Viktor Vaughn - Vaudeville Villain (2003)

Label: Sound-Ink

1. Overture (0:34)
  2. Vaudeville Villain (2:31)
  3. Lickupon (2:44)
  4. The Drop (3:25)
  5. Lactose and Lecithin (2:34)
  6. A Dead Mouse (3:55)
  7. Open Mic Nite Pt. 1 (3:13)

met Lord Sear, Brother Sambuka, Rodan en Louis Logic

8. Raedawn (3:00)
  9. Let Me Watch (4:27)

met Apani B. Fly

10. Saliva (2:28)
  11. Modern Day Muggin (2:43)
  12. Open Mic Nite Pt. 2 (3:13)

met Lord Sear, AJ Ready Wright en Creature

13. Never Dead (3:27)

met M. Sayyid

14. Popsnot (4:39)
  15. Mr. Clean (2:13)
  16. G.M.C. (3:33)
  17. Change the Beat (6:55)
avatar van Jordy
Jammer dat het album in de tweede helft een beetje een dip kent (laatste 2 tracks zijn wel weer erg goed), maar wat een fantastisch album verder. Andere MF Doom albums (die hij zelf produceerde) vind ik heel erg leuk, maar een beetje rommelig vaak qua productie. Dit album liet hij door anderen produceren wat het beste in hem boven haalt. Heerlijke productie, met als hoogtepunt RJD2's "Saliva".

Maar vooral de teksten, zo geniaal... denk dat ik er de eerste luisterbeurt wel 2 uur over deed, ik bleef terugskippen. De ene geniale punchline na de andere

V to direct and flip the script like Rob Reiner
the way some of these dudes rhyme, their name should be Knobshiner
they're likely for a buck to do the jiggle or the hucklebuck
to Vik it's nog big deal, they're just a bunch of knucklefucks

of

V bring the beef like a trucker to Fuddrucker, delivery to all you mufuckas and bloodsuckas

Zo kan ik uren doorgaan, het geniale, erg subtiel grappige, Let Me Watch bijvoorbeeld... gaat dat luisteren.

I'd rather masturbate than fuck with Vik Vaughn

da's een spoiler

avatar van Dielie
hmm, ik vind de albums die hij zelf geproduceert heeft veel beter, ik vind deze eigenlijk minder, maar ik denk dat ik deze plaat gewoonweg ook niet genoeg luisterbeurten gegeven heb, ik leg te vaak zijn andere op omdat ik zijn producties gewoon veel beter vind.

nuja, ik vind hem gewoon de origineelste mc van het moment.

Welke plaat had je eerst van hem Jordy?

Ik was volledig weg van zijn debuut en heb Doomsday dan ook grijs gedraaid, mss dat ik hem daarom bij die bepaalde stijl beter vind.

hoedanook ik blijf fan van Doom en blijf al zijn werkjes fenomenaal vinden!

Ook zeer leuk dat hij platen blijft "droppen" van zeer hoge kwaliteit zonder dikke hits te scoren, maakt hem apart en het blijft een zonderling.

Dielie schreef:

Welke plaat had je eerst van hem Jordy?

Had destijds Operation: Doomsday wel eens half gehoord, maar pas bij dit album werd m'n MF Doom-interresse echt gewekt.

avatar van Dielie
ik begin hem meer en meer te beluisteren, hij begint onder mijn lichamelijk vasttapijt te kruipen

avatar van psychonaatje
Jordy schreef:

V to direct and flip the script like Rob Reiner
the way some of these dudes rhyme, their name should be Knobshiner
they're likely for a buck to do the jiggle or the hucklebuck
to Vik it's nog big deal, they're just a bunch of knucklefucks

MF Doom is behoorlijk geniaal inderdaad. Zo geniaal dat - ondanks dat ik dit album niet ken - als ik die lines van mijn scherm lees, gewoon zijn stem erbij hoor.

avatar van Conway Twitty
Klinkt zeer goed, nu twee keer beluisterd maar dit album heeft nog wat meer studie nodig.

avatar van Harco
psychonaatje schreef:

Hahaha, vreemd. Ik had precies hetzelfde toen ik die lines van Jordy las.

Heb dit album al ontzettend lang, maar heb nooit de moeite genomen om het te beluisteren, op een paar liedjes na. Ga ik zometeen doen.

Pauper
Fantastische CD, met veel hoogte punten en zoals Jordy zegt een kleine dip die ik desondanks ook nog met kop en schouder boven andere projecten uit 2003 steken. 5*

avatar van Improvision
Zeer goed album, heb hem net voor de eerste keer beluisterd, maar ik ga dat zeker nog eens doen .

Gekkenhuis
Al de DOOM albums beginnen verdomd sterk en deze ook. Geweldige overgang tussen Overture en Vaudeville Villain. Lekkere producties van andere producers waar DOOM wel raad mee weet, met RJD2's Saliva als hoogtepunt. Jammer dat de laatste paar tracks me niet kunnen bekoren. Al met al toch weer een geslaagd DOOM project.

avatar van Chrisseh
Het hoogtepunt van dit album zit inderdaad wel rond negen en tien, met Let Me Watch, Saliva en ik vind Modern Day Muggin' ook erg lekker.

Ik vind dit een érg goed album. De producties vullen MF Doom perfect aan.
4,5.

Kos
woopdie-do flows do fifty like a hooptie do,
groupie crews try to figure out from what coop he flew

hehe.

avatar van J.M.
Ik snap niet dat dit album zo'n hoge waardering krijgt hier. Ik vind dit niet veel waard. Die beats vind ik echt raar, ik vind ze gewoon niet lekker klinken. En ook de flow van deze man in combanitie met de beats vind ik nie veel voorstellen. Had toch wel veel van dit album verwacht door het hoge gemiddelde en hoge plaats in de top 50.
Maar deze blijft steken op 3*

avatar van Osiris Apis
In het begin vond ik de productie ook weinig aan. Alleen Saliva vond ik in het begin eigenlijk goed.
Maar dit album ging ik steeds beter vind. De productie verveelt niet, omdat het orgineel is en het heeft iets futuristisch. En MF DOOM is hierop ook weer briljant.

Dus ik zou zeggen geeft hem nog een paar luisterbeurten.

Kos
Is natuurlijk ook niet voor iedereen weggelegd dit.

Dit album moet groeien, de producties zijn minder toegankelijk maar uiteindelijk is dit weer een erg goeie plaat geworden.

DevendraBan
Ik vind dit een fantastisch plaatje.
Enkele dagen geleden ontdekt en nu eraan verslaafd, nu mijn hip-hop obsessie weer terug is.

avatar van J.M.
Haal mijn stem toch maar ff weg. Ik zal hem toch nog wat meer luisterbeurten geven voor ik hier een oordeel over geef. Heb namelijk het gevoel dat ik toch iets te snel beoordeeld heb na 1 luisterbeurt.

avatar van waxs
Geweldige plaat, 5*

eazyfan
De eerste 2 luisterbeurten vielen ongelooflijk goed mee, een topCd, moderne classic, na mijn 4de luistebeurt wordt dit toch 4,5*, de eerste 2 tracks zijn gewoon top. Qua lyrics één van de beste moderne albums, de producties klinken fris en top. Niet al teveel gastartiesten zodat de aandacht goed op MF DOOM (hier Viktor Vaughn wel) gericht blijft. Alles klopt gewoon aan dit album, niet te kort, niet te lang, verveelt niet.

avatar van J.M.
Dit is voor mij echt een groei plaat. Ik vond het in het begin niet veel voorstellen, en die stem van hem vond ik ook maar niks. Maar mening is helemaal omgedraaid. Dit klinkt gewoon super. Die beats zijn egt heel chill, en omdat ze zo apart zijn vervelen ze ook egt niet snel.

Saliva
Is zo'n vet nummer, geniale beat.

avatar van waxs
J.M. schreef:
Saliva
Is zo'n vet nummer, geniale beat.

Moet je ook even alles van de man achter de beat opsporen, is eveneens geniaal. (Indien je daarmee nog geen kennis had gemaakt natuurlijk)

eazyfan
Blijft een ongelooflijk vet album: 4,5*, eigenlijk gewoon een moderne classic naar mijn mening, de 2 openingstracks zijn echt super. De rest van dit album mag er ook 100% zijn, eigenlijk een album dat als geheel gewoon erg goed is. MF DOOM heeft gewoon erg goede teksten, qua productie een erg lekker album, wel jammer dat hij het zelf niet producde, maarja dat verandert niks aan de kwaliteit van het album zelf natuurlijk. Als geheel classic.

raffael77
Ik geef hem een 5, want een oldschooler die er nog steeds is en ook nog vette shit kan maken. Daar doe ik mijn petje voor af. (R.I.P KMD). Dat waren nog eens tijden he met 3rd Bass. KMD had vroeger ook een eigen sound net als hij nu.

eazyfan
Ik ga deze Cd toch maar verlagen naar 4*, heb er lang over zitten twijfelen maar ga het toch doen. Vaudeville Villain, Saliva en Lickupon zijn 3 erg vette tracks, de rest van deze Cd stelt ook niet teleur maar om één of andere reden kan ik die 4,5* gewoon niet laten staan, MF's teksten zijn sterk en zitten vol met briljante punchlines op veel momenten, productie klinkt ook erg goed, maar na Open Mic pt II kent deze Cd toch een onaangename dip. Miss dat ik deze later miss weer verhoog maar momenteel 4*.

avatar van MJ_DA_MAN
Veel goede producties, typische MF DOOM (lees: Viktor Vaughn)-tracks, maar vooral uiterst briljante lyrics. Die punchlines die Viktor hier brengt zijn echt van het hoogst denkbare niveau. Vooral Lactose And Lecithin vind ik lyrisch heel vet in elkaar zitten (maar eigenlijk dus zo'n beetje alle nummers dus). Vaudeville Villain en Saliva bevatten de beste producties naar mijn mening. 4* krijgt ie van mij.