hand je keel langzaam dichtknijpt. Zwart. Dromen van wegvliegen uit je bestaan, hand in hand met je lief van het balkon springen. Van dat leuke plaatje van gister is niks meer over. Je hebt een mooie, kleurige verpakking gekocht, maar de inhoud blijkt donkerder dan eigenlijk goed voor je is. En toch blijf je luisteren.

Als ik een album van Kent mee zou moeten nemen naar een onbewoond eiland, dan is het zonder meer Du & Jag Döden. Ook al weet ik niet of ik daar vrolijker van zou worden.

De hoogtepunten zijn voor mij 400 Slag, Du är Anga, Palace&Main en Mannen i den Vita Hätten. Minpunten zijn er niet eigenlijk, hoewel het bij mij even duurde voor ik Den Döda Vinkeln en Järnspöken kon waarderen.

Kent’s meesterwerk: 4.5*